SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 18. Luku
1265430.jpg

Huhtikuu jo puoliväliin ehättänyt. Talven selkä taitettu,
pantu nippuun ja paketoitu.  Sidottu tiukalla vitsaksella
ettei pahkeinen takatalveksi vaan ylly. Talvi on kammit-
soitu. Laitettu kiinni kuin Värriön posti.

Niin pian suinkin kun vain aamunkoi  ehättää virkaansa,
alkaa Pottukämpän rantteella niin perusteellinen sirku-
tus ja lirkutus. Sirinä ja hirinä. Vitskutus ja litskutus.

Pulmusetkin ovat saaneet  muuttonsa jo sille mallille,
että siinäpä oli nyt oikein hyvä, Riđhhu-Eđeléin ripot-
telemille jyville nokkimaan alkaa. Viimeistelemään ei-
nestankkausta ennen tunturinlaelle lähtöä.

Parisatapäinen partti  pyrähteli samaan tahtiin oksille
kun hukkalauma  pihassa pyöri  ja häräköi.  Seuranaan
anhiton määrä muita siipiveikkoja. Taviokuurnia, puna-
tulkkuja, tiaisia joka lähtöön sekä urpiaisia ja serkku-
jaan tundraurpiaisia. Muutama selkoseen hairahtunut
viherpeippokin seassa.

1428522.jpg

Etelänpuolen  seinän viereen  oli jo  paljastunut loma,
ylivuotista heinää pilkisti vierustalta ja katolta valuva
tippa oli merkannut oman reikäjononsa kinokseen.

Ukko Riđhhu-Eđeléi  ja Rudolf  olivat jo aamusta
vääntäytyneet  asennolle,  pistäneet tulen laavun
eteen ja istuivat taljoilla. Mustakylki hoiti pannun
virkaa parhaansa mukaan.

Šamaani pössytteli piippuaan, tarkkaili säämerkkejä.
Elämä vaikutti tämän inimisparin kohdalla olevan niin
vakailla urillaan kuin suinkin ja  lisäksi niin järkähtä-
mättömän tasapainoiselta, ettei sitä heilauttelsi mit-
kään maailman palot.

Nooo - lukuunottamatta ehkä maailmanloppua
tahi jotain muuta äkillistä.

1428522.jpg

Rudolf vilkaisi Riđhhu-Eđeléihin, näki selvästi että se
oli taas aloittamassa tarinaansa. Elkeet oli sen laatui-
set.  Rudolfkin oli jo alkanut  oppia lukemaan inimistä.
Mikä oli ollut operaation tarkoituskin. Tietty.

Siinä taas alkoi  kaivella kuvettaan, pussejaan joita
killui vyöllä. Jokaisessa oma värinauhansa merkkinä.
Lopulta väri tämmäsi  ja siitä  hyppysellinen jotakin
nuotioon.  Taas tuo tuttu makeahko tuoksu pyörähti
nokassa. Viipyeli. Herkisteli...

1428522.jpg

Riđhhu-Eđeléi rykäisi ja köhi tuttuun tapanasa
ja aloitti sitten:

" Seremoniat, Rudolf hyvä, seremoniat ovat minusta
näkyvin  osa šamaanikulttuuria.  Mutta  käytäntö  on
suorastaan erinomaisen kirjava eri kansojen kesken.
Tokihan nyt muutama yhtenevyyskin löytyy.

Yleensä ajankohtana on ilta tai yö.  Joku toiminto
keskittyy auringon nousuunkin. Kuten tämä minun
joka aamuinen tervehdykseni huomenelle.

Pääelementtinä on enimmäkseen tuli, roviona (kokkona)
nuotiona,  soihtuna, kynttilänä.  Enimmäkseen siis elävä
tuli. Harvemmin takan tahi muun tulipesän ääressä.

Hm, no jos tarkemmin ajattelen,  niin mikseipä jossakin
perinteisessä ruoanvalmistustavassakin  olisi seremoni-
aalisia aineksia.

Tulesta syntyvä  savu luo tuoksullaan  ja visuaali-
suudellaan erilaisen, lähes suggestiivisen, kiehto-
van polun, joka auttaa keskittymiseen.

Ääniefektin tuottavat  rumpu/rummutus,  helistimet,
kalistimet, pillit ja nuotion-, tietäjän- ja seremoniaan
osallistuvien yhdistyvät äänet. Niillä hallitaan tempoa.

Tanssiminen tai huojuminen šamaanin tai osallistujien
osalta kuuluu useimpien heimojen  tapoihin aivan koko
pallollamme. Se on yhteenkuuluvuuden lujittamista.

Sitten on vielä pukeutuminen asianmukaisesti,
kunkin heimon tapojen ja normien mukaisesti.

Nuo edellä mainitut asiat yhdistettynä tekevät
joukkotapaamisesta seremonian.

1428522.jpg

Tietenkin tietäjällä on erinäisiä asiaankuuluvia sere-
monioita  aivan henkilökohtaiseenkin  käyttöön, esim.
tuo rummun pyhittäminen  ja jo mainitsemani herää-
minen huomeneen.

Rumpu vihitään vain itselle koska sillähän tehdään vain
hyvää. Ensin valitaan maastosta paikka,  joka on ympä-
röivää maastoa korkeammalla.
Siellä pitää olla jokin luonnon  muodostama keskipiste,
iso kivi, vanha puu, kelo tai kanto.

Nuotio  sytytetään jokaiseen  neljästä ilmansuunnasta.
On tärkeää,  että nuotiot ovat oikeissa  ilmansuunnissa.
Ellei muuta konstia ole niin ne tarkistetaan kompassilla.
On siis painettava hyvin  mieleen mistä ilmansuunnasta
mitäkin voimia saa rumpuunsa tulevaisudessa.

Vihkiminen aloitetaan sinisen hetken koittaessa, juuri
ennen  hämärän tuloa.  Vihittävää rumpua  hiljaa rum-
muttaen  kuljetaan  nuotioitten  ympäri myötäpäivään
seuraavasti:

Keskipisteen kautta pohjoisnuotiolle. Se kierretään
kaksi kertaa.  On ajateltava  ja pyydettävä samalla
asioita, jotka liittyvät henkisiin voimiin.
Pohjoisesta ilmansuunnasta saadaan näin ladattua
rumpuun ja itseen juuri näitä voimia.

Sitten keskipiste  kerran ympäri ja siitä itänuotiolle
ja se taas kaksi kertaa.  On ajateltava samalla tule-
vaisuuteen ja siihen  liittyviä asioita.  Aurinko nousee
idästä ja uusi huomen tuo tullessaan uusia asioita.
Itäinen ilmansuunta antaa  rummulle voimia tulevalle
ja uuden oppimiselle.

Jälleen  kierretään keskipiste  kerran ja jatketaan
etelänuotion ympäri kahdesti.  Nyt ajatellaan fyysi-
siä voimia ja jaksamista. Näitä voimia saa eteläises-
tä ilmansuunnasta. Missä valo, siellä elämä.

Lopuksi  vielä keskipiste  kerran ympäri  ja siitä länsi-
nuotiolle, joka taas kahdesti ympäri.
Siellä on  auringonlasku,  esi-isien aika,  menneisyys ja
historia avuksi tuleville asioille. Lopuksi sitten takaisin
keskipisteeseen.

Näin rumpuun  latautuu juuri  niitä asioita,  joita
šamaani tarvitsee.  Ei tarvitse  erikseen pyytää
tai ajatella  niitä asioita,  joita ei rumpuun halua,
mutta kaikki nuotiot on siitä huolimatta kierret-
tävä.

Näin on rummut vihitty  šamaanirummuiksi ammoisista
ajoista lähtien.  Vihkimätöntä rumpua  voi käyttää vain
koristeena.  Rumpu on vihkimisen jälkeen vain henkilö-
kohtainen, eikä sitä saa lainata missään olosuhteissa.

1428522.jpg

Kuten olet ehkä  havainnut, "oppilas", minä tervehdin
huomenta joka aamunkoissa.  Siksi menen ulos ennen
muita aamupuuhia:

Heitän hyppysellisen leipäviljaa itään, sillä
meidän on syötävä jokaisena huomenena.

Ripottelen hyppysellisen suolaa etelään, valolle,
eli elämälle, sillä elämä on minulle kallisarvoisin.

Varistan hyppysellisen tupakkaa länteen, esi-isieni
hengille jotta heidän aikansa kuluisi levollisesti.

Heitän muutaman kuivatun mustikan pohjoiseen,
koska meidän  on tultava  toimeen hämärässä ja
jopa pimeässä.

1428522.jpg

Kunkin  heimon  seremoniat  voivat  perustua  hyvinkin
monille eri asioille:  Sadon tai  metsästysonnen vuoksi.
Kiitokseksi metsän antimista. Vuoden kierron juhlista-
miseksi. Syitä lienee enemmän kuin niitä kerkiää muis-
tiin lähättää.

Riititkin ovat eräänlaisia seremonioita. Niillä on vain
usein hyvin pikkutarkat säännöt  ja määräykset niin
pukeutumisen kuin  käyttäytymisenkin suhteen. Siis
paljon vähemmän individualismia kuin seremonioissa.

Usein myös  ajankohta määräytyy  auringon tai tähtien
asennon  mukaan.  Ihmisiä koskevissa  asioissa yleensä
kehitykseen liittyen. Sukupuolisuuteen liittyviä riittejä
on lukuisia.  Niissä voi  olla  laskettavia  päivämääriä ja
aivan fyysisiä havaintoja  joiden perusteella ajankohta
määräytyy.

Yleisesti voisi sanoa, että jo inimisenlapsen syntymä
on riitti ja siitä eteenpäin koko tuleva elämä.

1428522.jpg

Riitiksi on luettava myös elämän loppumiseen liittyvät
asiat,  joita on pidetty näihin  päiviin saakka  kuitenkin
erittäin luonnollisina, asiaan kuuluvina.

Vasta nykyajan  iniminen  hulluuksissaan  on alkanut
rakastaa  itseään niin paljon, että mielettömyydes-
sänsä haluaa ikuista elämää.  Ei suostuisi kuolemaan,
ei haluaisi tunnustaa kuolemaa.

Joillakin intiaaniheimoilla  oli muinoin tapana viedä
vanhukset heidän omasta  pyynnöstään kuolemaan
jollekkin pyhälle paikalle, yksinäisyyteen, rauhaan,
jotta kuoleman tapahtuma voi tulla arvokkaasti.

Nykypäivänä  wanhuksen  kunniallinen  kuolema  on
harvinaisuus. Vain varakkailla  wanhuksilla on varaa
kuolla arvokkaasti. Huono-osaiset joutuvat odotta-
maan hoitovuoteillaan toiseen  maailman siirtymistä.
Joskus hyvinkin kurjissa ja ala-arvoisissa oloissa.

Lisäksi on vielä hautaamiseen  ja hengen matka-
valmisteluun  liittyvät toimenpiteet.  Useinmiten
hyvin tarkat ja huolella suoritettavat.
Nekin ovat riittejä. Hyvin tärkeitä riittejä.


1428522.jpg

Nykyihmisen riitiksi voi vaikka lukea esimerkiksi sen
kun illalla  laittaudutaan  parhaimpiinsa,  niin naaman
kuin  vaatetuksenkin osalta.  Se on pariutumisen-  ja
hedelmällisyyden  riitti niin  naaraan  kuin koiraankin
osalta.

Tällaiseen  käyttäytymiseen meidät  ajaa syvällä
sisimmässä piilevät tiedostamattomat tuntemuk-
set:  "Näin vain tulee tehdä,  jotta saa seuraa."
"Näin aina tehty."

Entistä  hullummaksi  ihmisen  käyttäytymisen ovat
saanet muodin  ja tyylin luojat.  Nykyisinhän kunnon
aikaansa seuraava trendikäs ihminen laittautuu hie-
noksi vaikkei seuraa lähtisi etsimäänkään.
Erikoista, hyvin kummallista järjellä ajatellen. Näin
vaan kuitenkin on.

No tietenkään tuo viimeksi mainittu ei ole muuta kuin
manipuloitua ja opittua käyttäytymistä, ei mitään pe-
rittyä,  vaikka se  siltäkin joskus tuntuu.  ONNEKSI.
Sanon minä. Siitä pääsee eroon poisoppimisella.

1428522.jpg

Tiristäppäs sitä mustaa kanaa, josko
siitä kuksallinen vielä heruisi!...

...šamaanihan  voi periaatteessa  uskoa vaikka mihin.
Tosin aidosti kristittyjä tai islamilaisia šhamaaneja
sanan varsinaisessa merkityksessä ei ole olemassa.

Nykyajan suomalainen  tapakristitty kai voinee
toimittaa  kyseistä virkaa  ja tehtävää jos oma
kantti pitää ja hän luulee  uskottavuutensa säi-
lyvän.  Vaarana tosin on  itsensä  naurettavaksi
tekeminen niiden silmissä jotka asioista jotakin
tietävät.

Esimerkiksi jos sinä Rudolf  jaksat kyköttää ja
kuunnella kaikki nämä minun ajatukseni kokonai-
teen saakka,  osaat kyllä taatusti  erottaa aidot
tietäjät komeljanttareista.

Jos taas ajatuksena on vain  kaupallinen hyödyntäminen,
silloin lienee aivan sama mihin tietäjäksi itseään kutsuva
uskoo. Vaikkapa lumiukkoon tai joulupukkiin.
Sillä ei ole merkitystä.

Eikä minusta suinkaan huono ajatus  ole että tällaiset
"väärät šamaanit", ennustajat, povarit, selvännäkijät
ja noidat paljastetaan suurelle yleisölle huijareiksi.

Sillä totuus on, ettei  tulevaa kohtaloa  pysty kukaan
ennustamaan, eikä huonoa tai hyvää onnea taikomaan.

1428522.jpg

Ylipäätänsäkkään  uskonnot eivät liity šamanismiin
millään  muulla  tavalla  kuin että,  niiden toimesta
tietäjät on yritetty tuhota tai sopeuttaa kulloinkin
vallalla olevaan oppiin.

Laajalla valheiden verkolla on yritetty hävittää ja
lamaannuttaa koko šamanismi. On yritetty häpäis-
tä ja polkea lokaan koko tietäjäkulttuuri.

Myöntää täytyy minunkin, että siinä on kyllä aika
hyvin myös onnistuttu, huu-ha-haata on tuotu lo-
maan käsittämätön määrä sekoittamaan asiaa.

Taantuma on  ollut todella laaja,  parin tuhannen
vuoden aikana on harpattu  lähes sama janallinen
taakse päin. Onneksi nykyisen tiedon kehityksen
avulla se on jälleen saatu elpymään.

Valoa on näkyvissä,  kiitos kuulunee  ennen kaikkea
kulttuuri-ihmisille, kaikista vääristäkin tulkinnoista
huolimatta. Sekä niille muutamille vielä kaupallistu-
mattomille šamaaneille jotka  jaksavat tässä kulu-
tushysterian puristuksessa elää ja olla.

1428522.jpg

Toisaalta,  kuinka sellaista joka on tullut ja tehnyt
pesän ajattelevien ihmisten  päähän omatoimisesti,
vapaaehtoisesti, tiedonjanosta, voidaankaan koko-
naan tuhota sellaisten toimesta,   joiden omat aja-
tukset ja  toimet ovat vain  onnistuneen manipulaa-
tion tulosta?

Kokemattomampikin tietäjä osaa vastata tähän:
EI MITENKÄÄN!

1428522.jpg

Ja nyt turvat kiinni ja kahvelle, tulipa sitä taas
kerta-annos, että oikein sydäntä rytkäyttää.

Siinä nyt tällä erää kaikki,  aikaa on, vaikka toinen
vuosi jos et ala päästä kärrille. Kun minä olen saa-
nut oman osani kerrottua,  sinä  saat muuttaa asu-
maan sellaiseen paikkaan jossa voit alkaa sovelta-
maan käytännössä  tietoa.  Käyt sitten  täällä aina
tekemässä selkoa miten menee.

Muista Rudollf, wiisaus on sitä että osaa käyttää
tietoa ja hyvyys sitä että käyttää tietoa oikein ja
pyyteettä.

1428522.jpg

Ukko  kaivoi massin,  latasi piippunsa.  Oppitunti oli
päättynyt. Sytytti kekäleellä tupakan, sitten ojen-
tautui taljalle pitkäkseen, vasen käsi pään alle tai-
tettuna.

Hukkalauma kyllästyi hulmuamaan, vetäysi ukkojen
tykö ja asettui aloilleen auringon lapsiksi.

Siinä makasivat laavun liepeillä koko kinkerpiiri
kaikelta maailman kouhotukselta rauhassa.
Pottukämpällä oli kaikki hyvin.

Mustakylkinen pannu yritti sihahdella huomion
herättämiseksi, mutta ei onnistunut siinä.

1428522.jpg

Ani-Opoi siis elää  ja näyttääpä  Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.

AUOSOTA.gif

Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>