SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 23. Luku
V i i m e i n e n luku.
V i i m e i n e n luku.
Kesäkuu oli hyvällä alulla, mutta oli kylmää, pirun
kylmää. Riđhhu-Eđeléi ei kuitenkaan alkanut ennus-
telemaan tulevia, sillä kuten oli Rudolfille aikanaan
itse opettanut - tulevaisuutta ei voi ennustaa.
kylmää. Riđhhu-Eđeléi ei kuitenkaan alkanut ennus-
telemaan tulevia, sillä kuten oli Rudolfille aikanaan
itse opettanut - tulevaisuutta ei voi ennustaa.
Kuitenkin elo oli vaivatonta. Oli tilaa, avaruutta, aikaa,
paneutua vaikka mihin. Muuten lähes täydellisestä elä-
mästä puuttuivat vain naaraanpuolet, suvunjatkamis-
tarkoituksessa tähelliset otukset ynnä muussakin ilot-
telumielessä ja seurustelussa. Olisivatkohan nuo edes
Pottukämpän karuudessa viihtyneetkään?
paneutua vaikka mihin. Muuten lähes täydellisestä elä-
mästä puuttuivat vain naaraanpuolet, suvunjatkamis-
tarkoituksessa tähelliset otukset ynnä muussakin ilot-
telumielessä ja seurustelussa. Olisivatkohan nuo edes
Pottukämpän karuudessa viihtyneetkään?
Šamaaneilla ei ollut muinoin mitään historiallista pakkoa
siirtää tietojaan, taitojaan, perinnettä juuri omille jäl-
keläisille ehdottomasti. Sen verran tietoon sekä ajatte-
luun perustuva sivistysprosessi oli olemaan vaikuttanut,
ettei ahneus sekä vallanhimo tyystin ollut mädättänyt
henkisiä voimavaroja. Poikkeuksia toki oli, kun sentään
kysymys on inimislajista.
siirtää tietojaan, taitojaan, perinnettä juuri omille jäl-
keläisille ehdottomasti. Sen verran tietoon sekä ajatte-
luun perustuva sivistysprosessi oli olemaan vaikuttanut,
ettei ahneus sekä vallanhimo tyystin ollut mädättänyt
henkisiä voimavaroja. Poikkeuksia toki oli, kun sentään
kysymys on inimislajista.
Rudolf ja Riđhhu-Eđeléi viettivät omaa leppoisaa
eloaan lekotellen pihalla, isommin minnekkään kii-
rehtimättä, ryntäilemättä. Päälle kaatuvat asiat
vähäpätöisetkin, hoidettiin eestä pois, mieltä vai-
vaamasta.
eloaan lekotellen pihalla, isommin minnekkään kii-
rehtimättä, ryntäilemättä. Päälle kaatuvat asiat
vähäpätöisetkin, hoidettiin eestä pois, mieltä vai-
vaamasta.
Hyvässä uskossa, luottavaisina tulevaisuuteen ja inimisten
järkiintymiseen elämänmenossaan vielä joskus, velikullat
istahtivat iltapäivän puolelle kallistuneeseen paisteeseen
laavulle.
Tulen saatuaan ja mustan kanasen loimuun nostettuaan
Rudolf pyllähti laavun hirrelle. Riđhhu-Eđeléi alkoi syty-
tellä piippuaan. Oli jo odotettavissa mihin päätyvät nämä
valmistelut, puheenvuoroon - niitä oli tässä kevään kor-
villa ollutkin useita.
Rudolf pyllähti laavun hirrelle. Riđhhu-Eđeléi alkoi syty-
tellä piippuaan. Oli jo odotettavissa mihin päätyvät nämä
valmistelut, puheenvuoroon - niitä oli tässä kevään kor-
villa ollutkin useita.
Šamaani köhiskeli tuttuun tapaansa,
aloitti sitten:
"Ajattelin parilla sanalla ottaa esille tämän
tulevaisuuden joka nyt meidän kahden koh-
dalla ainakin näyttää melko siedettävältä.
aloitti sitten:
"Ajattelin parilla sanalla ottaa esille tämän
tulevaisuuden joka nyt meidän kahden koh-
dalla ainakin näyttää melko siedettävältä.
En ala ennustamaan enkä sitä muuttamaan. Tulevaisuutta
muokataan v a i n tämän hetken teoilla ja toimilla. Kaikki
vaikuttaa kaikeen. Mikä pitemmän, mikä lyhyemmän ajan.
Elämä on verkosto, jos siihen tulee tarpeeksi suuri reikä
se joutaa heittää roskiin. Paikkaminen on lähes toivotonta.
Šamaanilla ARVOT muokkautuvat yhteisönsä sisältä
käsin. Toisaalta hänellä voi olla sen verran sosiaalista
arvovaltaa, että hän pystyy myös muokkaamaan niitä
kulloisenkin tilanteen mukaan ja suuntaan. Opettami-
nen ja esimerkin näyttö ovat siihen välineet.
käsin. Toisaalta hänellä voi olla sen verran sosiaalista
arvovaltaa, että hän pystyy myös muokkaamaan niitä
kulloisenkin tilanteen mukaan ja suuntaan. Opettami-
nen ja esimerkin näyttö ovat siihen välineet.
Kansanfilosofina hänellä on siihen erittäin hyvät
mahdollisuudet ja osaaminen. Valittavasti hyveel-
lisyys ei aina kuulu välttämättä tietäjänkään per-
soonaan.
mahdollisuudet ja osaaminen. Valittavasti hyveel-
lisyys ei aina kuulu välttämättä tietäjänkään per-
soonaan.
Kirjoittamattomat NORMIT, jotka säätelevät yhteisön
henkistä elintilaa lakien tapaan, eivät kaikilta osin sido
šamaania. Hänellä on kirjoittamaton lupalappu loikkia ai-
dan yli. Tästä jok’ikinen itsetuntoinen tietäjä osasi pitää
itsepintaisesti kiinni. Niin pitäisi nykyajan šamaaninkin
rohjeta tekemään.
henkistä elintilaa lakien tapaan, eivät kaikilta osin sido
šamaania. Hänellä on kirjoittamaton lupalappu loikkia ai-
dan yli. Tästä jok’ikinen itsetuntoinen tietäjä osasi pitää
itsepintaisesti kiinni. Niin pitäisi nykyajan šamaaninkin
rohjeta tekemään.
Hänen on pystyttävä kestämään arvostelua, pilkkaa,
ivaa sekä selän takana puhumista ja kaikkea muuta
mitä nyky-yhteiskunta tekee saadakseen yksilön hel-
lävaraisesti takaisin ruotuun.
Henkistä kanttia on oltava roimasti. Sitä ensimmäisenä
vaaditaan. Sitkeyttä, peräänantamattomuutta ja mää-
rätietoisuutta on oltava, muuten on parempi valita joku
helpompi tie, maisteri, insinööri, opettaja, pappi.
vaaditaan. Sitkeyttä, peräänantamattomuutta ja mää-
rätietoisuutta on oltava, muuten on parempi valita joku
helpompi tie, maisteri, insinööri, opettaja, pappi.
Tietäjän on kyettävä lukemaan OLOSUHTEITA ja
pystyttävä tekemään kongreettisia ehdotuksia asioi-
den parantamiseksi. On siis aivan kuin itsestään sel-
vää, että tällaisia vaatimuksia ei pysty hallitsemaan
vain ”päättämällä” ryhtyä šamaaniksi.
pystyttävä tekemään kongreettisia ehdotuksia asioi-
den parantamiseksi. On siis aivan kuin itsestään sel-
vää, että tällaisia vaatimuksia ei pysty hallitsemaan
vain ”päättämällä” ryhtyä šamaaniksi.
Siihen vaaditaan valtavasti elämänkokemusta lähes
kaikilta elämän sektoreilta. Monipuolista osaamista
ja superhyvää oivaltamisen kykyä, tilannearviointia
sekä älyllistä näppäryyttä.
kaikilta elämän sektoreilta. Monipuolista osaamista
ja superhyvää oivaltamisen kykyä, tilannearviointia
sekä älyllistä näppäryyttä.
Eräs, jo lähes unholaan saatettu mahdollisuus on oppi-
poikana toimiminen (kisälliperinne). Näyttäisi vaan, että
sellaisen mahdollisuuden löytäminen vastaa nykyisin jo
lottovoittoa.
MUUTOKSEN tuulet puhaltelevat šamaanillakin.
Tärkeintä on ajanhengen seuraaminen, kuitenkin
hyvin runsasta maanläheisen järjen käyttöä suo-
sien.
Tärkeintä on ajanhengen seuraaminen, kuitenkin
hyvin runsasta maanläheisen järjen käyttöä suo-
sien.
Arvostuksensa säilyttämiseksi hänen on oltava etu-
nenässä haistelemassa kaikkea uutta. Se on nyky-
šamaanin väistämätön tehtävä. Ei ole syytä raken-
taa tyhmyyden linnaketta ja muuria ympärilleen.
Pikemmin on yritettävä oppia käyttämään hyödyksi
kaikki mahdollinen saatavissa oleva tieto.
nenässä haistelemassa kaikkea uutta. Se on nyky-
šamaanin väistämätön tehtävä. Ei ole syytä raken-
taa tyhmyyden linnaketta ja muuria ympärilleen.
Pikemmin on yritettävä oppia käyttämään hyödyksi
kaikki mahdollinen saatavissa oleva tieto.
Samalla on kuitenkin hänen pystyttävä juurimaan
liialliset kulutuskehotukset ja humpuukin ja jonnii-
joutavan roinan myyntiyritykset heimonsa väeltä.
liialliset kulutuskehotukset ja humpuukin ja jonnii-
joutavan roinan myyntiyritykset heimonsa väeltä.
Henkisen hyvinvoinnin, elämänilon ja tyytyväisyyden
säilyttäminen on sälytetty yksin tietäjän tehtäväksi.
Pahimpana uhkakuvana šamanismille on nähtävissä
kaupallisuus. Inimisen anhiton kiinnostus ja hengen
palo kaikkenlaiseen kiiltävään, liikkuvvan ja surise-
vaan; muoteihin ja trendeihin joita korviin ja silmiin
syövyttää jatkuvalla kiihtyvällä voimalla markkina-
koneisto. Ahne ja täyttymätön syöveri. Täystuho.
säilyttäminen on sälytetty yksin tietäjän tehtäväksi.
Pahimpana uhkakuvana šamanismille on nähtävissä
kaupallisuus. Inimisen anhiton kiinnostus ja hengen
palo kaikkenlaiseen kiiltävään, liikkuvvan ja surise-
vaan; muoteihin ja trendeihin joita korviin ja silmiin
syövyttää jatkuvalla kiihtyvällä voimalla markkina-
koneisto. Ahne ja täyttymätön syöveri. Täystuho.
Kauhu- ja viihdeteollisuus peleineen ja elokuvineen on
kyselemättä valmis rosvoamaan jok’ikisen kolikon jon-
ka irti saa. Ja kaikin mahdollisin keinoin. Sehän yhdis-
tää vaikka šamaanin ja jumalan jos siitä vain saatavis-
sa on tahi odotettavissa jotakin tulosta.
Huonommaksi ei jää myöskään ns. kauhukirjallisuus.
Hienommalla nimellä fantasiakirjallisuus nykyään.
Häpeilemättä niissä yhdistellään totuutta ja fantasiaa
ja suoranaista valettakin tunnelman nostamiseksi.
Hienommalla nimellä fantasiakirjallisuus nykyään.
Häpeilemättä niissä yhdistellään totuutta ja fantasiaa
ja suoranaista valettakin tunnelman nostamiseksi.
Tuollainen vimmainen vääristely on tyystin omassa
luokassaan kasvattamaan suurten massojen nykyis-
ten kasvavaa rinnastusta šamaanin ja pellen, tahi
šamaanin ja klovnin välillä.
luokassaan kasvattamaan suurten massojen nykyis-
ten kasvavaa rinnastusta šamaanin ja pellen, tahi
šamaanin ja klovnin välillä.
Samoin uhkakuvana on, että kaikenmaailman wicca-,
noita- ja mustamagiakultit pyritään liittämään sekä
niputtamaan yhteen ja samaan nippuun.
Ja sitten muuttamaan kaikenkarvaisen netistä tilat-
tavan "taikaromun" ostajakunnaksi.
noita- ja mustamagiakultit pyritään liittämään sekä
niputtamaan yhteen ja samaan nippuun.
Ja sitten muuttamaan kaikenkarvaisen netistä tilat-
tavan "taikaromun" ostajakunnaksi.
Jotkut asioihin höyrähtäneet neropatit ovat keksineet
alkaa käyttää jo yhteistä nimitystä ”luonnonuskonnot”
HUH-huh! Yhdistyskin on perustettu asioita ajamaan.
alkaa käyttää jo yhteistä nimitystä ”luonnonuskonnot”
HUH-huh! Yhdistyskin on perustettu asioita ajamaan.
Kevytmielisen helposti on unohdettu ja hylätty sellainen
tieteellis-filosofinen asia, jonka tunnustaa nykyään jopa
länsimainen kapitalistinenkin tiedemies:
”Luonnonkansoilla, niihen verrattavilla sekä pakanoilla
ei todellakaan ollut mitään sellaista uskontoa jota voisi
rinnastaa suoraan esimerkiksi Islamiin tai Kristinuskoon.
ei todellakaan ollut mitään sellaista uskontoa jota voisi
rinnastaa suoraan esimerkiksi Islamiin tai Kristinuskoon.
Pääsääntöisesti, etupäässä, luonnonkansojen elämää
ryydittivät pienten heimojen, sukukuntien uskomukset
ja varhaiset metsästäjä-keräilijä filosofiat. Ne muok-
kautuivat kulloistenkin tilanteiden mukaan joustavasti,
ilman ordotoksisuutta ja ikuista pysyvyyttä."
Noin totesi eräs muudan skotti Jack McGrag jo
vuonna 1991 ja siihen on minun hyvä lopettaa."
vuonna 1991 ja siihen on minun hyvä lopettaa."
Istahti laavun hirrelle šamaani ja alkoi sytytellä
piippuaan, siristi silmiään jängän suuntaa, pyyh-
käisi uudelleen ja katsoi taas:
piippuaan, siristi silmiään jängän suuntaa, pyyh-
käisi uudelleen ja katsoi taas:
"Mitä pirun sakkia tuolta oikein on tänne vääntä-
mässä? Jängän kautta, eivät tuota tieuraa käytä!
Meidän lekottelua tulevat häiritsemään"
mässä? Jängän kautta, eivät tuota tieuraa käytä!
Meidän lekottelua tulevat häiritsemään"
EPILOGI tule esiin Vuodatuksen sivulla tänä
vuonna 2008, 18.6. tätä kesäaikaa klo 21:31.
Kuu täyttyy tuolloin ja sille on ulwottava kii-
tokseksi avusta ja pitkämielisyydestä.
vuonna 2008, 18.6. tätä kesäaikaa klo 21:31.
Kuu täyttyy tuolloin ja sille on ulwottava kii-
tokseksi avusta ja pitkämielisyydestä.
Kommentit