Aika mielenkiintoista pähkäilyä Mari Aulangolta.
Lainaukset siis häneltä*.
"...Moderni ihminen on ennen kaikkea haluava ja
päämääriin pyrkivä ihminen..."
Itsekkin hän kuitenkin myöntää, ettei se tuokaan
toimi kaikissa elämän suurissa kriiseissä.
Lainaukset siis häneltä*.
"...Moderni ihminen on ennen kaikkea haluava ja
päämääriin pyrkivä ihminen..."
Itsekkin hän kuitenkin myöntää, ettei se tuokaan
toimi kaikissa elämän suurissa kriiseissä.
Tuollainenhan iniminen on aina ollut, ellei sitten ole vain
synnynnäinen idiootti. Mutta mistä se halu tulee? Onko
se inimisellä synnynnäisesti vai kouhotellaanko sitä jot-
kin ulkoa päin?
synnynnäinen idiootti. Mutta mistä se halu tulee? Onko
se inimisellä synnynnäisesti vai kouhotellaanko sitä jot-
kin ulkoa päin?
Entä kuka siitä halusta hyötyy? Kuka on päättänyt että
jos inimisellä on hinku tai halu, niin siitä pitää mukamas
jonkun muunkin siivu tai osuus saada?
Eikö juuri se ahneudeksi ja oikeudeksi maskeerattua
kateutta ole. Sitä mistä yleensä kovaosaisia syytetään?
Miten sitä hämärrettyä kateutta voi ilmetä "hyvilläkin"
inimisillä. Kaipa tätäkin on jonkun kyseltävä kun kerran
tasa-arvo yhteisössä lepää suomalais-ugrilaisen heimon
voima ja tulevaisuus.
inimisillä. Kaipa tätäkin on jonkun kyseltävä kun kerran
tasa-arvo yhteisössä lepää suomalais-ugrilaisen heimon
voima ja tulevaisuus.
OLiSi KAi SYYTÄ POHDiSKELLA
Onko se sitten vika tai vaiva tai sairaus jos jotkut eivät
osaa erottaa markkinoinnin luomaa tai oikeammin sanoen,
manipuloimaa, keinotekoista tarvetta, aidosta elämiseen
ja selviytymiseen perustuvasta tarpeesta?
Ovatko hekin idiootteja, typeryksiä, jos pöydän toiselta
reunalta katsotaan? Siksi, ettei heitä ole opetettukaan
oikeasti elämään oikeaa elämää.
reunalta katsotaan? Siksi, ettei heitä ole opetettukaan
oikeasti elämään oikeaa elämää.
Poistuuko ahdistus ja tympeä olo todella haaveilemalla
lotto-onnesta ja uima-altaista, komeista miehistä tai
naisista, seksistä ja orkuista. Diskoista, siskoista ja
velaksi ostetuista autoista, veneistä, asunnoista.
Siinäkö se onni on? Entä jos noita ei onnistu saamaan?
Sitä varten yhteisö toimittaa nappeja. Määrää kuurin.
Kohta helpottaa halut. Onni onkin pian sitä ettei halua
mitään muuta kuin nappeja, nappeja, nappeja.
"...jonka elämäntaito tulee esiin juuri omien
halujen ja päämäärien toteuttamisessa..."
halujen ja päämäärien toteuttamisessa..."
Elämän taito on erottaa aito tarve humpuukista.
Se on taito joka ei suinkaan enene eikä jalostu.
Sitä on tai ei ole. Sitä on varmasti ripaus kaikilla
syntyessään, mutta sitä aletaan raaputtamaan jo
jo hyvin varhain pois.
Se on taito joka ei suinkaan enene eikä jalostu.
Sitä on tai ei ole. Sitä on varmasti ripaus kaikilla
syntyessään, mutta sitä aletaan raaputtamaan jo
jo hyvin varhain pois.
Pikemmin siitä on tullut jo leima, ominaisuus jolla
järkeä, ainoaa inimisen voimavaraa ajattelun ja
johtopäätösten ja arvioiden teossa nimitetään.
Jos sitä esiintyy ns. "rupusakissa", sitä ollaan heti
nimeämässä poikkeavuudeksi, epänormaaliudeksi.
Onhan jonkun kulutettava, tehtaat ja laitokset ei
muuten pyöri eikä tuota jollekkin.
nimeämässä poikkeavuudeksi, epänormaaliudeksi.
Onhan jonkun kulutettava, tehtaat ja laitokset ei
muuten pyöri eikä tuota jollekkin.
Toisaalta näyttää että elämäntaito on normitettu
oikeus joka kuuluu vain taloudellisesti tai sosiaali-
sesti menestyneille jos kysymys on rahasta, tava-
rasta tai muusta rompeesta.
oikeus joka kuuluu vain taloudellisesti tai sosiaali-
sesti menestyneille jos kysymys on rahasta, tava-
rasta tai muusta rompeesta.
Alimman kastin elämäntaidolta edellytetään että
ne selviävät lähes olemattomalla tulolla hengissä.
Yhteiskuntaa isommin vaivaamatta. Piilossa.
Heh-heh! Selviävätkin, kuin kiusalla pysyttylevät
hengissä ja vaivoina. Ovat menestyjille häpeäksi.
Tänä päivänä helposti huomaa että, ns. terveiden
kirjoissa on hirvittävä määrä sakkia joka ei osaa
erottaa omia tarpeitaan humpuukin syövereistä
vaan toimii ja ryntäilee ja haalii kaikkea mikä kiil-
tää. Niin että se normi-terveistä.
kirjoissa on hirvittävä määrä sakkia joka ei osaa
erottaa omia tarpeitaan humpuukin syövereistä
vaan toimii ja ryntäilee ja haalii kaikkea mikä kiil-
tää. Niin että se normi-terveistä.
Saamen kielessä on sana taidiš, se tarkoittaa että
selviää luonnossa. Olisikko meidän alettava siitä?
Hukasta se on hyvä kysymys lauantai-iltaan yksin
tai kaksin. Viinilasin kera tai ilman.
Sillä luonossa me elämme yhä, sanotaanpa sitä nyt
vaikka Hyvinvointi Suomeksi tai miksi tahansa.
Kaikista muista lakien rikkomisista me voimme ehkä
välttyä rangaistuksetta, jokainen keinoillaan. Mutta
luonnonlait ovat sellaisia, ettei niitä voi muuttaa.
Niiden rikkomisesta me joudumme maksamaan joko
itse tai jälkeläisemme. Iljettävintä on se, että me
valitsemme ja päätämme, he kärsivät ja maksavat.
välttyä rangaistuksetta, jokainen keinoillaan. Mutta
luonnonlait ovat sellaisia, ettei niitä voi muuttaa.
Niiden rikkomisesta me joudumme maksamaan joko
itse tai jälkeläisemme. Iljettävintä on se, että me
valitsemme ja päätämme, he kärsivät ja maksavat.
Jotenkin liian yksinkertainen totuus muistettavaksi
aina kun meitä pyydetään löysäämään kukkaromme
nyörejä.
* (Johdan itseäni, Gummerus, 1999)
Kommentit