SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 22. Luku
Sälyttää vekottimen viralliseen säilytyspaikkaan
ja lähtee verkallensa astumaan harjun suuntaan.
Parinsadan metrin päässä pysähtyy, hymy alkaa
karehtimaan. Viisi tormakkaa sudenpentua iskee
täyttä häkää harjulla joutensa lojuvien aikuisten
kimppuun.
Päättää ettei puhu Rudolfille mitään, saakoon
yllätyksensä sitten kun sudet itse päättävät
esitellä jälkeläisensä.
Riđhhu-Eđeléi seuraa sivummalta, naurahtaa, kaivaa
kuvettaan, saa pussin hyppysiinsä ja lataa piipun.
On ensin pitänyt keksiä jotakin jotta siitä on tullut
sitten vaiva, tarve tai puute. Kateus, ahneus ja himo
ovat seurausta inimisen älyn kehittymisestä. Nousu
ja tuho samassa paketissa.
Yksilön mittakaavassa suorastaan hirvittävä määrä
pääomaa ja henkisiä resursseja käytetään tähän ta-
vallaan luonnottomaan toimintaan.Taisteluun luonnon-
lakien kumoamiseksi.
Toivon lukijan ymmärtävän, että šamaani ei ole se
henkilö joka parantaa osteoporoosin, syövän taikka
mielensairauden. Korkeintaan hän voi lievittää oireita.
Siinä kaikki.
Olen jo useamman kerran maininnut että muinaiset
šamanit olivat todella henkilöitä jotka osasivat, ky-
kenivät ja pystyivät etsimään, tutkimaan ja omaksu-
maan tietoa sekä soveltamaan sitä käytännössä, eli
työssään ja elämisessään sen ajan muuhun väestöön
nähden. Mutta koko kehitys tapahtui luonnonvalinnan
kautta, sittemmin suusta korvaan opettamalla, oppi-
poikana tai -tyttönä olemisella. Vasta myöhemmällä
ajalla varsinaisten koulujen kautta.
Lisäksi on osattava olla JOTAKIN mieltä aina jostakin.
Hän on oikeasti se tietokone joka osaa ajatella, raken-
taa tiedonmurusista kokonaisuuksia, johtopääätöksiä.
Se rakkine jota on kehitetty jo vuosikymmenniä, hirvit-
tävällä rahasummalla.
Kuitenkaan lopullisesti onnistumatta.
Sellaisen aparaatin haluaisi jokainen vallanhimoinen
paskiainen. Silloinhan voisi hallita yksin, ilman muita
vallanjanoisia. Vain kone apunansa.
Saa kieltävän vastauksen, nousee ja lähtee astumaan
laavulle päin ja huutaa mennessään: "No jos ei kerran,
niin tuoppa tullessasi mustakana ja kahvet, minä teen
jo tulen valmiiksi!"
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kesäkuinen aamu koittaa Pottukämpällä. Normaaliset
rutiinit hoidetaan, eikä niitä paljon ole. Rudolf touhu-
aa kahvetta ja pötyä pöytään, Riđhhu-Eđeléi oientuu
ulos pihanperälle tarkistamaan toimiiko wanhan Moo-
seksen opit, että jos kopauttaa kepillä kiveen, alkaa
vettä lirittämään. Ja toimiihan se. Kyllä siinä perä on.
rutiinit hoidetaan, eikä niitä paljon ole. Rudolf touhu-
aa kahvetta ja pötyä pöytään, Riđhhu-Eđeléi oientuu
ulos pihanperälle tarkistamaan toimiiko wanhan Moo-
seksen opit, että jos kopauttaa kepillä kiveen, alkaa
vettä lirittämään. Ja toimiihan se. Kyllä siinä perä on.
Hukkalauma joka viihtyy ulkosalla jo tähän aikaan,
näkyy pyörivän Vilhelminharjulla. Äkkiä šamaanin
silmät tarttuvat johonkin vaaleaan. Ukko manailee
ääneen: "Jänekselläkö ne pelaavat tuolla?"
näkyy pyörivän Vilhelminharjulla. Äkkiä šamaanin
silmät tarttuvat johonkin vaaleaan. Ukko manailee
ääneen: "Jänekselläkö ne pelaavat tuolla?"
Sälyttää vekottimen viralliseen säilytyspaikkaan
ja lähtee verkallensa astumaan harjun suuntaan.
Parinsadan metrin päässä pysähtyy, hymy alkaa
karehtimaan. Viisi tormakkaa sudenpentua iskee
täyttä häkää harjulla joutensa lojuvien aikuisten
kimppuun.
Savane loikoo tissit turvonneina luolansa suulla,
muu lauma koittaa muka välinpitämättömä olla
mukana pentujen hyökkäysoperaatiossa.
muu lauma koittaa muka välinpitämättömä olla
mukana pentujen hyökkäysoperaatiossa.
Joopa joo, kun Savane on tämän lauman pomo
ja Jamano velipoika, niin automaattisestipa
Ani-Opoille siinä senssit aukeni, uutta verta
laumaan. Niin se menee, tuumii šamaani.
ja Jamano velipoika, niin automaattisestipa
Ani-Opoille siinä senssit aukeni, uutta verta
laumaan. Niin se menee, tuumii šamaani.
Saapa nähdä pistävätkö Jamanon maailmalle nyt
kun suhdanteet on muuttuneet, miettii kääntyes-
sään kämpälle takaisin, kaipa ne tuovat itse sitten
penikkansa esittäytymään kun tulee aika.
kun suhdanteet on muuttuneet, miettii kääntyes-
sään kämpälle takaisin, kaipa ne tuovat itse sitten
penikkansa esittäytymään kun tulee aika.
Päättää ettei puhu Rudolfille mitään, saakoon
yllätyksensä sitten kun sudet itse päättävät
esitellä jälkeläisensä.
Nousee kirahtavat rappuset
porstuaan ja sisälle.
porstuaan ja sisälle.
Puuhastelevat kämpässä aikansa. Sitten ovi aukeaa
ja Rudolf kammertuu ranteelle syli täynnä makuuk-
sia. Hortoilee laavun suuntaan ja kun kengät töksää
hirteen, nakkaa makuukset laavun katolle.
ja Rudolf kammertuu ranteelle syli täynnä makuuk-
sia. Hortoilee laavun suuntaan ja kun kengät töksää
hirteen, nakkaa makuukset laavun katolle.
Riđhhu-Eđeléi oijustaa suoraan puuvajan suuntaan.
Sinne vääntyy Rudolfkin, puita pitää iskeä halki ja
sitten pinota niitä läjempään. Astuu yhteen palaan
pulikan päälle ja saa kipeän tällin polveensa.
Kyykistyy hakkupölkylle ja alkaa sadattelun oikein
viimeisen päälle, sivelee samalla polveaan. Haukkuu
kaikki Politikat ja muut pahanilman linnut syvimpään
osaan Manalanjärveä.
Sinne vääntyy Rudolfkin, puita pitää iskeä halki ja
sitten pinota niitä läjempään. Astuu yhteen palaan
pulikan päälle ja saa kipeän tällin polveensa.
Kyykistyy hakkupölkylle ja alkaa sadattelun oikein
viimeisen päälle, sivelee samalla polveaan. Haukkuu
kaikki Politikat ja muut pahanilman linnut syvimpään
osaan Manalanjärveä.
Riđhhu-Eđeléi seuraa sivummalta, naurahtaa, kaivaa
kuvettaan, saa pussin hyppysiinsä ja lataa piipun.
Kykistyy toiselle pölkylle:
"Katoppas Rudolf, otan tämän nyt heti puheeksi
kun kerran varomattomuuttasi satuit kolautta-
maan sen polvesi siihen pölkkyyn. Tästä on hyvä
loikata šamaanien parantajan toimenkuvaan.
"Katoppas Rudolf, otan tämän nyt heti puheeksi
kun kerran varomattomuuttasi satuit kolautta-
maan sen polvesi siihen pölkkyyn. Tästä on hyvä
loikata šamaanien parantajan toimenkuvaan.
Toinen ihminen pystyy kyllä tuottamaan tuskaa
ja kipua fyysisesti toiselle. Henkiseenkin kipuun
ja pahoinvointiin voi vaikuttaa tietyllä käyttäyty-
misellä. Mutta mitään yliluonnollisia, selittämät-
tömiä vaikutuksia ei kenelläkään ole toiseen.
Kaikki jotka toista väittävät, puhuvat pötyä tahi
palturia. Kaikelle löytyy selityksensä.
ja kipua fyysisesti toiselle. Henkiseenkin kipuun
ja pahoinvointiin voi vaikuttaa tietyllä käyttäyty-
misellä. Mutta mitään yliluonnollisia, selittämät-
tömiä vaikutuksia ei kenelläkään ole toiseen.
Kaikki jotka toista väittävät, puhuvat pötyä tahi
palturia. Kaikelle löytyy selityksensä.
Millainen ihminen on terve? Milloin eläin on terve?
Lyhyesti määriteltynä ihminen on fyysisesti terve
silloin kun se pystyy liikkumaan, työskentelemään,
syömään, ulostamaan ja parittelemaan eli lisään-
tymään. Pystyy toimimaan noissa kaikissa toimis-
saan itseään vahingoittamatta.
Yhdellä sanalla: E l ä m ä ä n.
Lyhyesti määriteltynä ihminen on fyysisesti terve
silloin kun se pystyy liikkumaan, työskentelemään,
syömään, ulostamaan ja parittelemaan eli lisään-
tymään. Pystyy toimimaan noissa kaikissa toimis-
saan itseään vahingoittamatta.
Yhdellä sanalla: E l ä m ä ä n.
Henkisesti ihminen on terve silloin kun
hän ymmärtää hankkia ja syödä ravin-
toa sekä levätä tarpeen tullen.
hän ymmärtää hankkia ja syödä ravin-
toa sekä levätä tarpeen tullen.
Sitä taas millainen iniminen on NORMAALi,
sitä ei pysty kukaan todistamaan.
Ei se mitään todista että jos jotakin tyyp-
piä inimisistä on enemmistö. Ei sillä mitään
tekemistä ole normaalin kanssa logiikassa.
sitä ei pysty kukaan todistamaan.
Ei se mitään todista että jos jotakin tyyp-
piä inimisistä on enemmistö. Ei sillä mitään
tekemistä ole normaalin kanssa logiikassa.
Kaikkia muita asioita, joista monia nykyisin usein nimi-
tetään myös sairauksiksi tai sen laatuisiksi on ihminen
älynsä kehittymisen seurauksena alkanut vaatimaan,
edellyttämään. Ensin itseltä, sitten lapsiltansa, suvul-
taan, lähimmäisiltään jne.
tetään myös sairauksiksi tai sen laatuisiksi on ihminen
älynsä kehittymisen seurauksena alkanut vaatimaan,
edellyttämään. Ensin itseltä, sitten lapsiltansa, suvul-
taan, lähimmäisiltään jne.
On ensin pitänyt keksiä jotakin jotta siitä on tullut
sitten vaiva, tarve tai puute. Kateus, ahneus ja himo
ovat seurausta inimisen älyn kehittymisestä. Nousu
ja tuho samassa paketissa.
Niin kuin tiedämme maailmassa käytetään miljardeja
ja taas miljardeja toinen toistaan kiusallisempien vai-
vojen tutkimiseen ja sitten parantamiseen.
ja taas miljardeja toinen toistaan kiusallisempien vai-
vojen tutkimiseen ja sitten parantamiseen.
Yksilön mittakaavassa suorastaan hirvittävä määrä
pääomaa ja henkisiä resursseja käytetään tähän ta-
vallaan luonnottomaan toimintaan.Taisteluun luonnon-
lakien kumoamiseksi.
Tästä näkökulmasta katsoen inhimillisyys on inimisen
elämän suurin rasite ja kohtalo. Älyn kehityttyä täl-
le tasolle, paluuta entiseen ei ole, ei ole tulevaisuut-
takaan. Iniminen ei kaikesta älystään huolimatta pys-
ty mestariksi.
elämän suurin rasite ja kohtalo. Älyn kehityttyä täl-
le tasolle, paluuta entiseen ei ole, ei ole tulevaisuut-
takaan. Iniminen ei kaikesta älystään huolimatta pys-
ty mestariksi.
Toivon lukijan ymmärtävän, että šamaani ei ole se
henkilö joka parantaa osteoporoosin, syövän taikka
mielensairauden. Korkeintaan hän voi lievittää oireita.
Siinä kaikki.
Sen sijaan hän saattaa osata lastoittaa jäsenen,
poistaa säryn ja kivun, ainakin tilapäisesti, ehkäistä
verenvuodon, parantaa ripulin/ummetuksen ym.
Ei siis mitään mystistä vaikka kuinka yrittäisi etsiä.
poistaa säryn ja kivun, ainakin tilapäisesti, ehkäistä
verenvuodon, parantaa ripulin/ummetuksen ym.
Ei siis mitään mystistä vaikka kuinka yrittäisi etsiä.
Tuskin tämän monimutkaisempaa esimerkkiä tarvitaan
siihen mitä tarkoitan šamaanista parantajana tai lää-
kitsijänä.
siihen mitä tarkoitan šamaanista parantajana tai lää-
kitsijänä.
Tieto on valtaa tässäkin asiassa ja jos vain osaat
asettautua vaikkapa 1800 luvun lukutaidottoman
rahvaan asemaan, oivallat heti että millaisen vaiku-
tuksen moisten pikkuvaivojen korjaus jo teki suu-
reen yleisöön.
asettautua vaikkapa 1800 luvun lukutaidottoman
rahvaan asemaan, oivallat heti että millaisen vaiku-
tuksen moisten pikkuvaivojen korjaus jo teki suu-
reen yleisöön.
Ymmärtämättämyys ja etenkin tiedon puute on
siis kaikkein käsitettävin syy legendoihin ja ihme-
parantamisiin ja muihin vastaaviin.
siis kaikkein käsitettävin syy legendoihin ja ihme-
parantamisiin ja muihin vastaaviin.
Olen jo useamman kerran maininnut että muinaiset
šamanit olivat todella henkilöitä jotka osasivat, ky-
kenivät ja pystyivät etsimään, tutkimaan ja omaksu-
maan tietoa sekä soveltamaan sitä käytännössä, eli
työssään ja elämisessään sen ajan muuhun väestöön
nähden. Mutta koko kehitys tapahtui luonnonvalinnan
kautta, sittemmin suusta korvaan opettamalla, oppi-
poikana tai -tyttönä olemisella. Vasta myöhemmällä
ajalla varsinaisten koulujen kautta.
Tänä päivänähän siihen pystyy enemmistö ihmisistä.
Enää se prosessi ei ole ihme, että joku on lääkäri,
joku insinööri, joku hitsari jne.
Eivätkä he ole šamaaneja, ei edes silloin kun joku
heistä osaisi useammankin ammatin taidot kiitettä-
västi.
Enää se prosessi ei ole ihme, että joku on lääkäri,
joku insinööri, joku hitsari jne.
Eivätkä he ole šamaaneja, ei edes silloin kun joku
heistä osaisi useammankin ammatin taidot kiitettä-
västi.
Nykypäivän "šamaanin irvikuva" syntyy silmänkääntö-
tempuista, taikakaluista, rekvisiitasta, savuista, cd-
soittimesta ja noesta, käyttäytymisestä ynnä käsittä-
mättömästä muminasta sekä s elittämättömästä mys-
tiikasta. HAH! O tempora! O more!
Silkkaa huijausta alusta loppuun. Pelkkää rahastusta.
tempuista, taikakaluista, rekvisiitasta, savuista, cd-
soittimesta ja noesta, käyttäytymisestä ynnä käsittä-
mättömästä muminasta sekä s elittämättömästä mys-
tiikasta. HAH! O tempora! O more!
Silkkaa huijausta alusta loppuun. Pelkkää rahastusta.
Šamaanin, sellaisen aidohkon oloisen, on opiskeltava
jatkuvasti ja hankittava tietoa, selviytyäkseen niistä
odotuksista joita hänelle asettavat kivuista, vaivoista
ja kolotuksista kärsivät ihmiset.
jatkuvasti ja hankittava tietoa, selviytyäkseen niistä
odotuksista joita hänelle asettavat kivuista, vaivoista
ja kolotuksista kärsivät ihmiset.
On kyettävä neuvomaan ja auttamaan sellaiset kylä-
läiset jotka tulevat kysymään milloin on sopivaa läh-
teä makkaranpaistoon, autokauppaan tai kampaajalle.
läiset jotka tulevat kysymään milloin on sopivaa läh-
teä makkaranpaistoon, autokauppaan tai kampaajalle.
Lisäksi on osattava olla JOTAKIN mieltä aina jostakin.
Hän on oikeasti se tietokone joka osaa ajatella, raken-
taa tiedonmurusista kokonaisuuksia, johtopääätöksiä.
Se rakkine jota on kehitetty jo vuosikymmenniä, hirvit-
tävällä rahasummalla.
Kuitenkaan lopullisesti onnistumatta.
Inimismielen utopistisin haave on ratkaista kaikki itse
aiheuttamansa tai tuottamaansa ongelmat. Mieluiten
jollakin vekottimella.
aiheuttamansa tai tuottamaansa ongelmat. Mieluiten
jollakin vekottimella.
Sellaisen aparaatin haluaisi jokainen vallanhimoinen
paskiainen. Silloinhan voisi hallita yksin, ilman muita
vallanjanoisia. Vain kone apunansa.
Jos se alkaisi ryppyilemään, nykäisisi vain johdon irti
ja sillä siisti. Nöyräksi siinä oppii kovin helposti kone-
älykin.
ja sillä siisti. Nöyräksi siinä oppii kovin helposti kone-
älykin.
Ja mikä mukavinta, ei verta, hikeä, ei kyyneleitä.
Ei pommeja, ei panssareita, kaiken tappamiseen
keksityn kaluston voisi muuttaa rahaksi ja omai-
suudeksi. Näin se ajattelee. Iniminen. Tyranni."
Ei pommeja, ei panssareita, kaiken tappamiseen
keksityn kaluston voisi muuttaa rahaksi ja omai-
suudeksi. Näin se ajattelee. Iniminen. Tyranni."
Kopauttaa piippunsa pölkyn kylkeen Riđhhu-Eđeléi
ja kysäisee: "Vielä siihen polveesi sattuu?"
ja kysäisee: "Vielä siihen polveesi sattuu?"
Saa kieltävän vastauksen, nousee ja lähtee astumaan
laavulle päin ja huutaa mennessään: "No jos ei kerran,
niin tuoppa tullessasi mustakana ja kahvet, minä teen
jo tulen valmiiksi!"
Ani-Opoi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit