326207.jpg
330930.jpg

Nyt alkaa sitten  ne Härkäviikot.  Monet puhuvat nykyisin
jo nenän- tai nokanvalkaisuviikoista, Tipattomasta tammi-
kuusta. Wiinattomasta ajasta elämässä.
Dementiasta kai johtuunee ja wiinasta, etten muista enää
milloin  alkoholiton  waihtoehto muutettiin  peruutuslaissa
epänormaaliksi ja alkoholillinen normaaliksi. Kaipa se siinä
juhlahumussa joskus tuli niin päin sekin väännettyä.

Alunperin noilla Härkäviikoilla tarkoitettiin juhlinnan lopet-
ta
misen lisäksi myös palkollisten vapaaviikkoa. No, tätä pe-
rinnettä suomalais-ugrilainen  yhteisö sentään vielä jaksaa
kunnioittaa; onhan vapaata ja joutilasta työläissakkia parin-
sadantuhannen  henkilön reservi koko  ajan vapaalla
jalalla,
joutilaana.

Kun naapurinakat ennen muinoin sanoivat isännälle että nyt
ne
alkaa sulla ne Härkäviikot, niin se meinasi sitä, että vai-
molla oli  maha jo niin pystyssä,  että aviomiehen  piti alkaa
karttaa pariutumisriittiä akkansa kanssa.
Ei sen
tään kieltäneet pysymään loitolla piioista ja leskistä.
Mutta ymmärrettävä se on niin,  että tällaiset Härkäviikot
saattoivat iskeä isännälle muulloinkin kun Loppiaiselta.
Saattoipa akka joskus pahankurisuudessaankin ketaransa
ristiin lukita ja Härkäviikkoa mallata, kun ei muuten tahto-
aan saanut läpi.

Tässä on jo koko alkutalvi päivitelty lumentuloa ja -menoa,
joten on syytä muistuttaa wanhankansan viisau
desta:
"Loppiaisena on puoli talven lunta satanut!"

walkwolfani.gif
Muinoin,  ennen Talvisotaa,  meidän naapurissa vietettiin
Härkäviikoista huolimatta juhlia.  Kastejuhlia. Sukulaiset
olivat kokoontuneet nimenantojuhlaan, jossa mustakaapu
samalla liitti älyämättömän penikan mitään siltä kysymät-
tä oman kirkkonsa kirjoihin. Ja sillä selvä.
Ei kukaan  siihen aikaan  nostanut isompaa  meteliä sielun
varastamisesta, sen verran vakaa asema mustakaavuilla
siihen aikaan vielä oli.

Tuossa em.  tilanteessa  syntyi kuitenkin  mielenkiintoinen
sattumus ja häslinki, kun muuan pikkupoika jota ei suurem-
min kiinnostanut  seurakunnan  riitit ja  pakanalähetys
työ,
juoksi isänsä luo ja kailotti kirkkaalla lapsen äänellä:
"ISÄ-
ISÄ!  NO NYT SE  SONNIN HALAVATTU  NAI SITÄ
RUSKEETA KANTTURAA!"

Kyllähän siinä poikasen  isällä pullantönkkä  kurkkuunsa oli
juuttua.  Selvisi kuitenkin ja poikaansa sivulle nyki.  Koska
vakava oli tilanne,  niin ei kowin torunut,  pikemminkin neu-
voi: " Kun seuraavan kerran moinen tilanne toistuu poikani,
niin sopivampaa  olisi sinun  käyttää noista  sonnin otteis
ta
vaikka YLLÄTTÄÄ-termiä. Se ei rovastista ja akka
väestä
niin roisilta kuulostaisi korviin. Mikäli vain mahdol
lista. Jos
sinulle sopii?"
Ja kylläpä se pojalle sopi ja sere
moniat jatkuivat loppuun
saakka vaikka rovastin otsasuo
net pullistelivat vielä kahvi-
teltaessakin.


Siinäpä sitten oli  Mielosillakin vielä ennen Maarianpäivää
kastajaiset.  Ja koolla likipitäen sama kylänväki.  Taas oli
rovasti vunukan päähän vettä ripottelemassa ja loitsuaan
lukemassa kun samainen poika ryntää innossaan tupaan ja
riemuissaan kailottaa koko remmille: "ISÄ-ISÄ!  NO
NYT
SE SONNI YLLÄTTIKKII SEN RUSKEEN KANTTURAN
, SE
NAIKKII SITÄ VALKEETA, SITÄ PILIKKUA!
"


Enpä enää muista  tehtiinkö tuosta kyseisestä  juhlanpilaaja-
epe
listä heti  arkena härkä,  ikään kuin härkäviikkojen loppu-
misen kunniaksi vaiko säilyttikö kulkusensa ja sonnin arvonsa
teuraaksi saakka.
Poika sen sijaan huomasi että
aina kun kasteriittiin alkoi kylä-
läiset valmistautua,  niin hopulla  hän
et lykkäsivät  sukulaisiin
atimareissulle. Ei sinällänsä huo
no juttu, matkailu avartaa.



294946.jpg