233283.jpg

Tämän nykyisen pyhäinmiesten päivän paikkeilla oli ennen
vuodenkiertomme suurin ja tärkein juhla - kekri. Sana on
muinaista perua ja sillä tarkoitettiin vuoden viimeistä päi-
vää joka päätti satokauden.
Vanhaa  uuttavuotta  loka-  ja marraskuun  vaihteessa on
vietetty kaikkialla pohjoisessa Euroopassa.


Mustakaavut  onnistuivat  sekoittamaan kristillisen
vainajien päivän tapoja siihen ja osa vanhasta kekri-
perinteestä sulautui jouluun.
Esi-isien  ja henkien muistopäivä  kääntyi  sujuvasti
mustakaapujen marttyyrien ja pyhimysten juhlaksi.

Wanha, aito kekri päätti maatalousvuoden ja satokauden
päättäjäisiä  juhlittiin  kekrinä  runsain 
syömingein ja juo-
mingein.

Kekrillä ei ollut
kiinteää ajankohtaa. Sitä vietettiin  silloin, 
kun sato  oli
korjattu ja  kaikki vanhaan vuoteen kuuluvat
toimet ja
askareet oli hoidettu niin, että uusi voitiin toivot-
taa
tervetulleeksi.
Tällä erää Kekriä juhlitaan lähinnä kai siksi, että viimeiset-
kin satovahinkokorvaukset on  saatu toimitettua
EU-viran-
omaisille.


Ja toisaalta, kaupustelijat ovat saaneet tahtonsa läpi
ja ovat onnistuneet ujuttamaan täysin erilaisen Kekrin,
Halloween-höpötyksen sen tilalle marraskuun alkuun.

Ammoisina aikoina Kekriä varustauduttiin viettämään keit-
tämällä etukäteen kekriviinat ja panemalla kekrioluet.

Tuosta  perinteestä  on  jäljellä  enää  anhiton joka viikon-
loppuinen juopottelu syyhyn tai toiseen vedoten.
Kekri
on  saanut uuden  nimen ja  merkityksen,  Kekkerit.
Ja juhlakin jatkuu viikonlopusta toiseen.

Kekriaterian  pääosa  muodostuu nykyisin pizzasta tai
microateriasta. Kekrilampaan teurastaa tänä syksynä
joku onneton,  nälkäinen susireppana.  No  ainakin tätä
epäillään hywin runsaasti.


Ennen  Kekrinä ateriointiin ottivat osaa vain oman talon
tai  suvun jäsenet,  elävät ja kuolleet.  Nyt  viimeiselle
ehtoolliselle saapuvat työkaverit, ryyppykaverit, puoli-
tutut ym. pilettäjät. Ja naapurit. Joskus pullon, joskus
kirveen tai haulikon kanssa.

Kekrinä  alkoi  myös työläisten ja muiden palvelijoiden
vuoden ainoa vapaaviikko, Römppäviikko. Sen kuluessa
nämä saattoivat  pestautua  uuteen taloon pätkätöihin

seuraavan vuoden ajaksi.

Tänään tuollainen römpötys ei ole mahdollista TESsien
ja VESsien takia. Lomia
ja vapaapäiviä on sopimuksissa
määrätty enemmän kuin työläiset kerkiää pitää.
Työnteko on
pakattu siihen jäljelle jäävään aikaan.  Ja
siitäpä on tullut
sitten jo  kestämättömiä,  lähes ylivoi-
maisia hankaluuksia
  palvelijan  henkisen ja fyysisenkin
hyvinvoinnin osalta.

Iniminen on tahallansa solminut päänsä niin monen verkon
silmukkaan, että haaveet vapaudesta ja onnesta
voi unoh-
taa tyystin.
Ei ole enää syytä juhlia tahi sitten juhlitaan
täysillä.

Voidaan sanoa että Kekri on nykyisin käytännöllisesti
katsoen
kokonaan unohdettu. Hyvästi kekri!

Monille pakanoiksi itseään kutsuville Kekri on edelleen
yhä vuoden tärkein juhla.
Kekrihän  oli  tunnettu  myös  henkien yönä.  Se oli ainoa
hetki vuodessa, jolloin Tuonelan asukkailla oli lupa vael-
taa elävien parissa.
Vainajille  laitettiin  ruokaa pyhien puiden juurelle. Ton-
tuille ja  haltioille 
valmistettiin  ruokia ja juomia,  jotka
vietiin navettaan tai
talliin onnea  tuottamaan.  Nykyisin
tuo ei enää onnistu lintulentsujen ja  hullunlehmän
tautien
takia ja varjossa.
Taitasipa siinä lempeimmänkin lepyttäjän
uhrimieli hiipua
kun nykynavettaan ja tallin tapautuessan
huomaisi ovella
jykevän  Securitaksen tahi  ISS:n vartijan
vartioimassa
elikoitten onnea, henkeä ja markkina-arvoa.
Osota hoinene
191164.jpg