SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 14. Luku
Aika oli tehnyt matkaansa. Rudolf oli tottunut
vähitellen Riđhhu-Eđeléin seuraan ja kiihkoon
joka välillä laantui verkkaiseksi oleiluksi, jopa
kujeiluksi susilauman kanssa. Kevään ensimer-
kit alkoivat alkoivat ilmetä myös Pottukämpän
tanhuvilla.
vähitellen Riđhhu-Eđeléin seuraan ja kiihkoon
joka välillä laantui verkkaiseksi oleiluksi, jopa
kujeiluksi susilauman kanssa. Kevään ensimer-
kit alkoivat alkoivat ilmetä myös Pottukämpän
tanhuvilla.
Ani-Opoilla näytästi selvästi olevan jotakin vispilän-
kauppaa pikku Orkan kanssa. Loivat piiiitkiä merkit-
seviä katseita toisiin. Räjähtäviä takaa-ajoa syntyi
ulkona rantteella tuon tuosta. Joskus tämän tästä.
kauppaa pikku Orkan kanssa. Loivat piiiitkiä merkit-
seviä katseita toisiin. Räjähtäviä takaa-ajoa syntyi
ulkona rantteella tuon tuosta. Joskus tämän tästä.
Jälleen kerran istuivat kahdestaan tulen loimussa,
Riđhhu-Eđeléi ja Rudolf, hörppivät kuksistaan jota-
kin, kahvea kai, vuolivat kuivalihalastuja siinä jutel-
lessaan. Taas Rudolfin kasvot loistivat.
Riđhhu-Eđeléi ja Rudolf, hörppivät kuksistaan jota-
kin, kahvea kai, vuolivat kuivalihalastuja siinä jutel-
lessaan. Taas Rudolfin kasvot loistivat.
Šamaani nousi, könysi ovelle ja huusi hukat sisälle.
Palasi sitten jykevän kelopöydän ääreen, raivasi
tilan kyynärpäilleen, kaiveli pussukoitaan.
Palasi sitten jykevän kelopöydän ääreen, raivasi
tilan kyynärpäilleen, kaiveli pussukoitaan.
Löysi hakemansa ja otti siitä hyppysellisen jotain
sekä nakkasi sen leiskuvaan takkaan josta alkoi
pian levitä makeahko, heti unettava tuoksu.
sekä nakkasi sen leiskuvaan takkaan josta alkoi
pian levitä makeahko, heti unettava tuoksu.
Ryki ja räki siinä, sanoi: Tuo Rudolf minulle esitteli
tuossa takan ääressä toiveita ja pyyntöjä kaikesta
tästä minun työhöni liittyvästä. Sanoi jopa että olin
niin luvannut tehdä ja johdattaa teidät pikkuhiljaa
vähitellen näihin asioihin.
tuossa takan ääressä toiveita ja pyyntöjä kaikesta
tästä minun työhöni liittyvästä. Sanoi jopa että olin
niin luvannut tehdä ja johdattaa teidät pikkuhiljaa
vähitellen näihin asioihin.
Niinpä siis. Mikä tässä šamaanissa kiehtoo? Entä mikä
šamanismissa? Yksinkertaisin selitys lienee olemassa.
Tätä asiaa on voimakkaasti mystifioitu. Aina.
Inimisiä kiehtoo salaisuudet ja salamyhkäisyydet, ihan
jo silkasta uteliaisuudesta. Senhän sanotaan olevankin
tiedonjanon ja oppimisen lapsi. Toiveiden täyttymys on
tiedon esiin kaivaminen.
šamanismissa? Yksinkertaisin selitys lienee olemassa.
Tätä asiaa on voimakkaasti mystifioitu. Aina.
Inimisiä kiehtoo salaisuudet ja salamyhkäisyydet, ihan
jo silkasta uteliaisuudesta. Senhän sanotaan olevankin
tiedonjanon ja oppimisen lapsi. Toiveiden täyttymys on
tiedon esiin kaivaminen.
Mystifioinnilla on pitkät perinteet, aluksi tosin ei liene
ollut tarkoituksena kiihkeä varallisuuden maksimointi,
vaan pelkkä sosiaalisen aseman kunnioittaminen. Ehkä
arvoaseman, arvostuksen kohottaminen.
Onhan toki šamaani ollut aina tärkeä henkilö omassa
yhteisössään, heimossaan. Päällikön jälkeen toiseksi
tärkein.
Ja yhteyksissä tuonpuoleiseen – selittämättömään,
se kaikkein tärkein.
yhteisössään, heimossaan. Päällikön jälkeen toiseksi
tärkein.
Ja yhteyksissä tuonpuoleiseen – selittämättömään,
se kaikkein tärkein.
Ensisijaisesti tätä mystifioimista on tehnyt šamaani itse.
Hän on joutunut henkensä pitimiksi ja arvovaltansa säi-
lyttämiseksi olemaan salaperäinen ja mystinen. Joskus
jopa taianomainen, nykykielellä sanoen, maaginen.
Mustakaavut lisäsivät siihen aikanaan vielä pelon
yhdeksi argumentiksi. No edistääkseen sillä omaa
asiaansa. Etuansa.
Ja oiwallisestipa tuo onkin menestynyt.
yhdeksi argumentiksi. No edistääkseen sillä omaa
asiaansa. Etuansa.
Ja oiwallisestipa tuo onkin menestynyt.
Käsittelen tuota pelkoa, pelkoa ja kauhua,
joskus myöhemmin, ettei tämä leviä liiaksi.
joskus myöhemmin, ettei tämä leviä liiaksi.
Nykyään jotkut ovat keksineet alkaa rahastaa tuolla
mystifioinnilla. Minua suorastaan hävettää, että nyky-
šamaani saa kaikki "aidot" tarvitsemansa tuotteet ja
tilbehöörin netistä tilaamalla.
Siitä on henkisyys kaukana, hyvin-hyvin kaukana.
En mitenkään voi kuvitella henkiseksi olotilakseni bitti-
avaruutta, vaikka se onkin ääretön ja täyttymätön ja
suurelle osalle yleisöä suorastaan käsittämätön.
Ei ymmärrettävissä. Jollekkin "lukutaidottomalle alku-
asukkalle" suorastaan IHME.
Siinä sitä ollaan, šamaani, kun aukaistaan kannettava.
avaruutta, vaikka se onkin ääretön ja täyttymätön ja
suurelle osalle yleisöä suorastaan käsittämätön.
Ei ymmärrettävissä. Jollekkin "lukutaidottomalle alku-
asukkalle" suorastaan IHME.
Siinä sitä ollaan, šamaani, kun aukaistaan kannettava.
Saatatte piankin jo kysyä, kuka tai mikä oli ensimmäinen
šamaani tai - välikäsi, välittäjä, neuvottelija, konsultti -
elämisen ja henkimaailman välillä.
Jostakinhan tämän asian, tämän käsitteen on täytynyt
alkaa. Kaikellahan on alkunsa.
Nykytutkimus, vai olisiko ehkä parempi sittenkin sanoa
että nykyselitys, ei voi esittää muuta kuin arvailuja siitä
miten šamaanikäsite tai käsitteistö on saanut alkunsa.
Tässä asiassa viisaita ja viisautta tuntuu olevan
enemmän kuin yhteen astiaan mahtuukaan.
Niin anekdootilta kuin se vaikuttaakin, niin vaikka
luut säilyvät kymmeniä tuhansia vuosia tutkimus-
kelpoisina, päässä olevat ajatukset säilyvät vain
elämisen ajan, jos ei niitä kiveen tai saveen erik-
seen hakata.
enemmän kuin yhteen astiaan mahtuukaan.
Niin anekdootilta kuin se vaikuttaakin, niin vaikka
luut säilyvät kymmeniä tuhansia vuosia tutkimus-
kelpoisina, päässä olevat ajatukset säilyvät vain
elämisen ajan, jos ei niitä kiveen tai saveen erik-
seen hakata.
Valitettavasti Homo Sapiensin n. 60 000 vuotta sitten
alkanut henkinen, kiihtyvä älynvoima ei hallinnut alussa
kirjallista esitystä. Šamanismin synty jäi kerrottavaksi
suupuheella ja taruina, eepoksina, mikäli sitä nyt silloi-
sen katsantokannan mukaan nähtiin edes tärkeäksi.
Muuten sitten vain šamaanin seuraajalleen kertomana
perintönä... Palaan vielä tähän...
Näistä arvailuista, selityksistä ja kirjailijoiden mieli-
kuvituksissan luomista henkilöistä on sitten aikanansa
muodostunut ja meidän elinaikanamme yhä muodostuu
tuo šamaanien stereotypia, joka on jonkinmoinen liki
jokaisella olevaisella.
kuvituksissan luomista henkilöistä on sitten aikanansa
muodostunut ja meidän elinaikanamme yhä muodostuu
tuo šamaanien stereotypia, joka on jonkinmoinen liki
jokaisella olevaisella.
Salaperäinen, likainen, karvainen, mumiseva, savulta
haiseva, pitkätukkainen, käärmeiden ja sammakoiden
ja sienien kanssa liehuva eläinten nahoilla päällystetty
olento joka pelottaa ja kauhistuttaa ihmisiä.
Noilla piirteillä šamaani pitäisi osata tunnistaa.
Miten hyvin šamaaniksi mielletään, siistihiuksinen, kyn-
tensä hoidattanut ja hyvälle tuoksuva, kravattia pitä-
vä, huopahattuinen ja pukupäällä käyskentelevä mies
joka näpyttelee kannettavaa tietokonettaan.Tai siistiin
jakkupukuun pukeutunut nainen korkokengissään?
Supermodernissa toimistossa, paskaisen kodan, nuotio-
paikan sijaan.
No ei mitenkään!
Uskottavuus puuttuu.Tuollainen šamaani kuolee nälkään.
Ei kukaan tuo ruokaa eikä almuja, vaikka neuvot ja seli-
tykset olisivat kuinka oikeita.
Uskottavuus puuttuu.Tuollainen šamaani kuolee nälkään.
Ei kukaan tuo ruokaa eikä almuja, vaikka neuvot ja seli-
tykset olisivat kuinka oikeita.
Aivan hyvin šamaaniksi on voitu alkaa kutsua ihmistä
joka on selittänyt jollakin tapaa esim. ukkosen jyräh-
dyksen ja salamat. Ja muutkin luonnonilmiöt.
Puuttumatta sen kummemmin itse selitykseen, oli se
mikä hyvänsä, on kuitenkin hyvin yksiselitteistä, että
tuota ihmistä on alettu arvostamaan, koska hän on
selityksillään pystynyt rauhoittamaan muitten ihmis-
ten ajatuksia ja pelkoja. Hän on osannut omaa ajat-
telutaitoaan käyttäen vakauttaa tilanteen. On osan-
nut antaa neuvoja ja toimintaohjeita.
Kyse on siis tilanteen hallinnasta, haltuunotosta.
Nykyisin sitä sanotaan karismaksi.
mikä hyvänsä, on kuitenkin hyvin yksiselitteistä, että
tuota ihmistä on alettu arvostamaan, koska hän on
selityksillään pystynyt rauhoittamaan muitten ihmis-
ten ajatuksia ja pelkoja. Hän on osannut omaa ajat-
telutaitoaan käyttäen vakauttaa tilanteen. On osan-
nut antaa neuvoja ja toimintaohjeita.
Kyse on siis tilanteen hallinnasta, haltuunotosta.
Nykyisin sitä sanotaan karismaksi.
Me nykyinimiset tiedämme että pelko tai pelot synty-
vät pääsääntöisesti luulosta, säikähdyksestä tai yksin-
kertaisesti vain tiedon tai ymmärryksen puutteesta.
No, tästä ei ole enää pitkä harppaus siihen kun sitä
arvostusta ja kunnioitusta voidaan alkaa hankkimaan
hyvin kyseenalaisin keinoin. Suoranaisella pelottelulla,
tietämättömyyteen perustuen, hämäämällä, valheilla,
juonilla, petoksilla, silmänkääntötempuilla ym.
Jopa taikatempuillakin.
arvostusta ja kunnioitusta voidaan alkaa hankkimaan
hyvin kyseenalaisin keinoin. Suoranaisella pelottelulla,
tietämättömyyteen perustuen, hämäämällä, valheilla,
juonilla, petoksilla, silmänkääntötempuilla ym.
Jopa taikatempuillakin.
Tässä šamaanit ovat olleet alansa uranuurtajia.
Alkuvoima, niin kuin on muodikasta sanoa.
Hallitsemisen taito, jota myös heimopäälikön oli
sopivaa käytää.
Alkuvoima, niin kuin on muodikasta sanoa.
Hallitsemisen taito, jota myös heimopäälikön oli
sopivaa käytää.
Šhamaanien alunpitäin koko yhteisönsä hyväksi luomia
taitoja on palkattu kehittämään huipputason ammatti-
ihmisiä. Tehtävänään pelkästään ihmismielenhallinta ja
murtaminen vastaanottamaan jotain tiettyä viestiä ja
sanomaa.
taitoja on palkattu kehittämään huipputason ammatti-
ihmisiä. Tehtävänään pelkästään ihmismielenhallinta ja
murtaminen vastaanottamaan jotain tiettyä viestiä ja
sanomaa.
Eikös kuulostakin tutulta?
Nuo hyväksi havaitut manipulointivälineet ovat olleet
jo kauan poliitikkojen/politiikan käytössä yhtä luonte-
vasti kuin ne ennen olivat enimmäkseen vain šamaanin
hallussa.
Nuo hyväksi havaitut manipulointivälineet ovat olleet
jo kauan poliitikkojen/politiikan käytössä yhtä luonte-
vasti kuin ne ennen olivat enimmäkseen vain šamaanin
hallussa.
Kaiken rehellisyyden nimissä voidaan kysyä, toimiko
šamaani joskus vain vallanhimonsa tahi ahneutensa
takia. Vai käyttikö hän hiottuja taitojaan pelkästään
yhteisön hyvinvoinnin takia?
šamaani joskus vain vallanhimonsa tahi ahneutensa
takia. Vai käyttikö hän hiottuja taitojaan pelkästään
yhteisön hyvinvoinnin takia?
Totta on että šamaaneihinkin mahtuu, mahtui,
sekaan myös huonoja hyvien sekaan.
sekaan myös huonoja hyvien sekaan.
Nykyisin šamaanien ammoisina aikoina kehittämät
taidot haukkaavat yhä suuremman palan käytettä-
vissä olevasta aivokapasiteetista pääosin vallassa
pysyttelemisen tukemiseen. Jokainen meistä tietää,
että maailmassamme ylipäätänsä olisi tuolle kapasi-
teetille tähdellisempääkin käyttöä.
taidot haukkaavat yhä suuremman palan käytettä-
vissä olevasta aivokapasiteetista pääosin vallassa
pysyttelemisen tukemiseen. Jokainen meistä tietää,
että maailmassamme ylipäätänsä olisi tuolle kapasi-
teetille tähdellisempääkin käyttöä.
Samaan kategoriaan politikkojen kanssa on ehdotto-
masti laskettava kaikki nykyuskonnot ja vouhotukset.
masti laskettava kaikki nykyuskonnot ja vouhotukset.
Niistä kristinusko on niin suuren etumatkan päässä,
ettei muilla ole juuri jalansijaa. Ja juuri samoilla
konsteilla kuin poliitikotkin. Usein vielä käsikädessä.
Kolmas ja suurin, kauhistuttavin mutta ei niin yhtene-
väinen, kuitenkin samojen yleisten taloudellisten lain-
alaisuuksien mukainen, on ylikansallinen markkinointi-
koneisto, joka myy kulutushysteriaa kaikilla mahdolli-
silla ja mahdottomilla keinoilla. Kaihtamatta mitään.
Häpeilemättä. Säälimättä.
väinen, kuitenkin samojen yleisten taloudellisten lain-
alaisuuksien mukainen, on ylikansallinen markkinointi-
koneisto, joka myy kulutushysteriaa kaikilla mahdolli-
silla ja mahdottomilla keinoilla. Kaihtamatta mitään.
Häpeilemättä. Säälimättä.
Markkinointikoneistoa vastaan ei oikeastaan pysty
taistelemaan kuin vain yksityisellä tasolla. Kokemus
on sen osoittanut. Vain yksityinen iniminen itsessään
pystyy toimimaan niin rationaalisesti, ettei osta tai
hanki, jos niin on päättänyt.
Se taas vaatii jokaiseltä inimiseltä alustavaa oivalta-
mista asiasta. Ja sitä taas ei voi opettaa tai määrä-
tä. Ainoa keino on tasoittaa tietä jota hän astelee.
mista asiasta. Ja sitä taas ei voi opettaa tai määrä-
tä. Ainoa keino on tasoittaa tietä jota hän astelee.
Eko ym. muihin kuluttajaliikkeisiin markkinointi-
koneisto suhtautuu lähinnä hymähtäen. Niiden
vaikutukset on vain hetkellisiä. Tilanne vakiintuu
nopeasti ja kaiken musertava koneisto alkaa val-
taamaan horjuvia mieliä.
koneisto suhtautuu lähinnä hymähtäen. Niiden
vaikutukset on vain hetkellisiä. Tilanne vakiintuu
nopeasti ja kaiken musertava koneisto alkaa val-
taamaan horjuvia mieliä.
On huomattava, että myös markkinointikoneistonkin
saarnamiehinä ja mustakaapuina toimivat ja häärivät
samat poliitikot ja kirkonmiehet.
saarnamiehinä ja mustakaapuina toimivat ja häärivät
samat poliitikot ja kirkonmiehet.
Kaikki haluavat juoda verta samasta kupista.
Kuluttajasta, yksilöstä, äänestäjästä, jonka
oikeudet on turvattu ja siunattu lähes jokai-
sen valtakunnan perustuslaissa ja muissakin
ultimaattumeissa.
Kuluttajasta, yksilöstä, äänestäjästä, jonka
oikeudet on turvattu ja siunattu lähes jokai-
sen valtakunnan perustuslaissa ja muissakin
ultimaattumeissa.
Minä sinulle Rudolf ja sinulle Ani-Opoi vielä erikseen,
wanhakantaisesti sanon että šamaaneilla oli ja on yhä
edes jonkinmoinen häpy toimiessaan, jonka takia heitä
onkin kunnioitettava.
Mutta noilta kolmelta em. ryhmältä se "häpy" kyllä
puuttuu kokonaan tyystin. Se on ehtynyt ahneuden
ja vääryyden, vallanhimon tieltä.
puuttuu kokonaan tyystin. Se on ehtynyt ahneuden
ja vääryyden, vallanhimon tieltä.
Nykytiede on palauttanut myyttisyys-käsitteen ns.
hieman käsitettävämmälle taholle jota ei kuitenkaan
voi täysin käsittää. Sen avulla on romahdutettu tem-
put ja trikit, ns. silmänkääntötemput ja taiat jotka
olivat šamaanin heiniä ennen...
Niistä on tehty maksullista viihdettä ilman šamaania.
Manaukset ja lumoukset ovat tänään räppiä
ja rokkia, hittipiisejä ja vartaloiden nytky-
tyksiä silmät nurin päässä, mutta joilla teh-
dään rahaa jonkun toimesta.
ja rokkia, hittipiisejä ja vartaloiden nytky-
tyksiä silmät nurin päässä, mutta joilla teh-
dään rahaa jonkun toimesta.
Loitsut. Ne ovat muuttuneet tuotteiksi.
Miljardit ihmiset katselevat tänään ikivanhojen
šamaani-temppujen uusia sovelluksia laatikosta,
joista kuuluu ääni ja liikkuu kuva.
Miljardit ihmiset katselevat tänään ikivanhojen
šamaani-temppujen uusia sovelluksia laatikosta,
joista kuuluu ääni ja liikkuu kuva.
Minkä erinomaisen, oiwallisen säväyksen TV olisikaan
aiheuttanut vaikkapa 1700-luvulla inimisille, tahi 2000
vuotta ennen Jeesuksen keksimistä?
Šamaaniksi olisi moisen laatikon omistaja oitis nimetty,
tietäjäksi, jonka edessä kuninkaatkin kumartavat.
Joitakin kuvauksia on säilynyt siltä ajalta kun Afrikkaan
vietiin ensimmäiset elokuvaprojektorit ja niillä esitettiin
sätkivää mr. Chaplinia "villeille pakanoille ", niin kuin sen
ajan sanonta kuului.
vietiin ensimmäiset elokuvaprojektorit ja niillä esitettiin
sätkivää mr. Chaplinia "villeille pakanoille ", niin kuin sen
ajan sanonta kuului.
Menestys oli loistava. Pakanat saatiin sellaisen pelon ja
tuskan valtaan, että he suorastaan ryntäsivät anelemaan
pelastusta ja uskoa. Päätyivät siinä samalla kristittyjen
halvaksi ja nöyräksi palvelusväeksi.
Sieluja saatiin "pelastettua" kymmenin tuhansin pelkällä
projektorin ja filmin vuokralla. Se oli erinomaisen edul-
lista lähetyssaarnaamista.
projektorin ja filmin vuokralla. Se oli erinomaisen edul-
lista lähetyssaarnaamista.
Siinä päästiin edullisesti eroon "oikeaa" uskoa haittaavista,
oikeista, aidoista šamaaneista ja -perinteistä. Tämän päivän
sanana "kilpailijoista".
Ei perinteitä pelastuksen huumassa kukaan muistanut
tallentaa eikä selvittää. Ne asiat vain kirjattiin joita
pakanat pelkäsivät, kammottivat wanhasta muistista.
Ne liitettiin uskoon hegemonian takaajaksi.
tallentaa eikä selvittää. Ne asiat vain kirjattiin joita
pakanat pelkäsivät, kammottivat wanhasta muistista.
Ne liitettiin uskoon hegemonian takaajaksi.
Näin on nyt tähän päivään kuitenkin totuus, "ihmeteot"
selitetty suurimmalta osin, juuri näihin "salaisuuksiin"
koko šamaani-olemus ja šamanismi ovat perustuneet.
Tieto ja taito on siirtynyt vallanjanoisten käsiin,
jotka käyttävät sitä häikäilemättä, häpeilemättä
omien etujen ajamiseen.
jotka käyttävät sitä häikäilemättä, häpeilemättä
omien etujen ajamiseen.
Onneksi se ei silti tarkoita šamanismi-käsitteen
heittämistä tyystin romukoppaan, ei suinkaan.
Joitakin marginaaleja se kuitenkin tämän päivän
ilmielävälle šamaanille asettaa.
Tai siksi itseään kutsuvalle. Tai siksi haluavalle.
heittämistä tyystin romukoppaan, ei suinkaan.
Joitakin marginaaleja se kuitenkin tämän päivän
ilmielävälle šamaanille asettaa.
Tai siksi itseään kutsuvalle. Tai siksi haluavalle.
Tulipa tässä taas ladeltua. Ehkäpä tämä nyt jotakin
toiveitasi Rudolf auttaa päässäsi etenemään. Luulen
Ani-Opoin alkavan katumaan sitä inimiseksi haikailua.
Etenkin kun nuo silmät vaan niin uskollisesti seuraa-
vat tuon Orkan jokaista liikahdusta.
toiveitasi Rudolf auttaa päässäsi etenemään. Luulen
Ani-Opoin alkavan katumaan sitä inimiseksi haikailua.
Etenkin kun nuo silmät vaan niin uskollisesti seuraa-
vat tuon Orkan jokaista liikahdusta.
Palataan asiaan taas sitten kun on aihetta, nyt minä
en jaksa siitä edes puhua. Nousen ja asetun tuonne
taljoille loikomaan. Ajuni herätelköön puolen päivän
jälkeen. Lähdemme sitten ulkoilmaa haukkaamaan.
en jaksa siitä edes puhua. Nousen ja asetun tuonne
taljoille loikomaan. Ajuni herätelköön puolen päivän
jälkeen. Lähdemme sitten ulkoilmaa haukkaamaan.
Ani-Opoi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit