SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 13. Luku
Jamanon johdolla susilauma siirtyi sisälle kämppään.
Riđhhu-Eđeléi näkyi juttelevan Rudolfin kanssa takan
loisteessa. Molemmat kääntyivät katsomaan tulijoita,
mutta eivät kiinnittäneet sen kummenpaa huomioita.
Riđhhu-Eđeléi näkyi juttelevan Rudolfin kanssa takan
loisteessa. Molemmat kääntyivät katsomaan tulijoita,
mutta eivät kiinnittäneet sen kummenpaa huomioita.
Jatkoivat kahdestaan, hörppivät kuksistaan jotakin,
vuolivat kuivalihalastuja siinä jutellessaan. Rudolfin
kasvot loistivat. Jotenkin niissä tuntui olevan sellai-
nen palo jonka vain kyltymätön tiedonjano saa aika-
seksi. Ajuni ja Orka, nuorimmat susinaarat jäivät
valmiusasentoon uksen kahtapuolta.
Takasta hohkava lämpö alkoi sulattaa susien
naamaan huurtunutta hilehuntua. Savunhaju
jota sudet ensisijaisesti karttoivat, kutkutti
somasti kirsua.
naamaan huurtunutta hilehuntua. Savunhaju
jota sudet ensisijaisesti karttoivat, kutkutti
somasti kirsua.
Jamano, Savane ja Ani-Opoi siirtyivät peremmälle
ja kiertelivät muutaman kerran alallaan, kunnes
osuivat oikeaan kohtaan. Laskeutuivat maaten ja
alkoivat seuraamaan tapahtumia.
ja kiertelivät muutaman kerran alallaan, kunnes
osuivat oikeaan kohtaan. Laskeutuivat maaten ja
alkoivat seuraamaan tapahtumia.
Lopulta Riđhhu-Eđeléi taputti Rudolfia olkapäälle.
Kehotti riisumaan perperin, kun näkyi alkavan mies
jo sulaa. Nousi sitten ja siirtyi jykevä kelopöydän
luo jossa oli jos jonkinlaista ruokatavaraa ja moni-
asta vermettä ja kalua, pussia ja pussukkaa.
Kehotti riisumaan perperin, kun näkyi alkavan mies
jo sulaa. Nousi sitten ja siirtyi jykevä kelopöydän
luo jossa oli jos jonkinlaista ruokatavaraa ja moni-
asta vermettä ja kalua, pussia ja pussukkaa.
Otti sitten punaisilla helmillä kirjotun nahkapussin,
sieltä hyppysellisen jotakin sekä kurkottui nakkaa-
maan sen liekkeihin. Pieni kahahdus kävi, liekki kir-
kastui hetkiseksi ja savua tupsahti pirttiin.
Se oli makean raskasta, se vaikutti lähes heti.
Kuin olisi vaipunut ádjagakseen - unen ja val-
veen rajatilaan.
Kuin olisi vaipunut ádjagakseen - unen ja val-
veen rajatilaan.
Riđhhu-Eđeléi kohotti hieman kasvojaan,
katsahti Rudolffiin ja sitten Ani-Opoihin:
katsahti Rudolffiin ja sitten Ani-Opoihin:
Ajattelin kertoa teille oman näkemykseni tästä
savotasta jota meikäläinen ikään kuin työkseen
puuhastelee. Siksi sinä Rudolf olet täällä sekä
samoin sinä Ani-Opoi.
savotasta jota meikäläinen ikään kuin työkseen
puuhastelee. Siksi sinä Rudolf olet täällä sekä
samoin sinä Ani-Opoi.
Ei teitä mikään kohtalo tänne tuonut, ei sinnepäinkään.
Kyllä se minä olin joka annoin esi-isilleni tehtäväksi en-
sin etsiä ja kuulostella ja sitten hieman testailla teitä
samalla kun ohjailevat pikkuhiljaa tänne.
Että se siitä kohtalosta ja Kohtalosta...
Kyllä se minä olin joka annoin esi-isilleni tehtäväksi en-
sin etsiä ja kuulostella ja sitten hieman testailla teitä
samalla kun ohjailevat pikkuhiljaa tänne.
Että se siitä kohtalosta ja Kohtalosta...
Šamanismista on niin paljon kaikenlaista juorua
ja luuloa ilmassa, että itseasiassa tuntuu kuin
koko asia on menettänyt sen merkityksen joka
sillä on ollut ikiaikaisen inimisen kehityksen his-
toriassa...
ja luuloa ilmassa, että itseasiassa tuntuu kuin
koko asia on menettänyt sen merkityksen joka
sillä on ollut ikiaikaisen inimisen kehityksen his-
toriassa...
Minulle on kertynyt vuosia toinen toisensa päälle.
Olen huomannut että nykypäivän šamaaniksi voi
opiskella kurssilla. Kansanopistossa tai muussa...
Olen huomannut että nykypäivän šamaaniksi voi
opiskella kurssilla. Kansanopistossa tai muussa...
Ehkäpä jonain päivänä joku keksii rahaa tehdäkseen
suorastaan ammatillisen koulun valtion tukineen. Sel-
laisen josta valmistuu šamaaneja NONSTOP-peri-
aattella...
Meidän työssämme ja riiteissämme käyttämiä
vermeitä voi tilata internet-kaupustelijoilta.
Kaikki tehdään samassa tehtaassa ilman mitään
arvonantoa. Että minua sitten pistää wihaksi tä-
mä šamanismin muotiasiaksi vääntäminen.
vermeitä voi tilata internet-kaupustelijoilta.
Kaikki tehdään samassa tehtaassa ilman mitään
arvonantoa. Että minua sitten pistää wihaksi tä-
mä šamanismin muotiasiaksi vääntäminen.
Tästä puhutaan myöhemmissä palawereissa yksityis-
kohtaisemmnin, mutta nyt me teemme aikamatkan
kauas, kauas inimisen menneisyyteen.
kohtaisemmnin, mutta nyt me teemme aikamatkan
kauas, kauas inimisen menneisyyteen.
Vuosituhansien ajan on polvelta polvelle jatkunut
tiedon kiertokulku. Aina wanhemmalta nuorem-
malle suullisesti. Kymmenien tuhansien leirinuoti-
oiden loimussa. Savun hajussa. Taivaan ollessa
kattona ja koko Äiti maan lattiana.
tiedon kiertokulku. Aina wanhemmalta nuorem-
malle suullisesti. Kymmenien tuhansien leirinuoti-
oiden loimussa. Savun hajussa. Taivaan ollessa
kattona ja koko Äiti maan lattiana.
Jo tuhansia wuosia sitten esi-isämme oiwalsivat - sen
ajan maailman parhaat käytettävissä olevat aivot, että
šamanismi mahdollistaa vertauskuvallisen ajattelun ja
sitä kautta aivojen kehittymisen. Se oli oiwallus joka
muuttui sittemmin tiedoksi. Tutkituksi tiedoksi.
Koetuksi tiedoksi...
ajan maailman parhaat käytettävissä olevat aivot, että
šamanismi mahdollistaa vertauskuvallisen ajattelun ja
sitä kautta aivojen kehittymisen. Se oli oiwallus joka
muuttui sittemmin tiedoksi. Tutkituksi tiedoksi.
Koetuksi tiedoksi...
Niin se vaan on ystäväni, leirinuotion ääressä
harjoitettu šamanismi auttoi ja käynnisti aivo-
jen kehittymisen tähän tolaan mikä nyt on...
harjoitettu šamanismi auttoi ja käynnisti aivo-
jen kehittymisen tähän tolaan mikä nyt on...
Esi-esi.................esi-esi-isiemme kehittämät inimiskunnan
vanhimmat rituaalit ovat nykyisin meditaationa tunnetun
kaltaista keskittymistä.
Nykytiede myöntää, tosin pitkällisen tutkimuksen
jälkeen vasta, että rituaalinen keskittyminen kehit-
tää työmuistia, joka mahdollistaa vertauskuvallisen
ajattelun. Se taas puolestaan antaa mahdollisuuden
käsitellä kaikkea havaittavaa tietoa tyystin uudella
tavalla. Sen minkä me šamaanit olemme tienneet jo
vuosituhansien ajan...
jälkeen vasta, että rituaalinen keskittyminen kehit-
tää työmuistia, joka mahdollistaa vertauskuvallisen
ajattelun. Se taas puolestaan antaa mahdollisuuden
käsitellä kaikkea havaittavaa tietoa tyystin uudella
tavalla. Sen minkä me šamaanit olemme tienneet jo
vuosituhansien ajan...
Vain muutama kymmenentuhatta vuotta sitten
alkanut selvästi korkeamman tason symbolismi
näkyy nykyisin esiin kaivetussa tahi löydetyssä
arkeologisessa aineistossa laajalti yleistyneenä.
Siinä selvittelyssä mihin tutkijat panostavat.
alkanut selvästi korkeamman tason symbolismi
näkyy nykyisin esiin kaivetussa tahi löydetyssä
arkeologisessa aineistossa laajalti yleistyneenä.
Siinä selvittelyssä mihin tutkijat panostavat.
Löydettyjen aineistojen ja havaintojen perusteella
tehdyt johtopäätökset vahvistavat asian selvittä-
mistä. Sitä voidaan siis pitää nykyisen inimiskunnan
kehityksen yhtenä kulminaatiopisteenä...
tehdyt johtopäätökset vahvistavat asian selvittä-
mistä. Sitä voidaan siis pitää nykyisen inimiskunnan
kehityksen yhtenä kulminaatiopisteenä...
Vuosituhansien ajan me šamaanit olemme jo tienneet
ja siirtäneet tietomme eteenpäin seuraaville sukupol-
ville tarinoita kertomalla. Joka sukupolvi eteenpäin,
yhä tietämykseltään rikkaampana...
Me olemme tienneet kauan ennen tiedemiehiä ja
tutkijoita että aivot ovat yksi inimisen kehityksen
salaisuus, pesäke, ydin, älyn ja tiedon kehto.
tutkijoita että aivot ovat yksi inimisen kehityksen
salaisuus, pesäke, ydin, älyn ja tiedon kehto.
Me tiesimme jo ammoin että parhaiten menestyvät
ne, joiden aivot ovat alttiimpia rituaalisen keskitty-
misen vaikutuksille. Me tiesimme että vain tällä ta-
voin ajattelukyky kehittyy vuosituhansien saatossa
siksi millä tasolla se nyt on...
ne, joiden aivot ovat alttiimpia rituaalisen keskitty-
misen vaikutuksille. Me tiesimme että vain tällä ta-
voin ajattelukyky kehittyy vuosituhansien saatossa
siksi millä tasolla se nyt on...
Suurimmalla osalla heimolaisistamme oli muinoin
samat edellytykset, mutta ei aikaa eikä voimia.
Meihin šamaaneihin nähden, jotka olimme omak-
suneet jo käsityksen ajattelun mahtavasta val-
tavasta voimasta, elämä useimmilla lajitovereis-
tamme oli hyvin ankaraa...
samat edellytykset, mutta ei aikaa eikä voimia.
Meihin šamaaneihin nähden, jotka olimme omak-
suneet jo käsityksen ajattelun mahtavasta val-
tavasta voimasta, elämä useimmilla lajitovereis-
tamme oli hyvin ankaraa...
Heidän aikansa ja voimansa eivät yksinkertaisesti
riittäneet leiritulen ääressä rituaaliseen keskitty-
miseen tarpeeksi...
riittäneet leiritulen ääressä rituaaliseen keskitty-
miseen tarpeeksi...
Šamaani Riđhhu-Eđeléi (Myrskytuulen Susi) vaikeni.
Katseli takassa leimuavaa tulta. Laski wanhan miehen
ryppyiset kasvot käsiinsä nojalleen.
Katseli takassa leimuavaa tulta. Laski wanhan miehen
ryppyiset kasvot käsiinsä nojalleen.
Orka, susinaaraista pienin, siirtyi verkkaan
porontaljoista kasattujen makuuksien liki
ja alkoi hännällä kumuttaa Riđhhu-Eđeléin
rumpua. Ilma huoneessa liikahti, liekit hul-
mahtivat. Šamaani kohotti päänsä ja pyysi
Rudolfia tuomaan kuksallisen vettä.
porontaljoista kasattujen makuuksien liki
ja alkoi hännällä kumuttaa Riđhhu-Eđeléin
rumpua. Ilma huoneessa liikahti, liekit hul-
mahtivat. Šamaani kohotti päänsä ja pyysi
Rudolfia tuomaan kuksallisen vettä.
Sitten hän nousi ja sanoi että, tämä nyt tällä kertaa.
Minä olen jo wanha mies ja ikiaikaisen tiedon kaivelu
väsyttää minua kovasti. Aletaan tässä vaan taloksi
ja eloksi nyt...
Minä olen jo wanha mies ja ikiaikaisen tiedon kaivelu
väsyttää minua kovasti. Aletaan tässä vaan taloksi
ja eloksi nyt...
Poromiehille minä olen maksanut kullassa ja hyvin,
että ne pitävät meidän ylöspidossa. Liiemmalti ute-
lematta. Minä jatkan tätä tarinaa sitten kun aika
on, en päivääkään aikasemmin, en päivääkään myö-
hemmin.
että ne pitävät meidän ylöspidossa. Liiemmalti ute-
lematta. Minä jatkan tätä tarinaa sitten kun aika
on, en päivääkään aikasemmin, en päivääkään myö-
hemmin.
Ani-Opoi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit