239928.jpg

Oiwallinen sana on tuo työ. Ken sen lie keksinytkään, ei
hän ihan tyhjäpäinen olento ole ollut. Sille inmiselle huk-
ka kuitenkin vasta baskeriaan nostaa joka yhdisti työn
ja
ahkeruuden.

Veijo Meri,  kirjassaan Sanojen synty,  selittää ahkeruuden
näin: "AHKERA, sanasta ahku, joka tarkoittaa halua, kiihkoa,
vimmaa,  kylmää pohjoistuulta,  myrskyä,  ahnasta, hehkuvaa
hiillosta,  puista jäänyttä tuhkaa ja  hiiliä.  Jälkimäinen lienee
alkumerkitys."


Niinpä niin, työn keksijän toimesta ja varjolla on teetetty
inimisillä mitä kummallisimpia toimia.  Joku paremman luo-
kan diktaattori teetti aikanaan sotatöitäkin.

Mielellään inimiset hänelle töitä tekiwät, waikka sotimaan
ei heillä sen kummenpaa hinkua ollutkaan.
Työtä on
inimisen tehtäwä, vakuuttaa nykyinennkin musta-
kaapu. Ja muistuttaa
siitä alvariinsa esivalta.

Waan ompa sattunut  kaikenlaista kommellusta tuon työn
kanssa. Joskus on tavattu, niin wäitetään, ihmisolioita
jot-
ka ovat jopa uupuneet työnsä alle; työtaakkaansa,
sanoisi
virkamies. Lausetta korjaten.

Se taas on hänen työnsä. Korjata wääryyksiä. Näin hänkin
sattumoisin saattaa saattaa työn keksijän wieläkin onnelli-
seksi. Tekemällä työtä, korjaamalla vääriä suoritteita.

Mutta  oneana  muuten  viettää päivänsä, toisten työllään
tuottaman palkkansa ansaitakseen. Virkamies.
Niin, sitä olin toteamassa, että uupumusta,  muuta masen-
nusta inimiset työstä saavat vaivoikseen kun aivan tyystin
sen valtaan antautuvat.

Muitakin vastenmielisiä uutisia työstä olemme woineet
tuhansien vuosien saatossa lukea. Jääköön kertomatta.
.

Mutta  ei ole  ehkä  minunkaan syytä  ahkeruutta kowin
piiskaata ja häijysti
nimittää. Paremminkin suussa mais-
tuisi ehkä tuo Veijo
Meren tietämä ahku.
Nuorisokielellä ahqu. (ihana=ihqu, kuulemma)

Mitäpä nuo  naisenpuolet esimerkiksi sanoisivat  jos et
heitä ahqusti
miellyttäisi kowin monenlaisilla tempuilla?
Ja otsasi hiessä.

 
On hywin runsaastikkin mietittäwä onko naisen kanssa
pelmyyttely työtä  wai..?  Nooo,  ei suinkaan.  Iloksihan
sen
tunnustaa jo kapitalistinen tiedemieskin.

Historia tuntee kuulemma  tapauksia joissa
joku miehen-
puolikas on  tuntenut  työnomaisia  tuntemuksia
  ikioman
naisensa vierellä.
Ruotsalaiset  wäittäwät  sen olewan
pelkkä tilastoharha.
Ei muuta.


Warjelkoon Ukko Ylijumala meitä samoin tuntemasta.
Ihan warmuuden wuoksi.

Ahqumalla ja puurtamalla naisten kanssa miesiniminen
enimmäkseen pääsee kalastamaan, mökille ja metsäs-
tämään ja joskus
oiwallisen määrän olttakin siemaise-
maan.

Tämä on miehen ymmärrettävä palkaksi, eduksi. Ei se
työstä tule. Ahqusta kyllä. Ja
Ilosta. Tietenkin.

Mutta mikäpä on työn ja ahqun wastakohta? Sitä meidän
on
käytävä ihan lähitulevaisuudessa pohtimaan. Siitä mei-
dän
on  syyllinen  tehtäwä huonoon  menoon ja  talouteen.
Ja sitä paratiisin kärmeeksi alettawa
nimittää.

Jos se on laiskuus,  niin sitten ei. Sitä kannatan
ja ylistän.
Laiskotellen on kautta maailman tullut vähiten
ruumiita ja
haavottuneita. Joku muu on tilalle keksittävä.

Post Scriptum.
Mustakaavut  owat  pitäneet huolen siitä,  ettei kukaan
halua olla laiska vaan hywin runsaasti enempi se wasta-
kohta. Mikä se sitten lieneekään?
Hätätilassa kelwannee
kaikki wastakohdat poisluettuna
koira joka on eläin.

Mutta rankasti on ahquttava naisten ja waimojen kanssa,
siitä ei muuten hyvä seuraa.


Procul harum,  Osota hoinene