Säpsähdin triiqpusmattoni kohdusta hereille. Ikään kuin
johonkin ääneen. Ajattelin että oiwallinen assistenttini,
joka yleensä tapaa hoidella kaikki mielikuvitussaalinsa,
siinä suoraan allani, laski murhankiilto silmissään vaimen-
tamatonta ilmaa vatsastaan.
johonkin ääneen. Ajattelin että oiwallinen assistenttini,
joka yleensä tapaa hoidella kaikki mielikuvitussaalinsa,
siinä suoraan allani, laski murhankiilto silmissään vaimen-
tamatonta ilmaa vatsastaan.
Kiepsahdin ylös ja vilkaisin otusta, levollisena se, silmät
nurin päässä seurasi jotain luolakoiriitteen omaa unijat-
kosarjaa. Eikä noteerannut minun kähinöihini mitenkään.
Ilmassa ei myöskään leijunut mitään taistelukaasuihin
viittaavaakaan.
Jaaa-a! Mihinkähän oikein heräsin? Sitten muistin. Olin
ollut näkemässä unta, johon Leelia oli laatinut käsikirjoi-
tuksen. Niinpä niin, käsikirjoituksen unesta.
Koska tiesin että huopatossun terät olivat triiqpusmattoni
alla valmiina ottamaan vastaan paljaat varpaani, solautin ne
notkeasti tossusiin ja suoritin lähes täydellisen ylösnouse-
muksen. No kaikkea ei kaikki voi saada kerralla.
Muutamalla loikalla olin älymasiinani tykönä. Napsautin
näytön päälle ja juuri sillä tekniikalla jonka olin omak-
sunut jo aikoinani, silloin kuin isät vielä lamppuja osteli.
Ja siellähän se oli.
Leelia oli valikoinut kaikista suomen kielen n. sadasta-
tuhannesta sanasta juuri sen ainoan, josta juuri on niin
vaikea nimenomaan pakina laatia.
näytön päälle ja juuri sillä tekniikalla jonka olin omak-
sunut jo aikoinani, silloin kuin isät vielä lamppuja osteli.
Ja siellähän se oli.
Leelia oli valikoinut kaikista suomen kielen n. sadasta-
tuhannesta sanasta juuri sen ainoan, josta juuri on niin
vaikea nimenomaan pakina laatia.
Useinmiten unijutut vääntyvät helpoimmin tarinoiksi ja
kertomuksiksi joita vatvotaan yleensä ystävien kanssa,
joskus asuinkumppaninkin kera ja usein milloin minkäkin-
laisessa paikassa. Aina hissistä puuterintälläyspaikkaan.
Mediassa näitä tuotoksia sanotaan yleensä kolumneiksi
jos niissä on siteeksi muutamakaan sana totta tai tutkit-
tua. Saattaa joku kovaonninen uni leimautua uutisjutuksi-
kin. No tietysti unet soljuvat Runotorstaissa runoiksi ja
varmaan Sonaattisunnuntaina sonaateiksi, heti kun vain
joku sen ehtii keksimään.
Mutta kun pakinassakin nyt kaiken taiteen sääntöjen
mukaan pitäisi olla edes muutama sana, vaikka hitunen,
ihan vaan ikäänkuin siteeksi asiaa, niin kaipa on hukan
rapisteltava kaikki makeasti kutittava unihiekka silmis-
tään ja tähän loppuun koetettava ahtaa ja tukkia hywin
unista, mutta jotakin asiapitoiselta vaikuttavaa tekstiä.
jos niissä on siteeksi muutamakaan sana totta tai tutkit-
tua. Saattaa joku kovaonninen uni leimautua uutisjutuksi-
kin. No tietysti unet soljuvat Runotorstaissa runoiksi ja
varmaan Sonaattisunnuntaina sonaateiksi, heti kun vain
joku sen ehtii keksimään.
Mutta kun pakinassakin nyt kaiken taiteen sääntöjen
mukaan pitäisi olla edes muutama sana, vaikka hitunen,
ihan vaan ikäänkuin siteeksi asiaa, niin kaipa on hukan
rapisteltava kaikki makeasti kutittava unihiekka silmis-
tään ja tähän loppuun koetettava ahtaa ja tukkia hywin
unista, mutta jotakin asiapitoiselta vaikuttavaa tekstiä.
Useimmat meistä ovat nähneet unia, edes jonkinmoisia.
Ei ole olemassa mitään erityistä tarkkaa määrättyä kaa-
vaa unityypeistä.
Tietysti jokainen voi toki omat unensa kategorioida ihan
miten tykkää, tekeväthän sitä tohtorit ja unitutkijatkin.
Pääsääntönä on kuitenkin se, että unien suhteen inimiset
kuuluvat kahteen kastiin:
- sellaisiin joille unilla on jotakin merkitystä, jotka rea-
goivat näkemäänsä, vai olisiko vastuullisempaa sanoa,
muistamiinsa uniin.
- ja sellaisiin jotka joko eivät muista uniaan lainkaan tai
sitten se häilyy mielessä vain muutaman hetken herää-
misen jälkeen ja silloin se saattaa mietityttää, mutta
se väistyy heti arkisten toimintojen alle. Ja jää sinne.
Tällainen karkeakin hajonta jo määrittelee sen että, noin
puolet heimosta uskoo jollakin tapaan uniin ja toinen puoli
ei noteeraa uniin juuri laisinkaan.
Tästä johtunee sitten, että enneuniin uskovia löytyy aika-
moinen määrä kokonaisuudesta, tilastojen näkökulmasta.
Ja tästä tilastollisesta totuudesta hyötyen on sitten
olemassa kokonainen unenselittäjien armeija ja jotka
parhaansa mukaan yrittävät selitellä ja ennustella ini-
misille kuolemia ja onnettomuuksia ja sairauksia, mie-
luiten maksua vastaan.
olemassa kokonainen unenselittäjien armeija ja jotka
parhaansa mukaan yrittävät selitellä ja ennustella ini-
misille kuolemia ja onnettomuuksia ja sairauksia, mie-
luiten maksua vastaan.
Tässä täytyy nyt muistaa, tässä unikysymyksessä, yksi
sellainen asia joka on kiistaton ainakin "virallisen" lääke-
tieteelisen tutkimuksen kahdalla.
Unia nähdään ja niiden esiintymistä ja vaikutuksia tutki-
taan. Nykyisten tietojen pohjalta unet ovat alitajunnan
toimintaa joka liittyy inimisten aisteillaan tuntemiin koke-
muksiin ja siihen ajatusmailmaan joita inimisille syntyy
näiden kokemiensa tuntemusten kautta. Lisäksi unessa
aivot prosessoivat lepotilaansa. Koko ajan kertyy uutta
tietoa asiasta, joten tuskinpa kukaan lopullista raport-
tia esittää vielä aikoihin.
Pikemminkin siis, kansanomaisesti, unet käsittelevät
menneisyyttä kuin tulevaisuutta.
Voidaan siis aika vahvalla painotuksella sanoa, että
unista ennustukset ovat palturia, puuta heinää, joissa
tilastolliset sattumat vahvistavat uskoa enteisiin ja
sattumattomuudet epäuskoa jolloin tulos on +/- nolla.
menneisyyttä kuin tulevaisuutta.
Voidaan siis aika vahvalla painotuksella sanoa, että
unista ennustukset ovat palturia, puuta heinää, joissa
tilastolliset sattumat vahvistavat uskoa enteisiin ja
sattumattomuudet epäuskoa jolloin tulos on +/- nolla.
Hukka joka näkee ainoastaan koiranunta, ööö - sanomani
piti sudenunta, ei usko itse kyllä toistaiseksi uniin muuta
kuin viihdemielessä.
Poissuljettu ei toki ole sekään vaihtoehto että, turkkini
kääntyy jos esimerkiksi unessa näkemäni lottorivi johtaa
odotettuun tulokseen.
Silloin, tässä erillisessä tapauksessa, hukkakin saattaa
syödä sanojaan, parhainta konjakkia jälkiruuaksi suoraan
pullonsuusta ryystäen. Rahvaanomaisesti.
Painajaisuniin ja "liskojen öihin" ei tässä pakinassa
puututa nyt tällä erää. Annetaan himon yltyä.
Auringon nousu luolan suulla 10:05 ja lasku 15:04.
Päivän pituus 4 h 59 min
Päivän pituus 4 h 59 min
Kommentit