SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 20. Luku
"Pistäkääpä vauhtia hukat siihen hommaan ja
selviytykää tuonne jänkään! Me lähdemme jo
Rudolfin kanssa tuohon tievan päälle passiin,
mikään ei siirrä hiukomista paremmin syrjään
kuin nuotiotulen loisteessa kypsytetty hanhi."
selviytykää tuonne jänkään! Me lähdemme jo
Rudolfin kanssa tuohon tievan päälle passiin,
mikään ei siirrä hiukomista paremmin syrjään
kuin nuotiotulen loisteessa kypsytetty hanhi."
"E-eikös se ole kielletty ampumasta tahi ylipäätänsäkin
metsästämästä ja metsästys ylipäänsä keväällä?" epä-
röi Rudolf.
metsästämästä ja metsästys ylipäänsä keväällä?" epä-
röi Rudolf.
"Kielletty on, kielletty kohta kaikki, näillä näkymin
piakkoin syöminenkin jos tätä rataa jatkavat." vas-
tasi Riđhhu-Eđeléi ja käänsi nokkansa vastatuuleen,
tuulen alle siis ja läksi tuliluikku olalla lampsimaan
tievan lakea kohti. Rudolf verkalleen peräkanassa.
piakkoin syöminenkin jos tätä rataa jatkavat." vas-
tasi Riđhhu-Eđeléi ja käänsi nokkansa vastatuuleen,
tuulen alle siis ja läksi tuliluikku olalla lampsimaan
tievan lakea kohti. Rudolf verkalleen peräkanassa.
Varovasti he lähestyivät vitelikköistä lakea, kyyryssä
ja hiljaa, loppumatkan kosteassa varvikossa mataen
erään kiven kupeeseen, sen huomaan.
ja hiljaa, loppumatkan kosteassa varvikossa mataen
erään kiven kupeeseen, sen huomaan.
Metsähanhi parttio huilasi pitkän matkan taitettuaan
miestä upottavalla nevalla, vain vartijan kaula, peris-
koopin tapaan oli tarkailemassa uhkia. Mutta autuaan
tietämättöminä siitä että niistä joku onnellinen taikka
parikin saattaisi piankin killua vartaassa liekkien yllä.
Ammattilaiset olivat levittäytyneet kaukana hanhien
tuulen puolella laajaan puolikaareen, niin kuin susilla
onkin tapana ja läksivät nyt vauhdilla jolkuttamaan
kohti tievaa ja hanhia kohti.
tuulen puolella laajaan puolikaareen, niin kuin susilla
onkin tapana ja läksivät nyt vauhdilla jolkuttamaan
kohti tievaa ja hanhia kohti.
Isommin hoputtamatta, mutta varoitusääniä antaen
vartija hoputti parvensa varuilleen ja samassapa jo
hätäisimmät läksivät siivet raskaasti läpsytellen viuh-
tomaan tievan suuntaan. Myötätuuleen, kuten wanha
šamaanin ketku Riđhhu-Eđeléi oli suunnitellutkin.
vartija hoputti parvensa varuilleen ja samassapa jo
hätäisimmät läksivät siivet raskaasti läpsytellen viuh-
tomaan tievan suuntaan. Myötätuuleen, kuten wanha
šamaanin ketku Riđhhu-Eđeléi oli suunnitellutkin.
Kun partti tuli hollille, Riđhhu-Eđeléi rojautti yhden
Hannun alas ja kokematon Rudolfkin yhdeltä viotti
siipispankkoa sohlollaan sen verran että Ajuni kävi
otuksen noutamassa ja kiikutti sen hampaissaan uk-
kojen tykö.
Hanhiparvi haistatti pitkät paskat moiselle teuras-
tukselle ja läksi kaartaamaan koilliseen suuntaan,
rauhallisemmille tanhuville.
tukselle ja läksi kaartaamaan koilliseen suuntaan,
rauhallisemmille tanhuville.
Pian oli teurashommat loppuun saatettu ja hanhipari
killui vartaissa janoisten liekkien nuoleskeltavana.
Sudet lojuivat joutenoloisen näköisinä, huuliaan mais-
tellen yhä, makoisten makupalojen jälkeen. Monissa
piireissä hanhen maksat olisivat päätyneet parempiin
suihin, mutta tässä korkean henkisen tason leirissä
mokomalla nippeliasialla ei ollut suurtakaan arvoa.
killui vartaissa janoisten liekkien nuoleskeltavana.
Sudet lojuivat joutenoloisen näköisinä, huuliaan mais-
tellen yhä, makoisten makupalojen jälkeen. Monissa
piireissä hanhen maksat olisivat päätyneet parempiin
suihin, mutta tässä korkean henkisen tason leirissä
mokomalla nippeliasialla ei ollut suurtakaan arvoa.
Jälleen tutut rutiinit Riđhhu-Eđeléiltä kun kaikki
taloustyö oli saatettu loppuun ja oli raukean het-
ken aika, kuluttaa olevaista ja pitää yllä tulta.
taloustyö oli saatettu loppuun ja oli raukean het-
ken aika, kuluttaa olevaista ja pitää yllä tulta.
Ukko aloitti:
"Niin, siitä piti minun esille ottaman, nimittäin että
kun tuli viimeksi puhuttua siitä kuolemasta, niin jos
sitten nyt jumalista jotain muististani kaivelisin.
"Niin, siitä piti minun esille ottaman, nimittäin että
kun tuli viimeksi puhuttua siitä kuolemasta, niin jos
sitten nyt jumalista jotain muististani kaivelisin.
Hyvä on sinun tästäkin asiasta jonkunlainen tola pitää,
sillä kaikenkarvaisia saarnamiehiä ja -naisia liikkuu pit-
maailmaa, kääntämässä ja vääntämässä oman mesta-
rinsa ja luojansa, jumalansa palvelijaksi. Tietty - mak-
sua vastaan. Niin lähes aina.
Saadaksesi jumalan sinun on jotain maksettava tai
jostakin luovuttava. Hyvä on kuitenkin miettiä ensin,
kannattaako luottaa niihin ihmisiin, jotka kovin var-
masti tietävät, mitä Jumala heidän tahtoo tekevän?
Olen huomannut Jumalan aina yhtyvän heidän omiin
toiveisiinsa.
jostakin luovuttava. Hyvä on kuitenkin miettiä ensin,
kannattaako luottaa niihin ihmisiin, jotka kovin var-
masti tietävät, mitä Jumala heidän tahtoo tekevän?
Olen huomannut Jumalan aina yhtyvän heidän omiin
toiveisiinsa.
Perustavan laatuisessa šamanismissa, muinaisessa
šamaanitiedossa, siis siinä alkuperäisimmässä, ei ol-
lut varsinaisia jumalia. Oli kyllä joku, jonka arvel-
tiin luoneen tämän maan ja kaiken elollisen. Mutta
vain arveltiin, ounasteltiin sitä.
šamaanitiedossa, siis siinä alkuperäisimmässä, ei ol-
lut varsinaisia jumalia. Oli kyllä joku, jonka arvel-
tiin luoneen tämän maan ja kaiken elollisen. Mutta
vain arveltiin, ounasteltiin sitä.
Vasta aikojen saatossa luoja personoitui, sille annettin
nimi, samalla tavoin kuin alettiin erotella perheen ja su-
vun jäseniä kuvailemalla heidän yksityiskohtiaan.
Inimisten harvalukuisuudesta johtuen nimikirjo oli
valtaisa, kuten sen vielä nykyisinkin voi todeta.
Jokaisesta oma nimensä paras. Perheiden yhdisty-
essä heimoiksi ja kansoiksi vasta alkoivat jumalten
nimet yhtenäistyä. Siperian kansoilla Num, intiaa-
neilla Manitu tai Wakan-Tanka esim. Suomalaisilla
Ukko Ylijumala, saamelaisilla Ahku jne.
Niitä riittäisi kai moneksi viikoksi luettella.
valtaisa, kuten sen vielä nykyisinkin voi todeta.
Jokaisesta oma nimensä paras. Perheiden yhdisty-
essä heimoiksi ja kansoiksi vasta alkoivat jumalten
nimet yhtenäistyä. Siperian kansoilla Num, intiaa-
neilla Manitu tai Wakan-Tanka esim. Suomalaisilla
Ukko Ylijumala, saamelaisilla Ahku jne.
Niitä riittäisi kai moneksi viikoksi luettella.
Kaikissa tapauksissa kuitenkin kyse yhdestä ja samasta,
luojasta. Inimisellä ei ole oikeastaan muuta vaintoehtoa
kuin kuvitella jollekkin abstraktille jotenkin inimismäiset
piirteet että sitä asiaa voi viedä eteenpäin.
luojasta. Inimisellä ei ole oikeastaan muuta vaintoehtoa
kuin kuvitella jollekkin abstraktille jotenkin inimismäiset
piirteet että sitä asiaa voi viedä eteenpäin.
Tyhjää on huono myydä tai markkinoida,
jos sen sanoo nykytermein.
jos sen sanoo nykytermein.
Taolaisuus tekee tässä asiassa poikkeuksen, siinä
näkökulma vaihdetaan radikaalisti, uudella tapaa
ns. länsimaiseen ajattelufilosofiaan nähden.
näkökulma vaihdetaan radikaalisti, uudella tapaa
ns. länsimaiseen ajattelufilosofiaan nähden.
On tunnettu taolainen näkemys tyhjästä, joka onkin
kaikkein arvokkain ominaisuus ja joka olisi löydettävä.
kaikkein arvokkain ominaisuus ja joka olisi löydettävä.
"Saviruukun, arvottomasta savesta laadittu kuori,
ympärys, muodostaa tyhjän tilan, niinpä arvotto-
mastakin tulee arvokas sen tyhjän tilan takia."
ympärys, muodostaa tyhjän tilan, niinpä arvotto-
mastakin tulee arvokas sen tyhjän tilan takia."
Niinpä niin, aikojen saatossa, inimisen humeetti on
pyörtänyt esiin mitä erikoisimpia jumalia, hyviä ja
pahoja, aina tarpeidensa mukaan. Suurimpana syy-
nä heikko itsetunto, vallanhimo, kovinkin inhimilliset
piirteet ja tarpeet.
pyörtänyt esiin mitä erikoisimpia jumalia, hyviä ja
pahoja, aina tarpeidensa mukaan. Suurimpana syy-
nä heikko itsetunto, vallanhimo, kovinkin inhimilliset
piirteet ja tarpeet.
Tietämättömyys on ollut suurin jumalten luoja.
Ja jos oli jumalille käyttöä, niin oli niiden
vastapainollekkin, paholaisellekkin.
vastapainollekkin, paholaisellekkin.
Paholanen on puhtaasti alkukristillistä alkuperää
oleva keksintö siinä merkityksessä kuin me sen
tunnemme. Se kehitettiin ja jalostettiin jo alku-
seurakuntien aikana ja varhaisemmissa kirkollis-
kokouksissa. Etupäässä vain nöyryyden ja pelon
aikaansaamiseksi sekä pappien ja saarnamiesten
käsikassaraksi tyhmempien varalle.
oleva keksintö siinä merkityksessä kuin me sen
tunnemme. Se kehitettiin ja jalostettiin jo alku-
seurakuntien aikana ja varhaisemmissa kirkollis-
kokouksissa. Etupäässä vain nöyryyden ja pelon
aikaansaamiseksi sekä pappien ja saarnamiesten
käsikassaraksi tyhmempien varalle.
Tämä asia on helposti ymmärrettävissä kun miettii
vähänkin mustakaapujen väitteiden ristiriitaisuuksia
kaikkivoipaisen jumalansa ominaisuuksista.
vähänkin mustakaapujen väitteiden ristiriitaisuuksia
kaikkivoipaisen jumalansa ominaisuuksista.
Jumala joka on rakkauden ja vihan hengellistymä,
samoin kuin oikeuden ja vääryyden, kaikki voipa ja
kaikkitietävä, salliikin inimisiä vaivaavan paholaisen
kuljeskella ja vaellella ympäriinsä pitkinpoikin risti-
kuntaa sekä suo sille mahdollisuuden houkutella al-
variinsa inimisen kiusauksiin.
samoin kuin oikeuden ja vääryyden, kaikki voipa ja
kaikkitietävä, salliikin inimisiä vaivaavan paholaisen
kuljeskella ja vaellella ympäriinsä pitkinpoikin risti-
kuntaa sekä suo sille mahdollisuuden houkutella al-
variinsa inimisen kiusauksiin.
Niinpä paholainen on täyttä pötyö tältä pohjalta
ja sinällään heitettävissä romukoppaan.
ja sinällään heitettävissä romukoppaan.
Šamaani tänä päivänä kenties saattaa järjestää
paholaisen tuhoamisriitin tahi –seremonian. Siinä
samalla roviolla menevät perkeleet ja saatanat.
paholaisen tuhoamisriitin tahi –seremonian. Siinä
samalla roviolla menevät perkeleet ja saatanat.
HEH, käytännössä se tarkoittaa asian selvittämistä
perin juurin, ei sen kummempaa. Kutsuupa sikä kukin
millä nimellä tahansa sitten haluaa.
perin juurin, ei sen kummempaa. Kutsuupa sikä kukin
millä nimellä tahansa sitten haluaa.
Onko sinulla Rudolf minkäänlainen käsitys pyhästä,
pyhyydestä? Mikä on pyhä? Ja miksi joku asia tai
esine on pyhä?
pyhyydestä? Mikä on pyhä? Ja miksi joku asia tai
esine on pyhä?
Pyhä on korkeimman asteen kunnioitusta. Tietäjälle
luonto on pyhä, maailmankaikkeus on pyhä ja iniminen
on pyhä. Ennen kaikkea inimiselämä on pyhä, no tietyin
edellytyksin ehkä.
luonto on pyhä, maailmankaikkeus on pyhä ja iniminen
on pyhä. Ennen kaikkea inimiselämä on pyhä, no tietyin
edellytyksin ehkä.
Mutta siinä šamaanin erilaisuus käy ilmi että hän
pystyy ja myös edesauttaa vaikuttamaan siihen
että pahat, pyhiä asioita rikkovat sekä loukkaavat
ihmiset siirretään syrjään.
pystyy ja myös edesauttaa vaikuttamaan siihen
että pahat, pyhiä asioita rikkovat sekä loukkaavat
ihmiset siirretään syrjään.
Kummallista kyllä, tietäjät ovat kautta aikojen tienneet,
että mikään eläin ei koskaan ole tarkoituksellisesti paha
samalla lailla kuin ihminen. Tietäjä ei ole niin sosiaalinen
kuin nykyinen käytäntömme edellyttäisi.
että mikään eläin ei koskaan ole tarkoituksellisesti paha
samalla lailla kuin ihminen. Tietäjä ei ole niin sosiaalinen
kuin nykyinen käytäntömme edellyttäisi.
Hänen esimerkkinään ja oppinaan on tässä asiassa
luonnon kiertokulku. Siis hänen tavoitteenaan ei ole
luonnonlakien muuttaminen. Toisin kuin useamman.
luonnon kiertokulku. Siis hänen tavoitteenaan ei ole
luonnonlakien muuttaminen. Toisin kuin useamman.
On syytä muistaa myös, että šamaanit eivät osallistu
heimon jäsenten tuomitsemiseen, vaikkakin voivat olla
apuna tutkimuksissa ja mahdollista syyllistä etsittä-
essä. Hänen tehtävä, elämän säilyttäminen, avustami-
nen perimän siirtämisessä muiden apuna on etusijalla.
heimon jäsenten tuomitsemiseen, vaikkakin voivat olla
apuna tutkimuksissa ja mahdollista syyllistä etsittä-
essä. Hänen tehtävä, elämän säilyttäminen, avustami-
nen perimän siirtämisessä muiden apuna on etusijalla.
Siis tietäjän rooli ei missään tapauksessa
ole vähäteltävä, päinvastoin. Siksi se onkin
hoidettava huolella ilman omaa henkilökoh-
taista kunnianhimoa.
ole vähäteltävä, päinvastoin. Siksi se onkin
hoidettava huolella ilman omaa henkilökoh-
taista kunnianhimoa.
Pyhät paikat muotoutuvat enimmäkseen jonkin jo
aiemmin sattuneen tapahtuman johdosta. Esimer-
kiksi hyvän metsästys- tai kalastuspaikan takia.
Ruuan ja sitä kautta elämälle hyvin tärkeän hyö-
dykkeen helpompaa saatavuutta on syytä kunnioit-
taa ja/tai pyhittää.
aiemmin sattuneen tapahtuman johdosta. Esimer-
kiksi hyvän metsästys- tai kalastuspaikan takia.
Ruuan ja sitä kautta elämälle hyvin tärkeän hyö-
dykkeen helpompaa saatavuutta on syytä kunnioit-
taa ja/tai pyhittää.
Soveliasta on myös merkitä se paikka, ei omistusoikeuden
merkiksi, vaan jotta muutkin, ehkäpä nälkäiset, löytävät
helpommin saaliin. On huomattava että sen ajan eläjille
merkittäviä paikkoja olivat myös sateen- ja tuulensuojat.
Tuli- ja tähystyspaikat (viestitys) jne.
Meidän aikamme ihmiselle pyhäpaikka muotoutuu
helposti pubista tai telkkarin edessä sijaitsevasta
nojatuolista.
helposti pubista tai telkkarin edessä sijaitsevasta
nojatuolista.
Joku pyhittää saunansa, joku keittiönsä, työhuoneensa.
Ajateltavaa siis riittää… kuin myös pyhittämistä.
Ajateltavaa siis riittää… kuin myös pyhittämistä.
Poppamiehiin, tietäjiin, liitetään aivan yleisesti henkiä
ja henkiyhteyksiä. Sen - ovatko yhteydet "kunnossa",
jokainen tulkitkoon niitä itse omassa mielessään.
ja henkiyhteyksiä. Sen - ovatko yhteydet "kunnossa",
jokainen tulkitkoon niitä itse omassa mielessään.
Venäjän kielen pappia merkitsevä pop (genetiivi popá)
on poppa-asuisena lainautunut meillä uudelleen ja täl-
löin varsin epä-kristilliseen merkitykseen. Heh.
Poppa merkitseekin noitaa, tietäjää, parantajaa, joka
yleiskielessä on tunnettu myöskin yhdyssanan osana
(poppamies, poppakonsti).
No joskus näinkin päin. Yleisesti ottaen "poppamiestä"
käytetään nykyään kuitenkin enemmän humoristisessa
ja jopa vähättelevässäkin merkityksessä kuin mitä se
itse asiassa on. Usein intiaanien kulttuureista puhutta-
essa varsinkin, silkkaa tietämättömyyttään.
käytetään nykyään kuitenkin enemmän humoristisessa
ja jopa vähättelevässäkin merkityksessä kuin mitä se
itse asiassa on. Usein intiaanien kulttuureista puhutta-
essa varsinkin, silkkaa tietämättömyyttään.
Henkien palvonta liittyy läheisesti jo kuolleisiin
sukulaisiin, omiin vanhempiin ja sisaruksiin, su-
kuun siis ja lisäksi heimon merkkihenkilöihin.
sukulaisiin, omiin vanhempiin ja sisaruksiin, su-
kuun siis ja lisäksi heimon merkkihenkilöihin.
Omalla tavalla he ovat ehkä eläessään olleet taitavia
jossakin asiassa, pyyntimiehiä, lapsentekijöitä, sotu-
reita, verkontekijöitä jne.
Muinaisina aikoinakin oli lukuisia erialan taitureita ja
osaajia. Heimossa läheskään kaikki eivät olleet moni-
taitureita, pikemminkin yhden asian mestareita.
Heidän hengiltään siis pyydettiin apua ja suojelusta.
jossakin asiassa, pyyntimiehiä, lapsentekijöitä, sotu-
reita, verkontekijöitä jne.
Muinaisina aikoinakin oli lukuisia erialan taitureita ja
osaajia. Heimossa läheskään kaikki eivät olleet moni-
taitureita, pikemminkin yhden asian mestareita.
Heidän hengiltään siis pyydettiin apua ja suojelusta.
Jo siihen aikaan ajattelu kulki niillä raiteilla, että ihmisen
henki (hengitys) siirtyy kuoleman sattuessa johonkin muu-
hun paikkaan. Tuonpuoleiseen, sellaiseen paikkaan josta ei
tiedetä mitään, josta kukaan ei ole palannut kertomaan.
Aivan ymmärrettävä johtopäätös oli siis, että hengillä
oli jossakin paremmat oltavat kuin maan päällä vilussa
ja nälässä. Siksi heitä ei nähty enää kuoleman ja ruu-
miin tuhoutumisen jälkeen.
oli jossakin paremmat oltavat kuin maan päällä vilussa
ja nälässä. Siksi heitä ei nähty enää kuoleman ja ruu-
miin tuhoutumisen jälkeen.
Muinaisina aikoina ei puhuttu paratiiseista ja taivaista,
ei tuonelasta, ei helvetistä. Kaikki nuo ovat myöhäisem-
piä keksintöjä antiikin ajoilta sekä kristinuskon väsää-
miä houkuttimia sekä variksenpelättimiä meille syntisille
pakanoille.
Jo herra Einstein todisteli suhteellisuusteoriallaan,
että energia on häviämätön, sitä ei voi hävittää, se
vaan muuttaa muotoaan.
Nykyajan tiede taas on todistanut jo aikaa sitten,
että aivojen toiminta, ajatustoiminta on mitattavaa
sähköistä energiaa ja näin ollen kuollessa tuo ener-
gia vapautuu kun kemiallisen reaktion edellyttämä
hapensaanti aivoihin ehtyy.
että energia on häviämätön, sitä ei voi hävittää, se
vaan muuttaa muotoaan.
Nykyajan tiede taas on todistanut jo aikaa sitten,
että aivojen toiminta, ajatustoiminta on mitattavaa
sähköistä energiaa ja näin ollen kuollessa tuo ener-
gia vapautuu kun kemiallisen reaktion edellyttämä
hapensaanti aivoihin ehtyy.
Energia, äly, sielu, siis muuttaa juuri kuolemantapauksessa
muotoaan johonkin vielä nykyisin tuntemattomaan muotoon.
Tätä prosessia ovat kaikenkarvaiset nikkarit ja näkijät
saaneet arvuutella jo yhdeksisenkymmentä vuotta.
Tuloksia ei ole tullut sen kummempia, kuin vanhan ajan
tietäjien ikivanhat johtopäätöksetkään.
saaneet arvuutella jo yhdeksisenkymmentä vuotta.
Tuloksia ei ole tullut sen kummempia, kuin vanhan ajan
tietäjien ikivanhat johtopäätöksetkään.
Wielä tänäkin päivänä tuota energian uutta tilaa voi
sanoa kuka tahansa miksi tahansa, vaikkapa vesisaa-
viksi tahi roskapussiksi ja on niin sanoessaan yhtä-
oikessa kuin muutkin viisaat.
sanoa kuka tahansa miksi tahansa, vaikkapa vesisaa-
viksi tahi roskapussiksi ja on niin sanoessaan yhtä-
oikessa kuin muutkin viisaat.
Uskonnollis-hurmoksellisen matkan kemiallisin keinoin
tuonpuoleiseen tehneet huijarit ovat vuosisatojen saa-
tossa ehtineet väsätä ihmisten kiusaksi ja pelotteeksi
toinen toistaankin hurjempia kertomuksia ja tarinoita
muka toisesta elämästä.
tuonpuoleiseen tehneet huijarit ovat vuosisatojen saa-
tossa ehtineet väsätä ihmisten kiusaksi ja pelotteeksi
toinen toistaankin hurjempia kertomuksia ja tarinoita
muka toisesta elämästä.
Omat koirat ovat purreet myös suuren tietäjään,
mustakapujen Moosekseen. Raamatun Mooses oli
tajuntaa laajentavien aineiden vaikutuksen alaise-
na, kun jumala puhui hänelle Siinai-vuorella.
mustakapujen Moosekseen. Raamatun Mooses oli
tajuntaa laajentavien aineiden vaikutuksen alaise-
na, kun jumala puhui hänelle Siinai-vuorella.
Näin väittää israelilainen tutkija, kognitiivisen psykologian
professori Benny Shanon. Hänen mukaansa psykedeelis-
ten huumeiden käyttö uskonnollisisten riittien yhteydessä
oli yleistä.
Esimerkiksi Amazonin alueen uskonnollisissa rituaaleissa
nautittuaan ayahuascaa - voimakasta psyykeen vaikutta-
vaa kasvia. Sen psykedeelisiä vaikutuksia voi hyvin verra-
ta Raamatussa usein mainitun akasiapuun kaarnan vaiku-
tuksiin.
nautittuaan ayahuascaa - voimakasta psyykeen vaikutta-
vaa kasvia. Sen psykedeelisiä vaikutuksia voi hyvin verra-
ta Raamatussa usein mainitun akasiapuun kaarnan vaiku-
tuksiin.
Henkiä on syntynyt myös luonnon toimesta, ilmiöistä
ja eläimistä. Intiaanien suullisissa eepoksissa, samoin
kuin Siperian metsästäjäkansojen keskuudessa onkin
monenlaisia tarinoita luonnonhengistä ja pyhityksistä.
Samoin tietysti koko maapallonkin mittakaavassa.
ja eläimistä. Intiaanien suullisissa eepoksissa, samoin
kuin Siperian metsästäjäkansojen keskuudessa onkin
monenlaisia tarinoita luonnonhengistä ja pyhityksistä.
Samoin tietysti koko maapallonkin mittakaavassa.
Yhteistä on, että on olemassa joku Suuri Henki ja
sitten sen apulaisia tai kollegoja. Suomalaisessakin
mytologiassa niitä on melkoinen liuta.
Ne jotka säästyivät mustakaapujen pahoinpitelystä.
sitten sen apulaisia tai kollegoja. Suomalaisessakin
mytologiassa niitä on melkoinen liuta.
Ne jotka säästyivät mustakaapujen pahoinpitelystä.
Erilaiset tontut, peikot, menninkäiset, keijut ja haltiat
ovat löytäneet paikkansa lähes kaikkien kansojen mys-
tiikassa ja sitten sekoittuneet niin kirjavaksi sekamels-
kaksi, että jokaisesta otuksesta yksin saisi hienon eril-
lisen tutkielman.
Kauppiaat ja romumaakarit tämän ihmisten
rakkauden ja tarpeen kaikkeen em. otusten
haalimiseen ovat kyllä jo ihan riittävän hyvin
hoksanneet.
rakkauden ja tarpeen kaikkeen em. otusten
haalimiseen ovat kyllä jo ihan riittävän hyvin
hoksanneet.
Henkiin voi uskoa kukin tavallaan, nykypäivänäkin.
Kyllä se loogisuudellaan päihittää minkä tahansa
huuhaa-uskonnon.
Kyllä se loogisuudellaan päihittää minkä tahansa
huuhaa-uskonnon.
Itseasiassahan se kuitenkin tarkoittaa vain pyhien ja
henkien, henkisten asioiden, arvostamista ja kunnioit-
tamista. Ja mikä tärkeintä, nehän eivät ole keksittyjä
vaan kovin hyvin kongreettisia, sukulaiset, isät, äidit,
ukit, mummit, ukkoset, salamat, vedet, taivaat, kasvit
eläimet ja metsät.
Kenenkään ei tarvitse erikseen todistaa, että
ne ovat olleet tai ovat edelleenkin olemassa.
ne ovat olleet tai ovat edelleenkin olemassa.
Tämmöistä on šamaanin henkinen käsitys, erittäin
selkeää ja johdonmukaista, helppotajuista asiaa,
josta ei voi oikein edes kiistellä. Ellei sitten tee ai-
van tikusta asiaa. Jo vain tällaista polkua kelpaa
kävellä. Täyttä vauhtia."
selkeää ja johdonmukaista, helppotajuista asiaa,
josta ei voi oikein edes kiistellä. Ellei sitten tee ai-
van tikusta asiaa. Jo vain tällaista polkua kelpaa
kävellä. Täyttä vauhtia."
Ani-Opoi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa, hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit