SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 17. Luku
Maaliskuu oli saatu jollekkin mallille Pottukämpällä.
Wiimeistä päivää eleltiin. Ilman suurempia kommel-
luksia oli maalinen selvitty.
Wiimeistä päivää eleltiin. Ilman suurempia kommel-
luksia oli maalinen selvitty.
Mikäpä valmiissa maailmantaloudessa oli olla, eines
oli syötävää, maukasta perusruokaa ilman joutavia
kotkotuksia. Katto pään päällä sateen varalta. Puita
takassa loimuamassa. Susilauma vartiossa.
oli syötävää, maukasta perusruokaa ilman joutavia
kotkotuksia. Katto pään päällä sateen varalta. Puita
takassa loimuamassa. Susilauma vartiossa.
Uusliberalismi kurjisti maailmaa Ambomaalla, Kiinassa
ja Intiassa. Tokihan rupusakki oli kusessa joka puolla,
mutta aivan Pottukämpälle saakka se ei sentään vielä
ulottunut.
Ainoat kot-kot-kotukset olivat riekkoa joita Rudolf
pyydysti langalla. Syötiinpä kämpässä jänespaistia-
kin tihepäähän, langalla sekin hankittua, mutta eipä
ollut osunut joukkoon kielenkantimiltaan löysäpäistä
joka niistä olisi iltapäivälehtiin juttua saattanut.
pyydysti langalla. Syötiinpä kämpässä jänespaistia-
kin tihepäähän, langalla sekin hankittua, mutta eipä
ollut osunut joukkoon kielenkantimiltaan löysäpäistä
joka niistä olisi iltapäivälehtiin juttua saattanut.
Viime viikolla poromiehet toivat peltipailakalla joitakin
tykötarpeita sekä susilaumalle jääkampuraisia poron-
ruhoja järsittäväksi. Runoja sekä muutama tainakka.
tykötarpeita sekä susilaumalle jääkampuraisia poron-
ruhoja järsittäväksi. Runoja sekä muutama tainakka.
Niistä oli Riđhhu-Eđeléi sopimukseen päässyt ja sitten
tehnyt poromiesten kera kaupan että hän ostaa ne sitä
mukaa täydestä hinnasta.
Toivat lisäksi vasullisen jäädytettyjä Lokan siikoja
sekä kolme tyroksikopallista pottuja ynnä ruisleipää
jonkun Lokan emännän paistamaa.
sekä kolme tyroksikopallista pottuja ynnä ruisleipää
jonkun Lokan emännän paistamaa.
Voi oli pitänyt ottaa Kavakan kaupalta kun kukaan ei
sitä enää alkanut tekemään edes maksua vastaan.
Kirnunkin olivat ämmät hamekankaan kera antaneet
kansanedustaja Seurujärvelle onnea ja pitkää ikää
helvetissä toivottaen.
sitä enää alkanut tekemään edes maksua vastaan.
Kirnunkin olivat ämmät hamekankaan kera antaneet
kansanedustaja Seurujärvelle onnea ja pitkää ikää
helvetissä toivottaen.
Siinä olivat rantteella laavutulilla koko remmi. Ukko ja
Rudolf ja koko hukkalauma. Mustakylkinen kana punai-
silla hiilillä varimassa. Siiat molemmilla loimossa.
Riđhhu-Eđeléi rykii ja köhii, ottaa taas pussukastaan
jotain ja nakkaa tuleen. Makealle tuoksahtava savu
pöllähtää ja haihtuu sitten tuuleen. Ani-Opoi vilkaisee
Ajuniin, iskee silmää Orkalle.
jotain ja nakkaa tuleen. Makealle tuoksahtava savu
pöllähtää ja haihtuu sitten tuuleen. Ani-Opoi vilkaisee
Ajuniin, iskee silmää Orkalle.
Susinartulla alkaa olla jo se aika menossa, että osaa
pahkeinen silmäniskusta ja muutamasta hellittelystä
toksata hampaat pers'kylkeen.
Merkiksi että juoksut on juostu tältä vuodelta.
Wanha Šamaani aloittaa:
"Jatketaanpa siitä mihin tässä pariviikkoa sitten jäätiin.
Jokahinen iniminen, oli kuinkakin mistä kotosin ja mitä
rotua tai heimoa tahansa, on yksilö ja yksilönä sitä kun-
nioittaa loppupeleissä. Jokaisella on nimi niin kuin meillä
kaikilla täällä. Yksilön merkkinä. Niin kuin eläimellä oma
erityinen tuoksunsa viestiksi muille samansukuisille.
"Jatketaanpa siitä mihin tässä pariviikkoa sitten jäätiin.
Jokahinen iniminen, oli kuinkakin mistä kotosin ja mitä
rotua tai heimoa tahansa, on yksilö ja yksilönä sitä kun-
nioittaa loppupeleissä. Jokaisella on nimi niin kuin meillä
kaikilla täällä. Yksilön merkkinä. Niin kuin eläimellä oma
erityinen tuoksunsa viestiksi muille samansukuisille.
Minullakin on tietenkin se nimi jonka sain lapsena
vanhemmiltani, Labuta, "poika joka puhuu paljon".
vanhemmiltani, Labuta, "poika joka puhuu paljon".
Lisäksi minulla on luontoon liittyvä salainen nimi. Nimi
jolla vain minä lähestyn ja puhuttelen esi-isieni henkiä.
Lisäksi on minulla vielä se nimi jolla te minua yleisesti
kutsutte; Riđhhu-Eđeléi eli Myrskytuulen Susi.
Voimaeläimeni on siis susi joka edustaa minua itseäni.
Susi jakaa kanssani samat voimat sekä tunnemaailman
asiat ja muunkin maailman kanssani. Siksi minulla tämä
ystävälaumakin on jatkuvasti lähelläni.
Susi jakaa kanssani samat voimat sekä tunnemaailman
asiat ja muunkin maailman kanssani. Siksi minulla tämä
ystävälaumakin on jatkuvasti lähelläni.
Opettaja saapuu, kun oppilas on valmis. Tätä ikivanhaa
viisautta heijastelee susi, joka ilmestyy voimaeläimenä
ehkä uniin tai mielikuviin. Vahvimmin se kiinnittyy itseen
silloin kun sen kohtaa silmästä silmään.
Minulle näin kävi warhan, kun olin vielä murrosiässä,
nuorukaiseksi muuttumassa, neljätoistavuotias liki.
nuorukaiseksi muuttumassa, neljätoistavuotias liki.
Tiesin sudesta jo kohdatessani, sillä isoisäni kertoi:
- Tiedät silloin olevasi samassa seurassa kuin muinaiset
siperialaiset ja intiaanit, joille susi opetti osan pyhistä
asioista. Susi on ihmisen veli, joka opetti ihmisen met-
sästämään ja ylipäätään pysymään hengissä.
- Tiedät silloin olevasi samassa seurassa kuin muinaiset
siperialaiset ja intiaanit, joille susi opetti osan pyhistä
asioista. Susi on ihmisen veli, joka opetti ihmisen met-
sästämään ja ylipäätään pysymään hengissä.
- Niin voimaeläin susikin metsästää, mutta vain filosofian,
psykologian, uskonnon, taiteen sekä kaikenlaisen muun
elämisentaidon ja hengenravinnon maailmassa.
- Se vie uusille poluille ja nuuskii kaikkea,
mikä saattaisi antaa elämälle merkityksen.
mikä saattaisi antaa elämälle merkityksen.
Voimaeläin-tietous esiintyi ammoisina aikoina monien
eri kulttuurien suullisissa tarinoissa ja siirtyi perintö-
nä eteenpäin. Muinoin iniminen ja luonto olivat paljon
läheisemmässä tekemisessä ja yhteydessä kuin nykyi-
sellään.
eri kulttuurien suullisissa tarinoissa ja siirtyi perintö-
nä eteenpäin. Muinoin iniminen ja luonto olivat paljon
läheisemmässä tekemisessä ja yhteydessä kuin nykyi-
sellään.
Voimaeläin on tullut tunnetuiksi tänä päivänä erityisesti
intiaanien kautta. Heistä on vihdoinkin alettu kertomaan
myös oikeaa asiaa lännenfilmien stereotypioiden ohella.
Onneksi. Viime hetkellä.
Siperian heimot ja intiaanit uskovat että ihmisen
syntymähetkellä eläin yhdistyy syntyneen sieluun
ja auttaa tätä eteenpäin elämässä antaen voimaa
ja ohjaten.
syntymähetkellä eläin yhdistyy syntyneen sieluun
ja auttaa tätä eteenpäin elämässä antaen voimaa
ja ohjaten.
Niin sanotusti sivistyneeltä valkonaamalta tämä käsitys
puuttuu etupäässä mustakaapujen toimesta suoritetun
aivopesun toimesta.
puuttuu etupäässä mustakaapujen toimesta suoritetun
aivopesun toimesta.
Myös eurooppalaisilla muinaiskansoilla on ollut käsitys
voimaeläimistä, mutta se on haalistunut jo aikojen saa-
tossa heti monoteismin saadessa sijaa sen ajan halitsi-
joiden päissä ja sitä mukaa myös alamaisissa.
Voimaeläin antaa meille apua, elämänohjeita, turvaa
ja energiaa. Harvapa tullee ajatelleeksi, että lapsuu-
den uniriepu, muinoin turkis, on omalla tavallaan sekin
voimaeläin, se tuo ja suojelee unta.
ja energiaa. Harvapa tullee ajatelleeksi, että lapsuu-
den uniriepu, muinoin turkis, on omalla tavallaan sekin
voimaeläin, se tuo ja suojelee unta.
Wanhoina aikoina vielä; eläimet olivat eläimellisiä
sisaruksia jotka näyttivät kuinka elää ja auttoivat
ymmärtämään elämän ja kuoleman saloja.
sisaruksia jotka näyttivät kuinka elää ja auttoivat
ymmärtämään elämän ja kuoleman saloja.
Hyvä keino löytää oma voimaeläin on itsetutkiskelu
jolloin vastaus itse itsellesi esittämään kysymykseen
omasta voimaeläimestä kumpuaa jostain alitajunnan
syyvyyksistä.
jolloin vastaus itse itsellesi esittämään kysymykseen
omasta voimaeläimestä kumpuaa jostain alitajunnan
syyvyyksistä.
Voimaeläin voi löytyä myös unien kautta tai siihen voi
törmätä aivan sattumalta luonnossa liikkuessaan.
Moni pitää omaa voimaeläintään niin tärkeänä elämän
kulmakivenä että eläessään kantaa sitä aina symboli-
sesti mukanaan. Joku haluaa että se Manalaan astu-
misen jälkeen tehdään patsaaksi haudalle takaamaan
sielunrauha pitkällä matkalla esi-isien maahan.
kulmakivenä että eläessään kantaa sitä aina symboli-
sesti mukanaan. Joku haluaa että se Manalaan astu-
misen jälkeen tehdään patsaaksi haudalle takaamaan
sielunrauha pitkällä matkalla esi-isien maahan.
Tulkoon tämä nyt sanotuksi sinulle Rudolf, jokaisella
tietäjällä on oma merkkinsä, tunnuksensa.
Se on itsensä mietittävä ja päätettävä, olkoonpa se
sitten kopio jostakin vanhasta perityvästä tai vaikka
tarkoitusta varten kehitetty ja suunniteltu.
tietäjällä on oma merkkinsä, tunnuksensa.
Se on itsensä mietittävä ja päätettävä, olkoonpa se
sitten kopio jostakin vanhasta perityvästä tai vaikka
tarkoitusta varten kehitetty ja suunniteltu.
Se on merkki, jonka käyttöön on vain omistajallaan
oikeus. Se on merkki joka hänen on itse tehtävä, oli
se sitten rummussa, amuletissa tai vain muuten hen-
kilökohtaisen omaisuuden merkkinä.
oikeus. Se on merkki joka hänen on itse tehtävä, oli
se sitten rummussa, amuletissa tai vain muuten hen-
kilökohtaisen omaisuuden merkkinä.
Se on yksinäisyydessään esiteltävä esi-isien hengille
ja saatava jokin merkki, että se hyväksytään heidän
maailmassaan.
Muut älköön merkkiä käyttäkö koskaan.
ja saatava jokin merkki, että se hyväksytään heidän
maailmassaan.
Muut älköön merkkiä käyttäkö koskaan.
Useiden heimojen tietäjät ovat lisäksi pyytäneet esi-
isiltään jonkun symbolin taivaanpiiristä. Ja onpa usein
šamaanirumpuun on merkittynä symboleja jotka vain
hän itse tietää ja osaa tulkita.
Mutta siinä tällä erää kaikki, meillä on kyllä aikaa.
En minä raaski kuollakkaan tällaisissa ihanissa olo-
suhteissa. Tämähän on kuin Paratiisi. Tyystin toinen
maailma, hiljainen, kiireetön luonnon syli, herkulliset
eineet, kevät ja muuttolinnut saapumassa.
En minä raaski kuollakkaan tällaisissa ihanissa olo-
suhteissa. Tämähän on kuin Paratiisi. Tyystin toinen
maailma, hiljainen, kiireetön luonnon syli, herkulliset
eineet, kevät ja muuttolinnut saapumassa.
Pian täyttää elämänjanoisten otusten riemunlaulu
koko kairan ja sillä erotuksella meihin inimisiin että
yksikään niistä luontokappaleista ei saastuta taikka
tuhoa luontoa tippaakaan elämisensä vastapainoksi."
koko kairan ja sillä erotuksella meihin inimisiin että
yksikään niistä luontokappaleista ei saastuta taikka
tuhoa luontoa tippaakaan elämisensä vastapainoksi."
Siinäpä olivat Lokan rasvaiset siiat loimuttuneet
herkulliseksi lounaaksi joka ei kyytipojaksi voita-
kaan isommin kaivannut.
herkulliseksi lounaaksi joka ei kyytipojaksi voita-
kaan isommin kaivannut.
Jälkinäytös oli mustakylkisen pannun sisältö
kuksissa höyryävänä. Aurinko kutitti nokkaa,
ukot suorivat itsensä laavun taljoille ja susi-
lauma oijusteli kylkiänsä auringolle suudelta-
viksi. Kiire ja hoppu sai mennä. Jos sitä nyt
tässä atmosfäärissä oli koskaan ollutkaan.
kuksissa höyryävänä. Aurinko kutitti nokkaa,
ukot suorivat itsensä laavun taljoille ja susi-
lauma oijusteli kylkiänsä auringolle suudelta-
viksi. Kiire ja hoppu sai mennä. Jos sitä nyt
tässä atmosfäärissä oli koskaan ollutkaan.
Ani-Opoi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit