SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 21. Luku
Lunta sataa hiljalleen. Tuulenpuoli on luoteella,
ei ole vielä niinkään varmaa tuleeko se kesä, vai
eikö se tule. Sillä on täysi vapaus sen suhteen.
Ei tarvitse pokkailla eikä pyllistää kenellekkään.
ei ole vielä niinkään varmaa tuleeko se kesä, vai
eikö se tule. Sillä on täysi vapaus sen suhteen.
Ei tarvitse pokkailla eikä pyllistää kenellekkään.
Niin inimiset haaveilevat, vapaasta elämästä omaan
vapaaseen tyyliin. Niitä tyylejä vain on niin Lemmon
paljon. Valitettavasti. Ei tule sellaisesta vapaudesta
mitään, jossa kaikki saavat huseerata miten tahto-
vat. Pitää laatia säännöt ja ohjeet ja paragrafit.
vapaaseen tyyliin. Niitä tyylejä vain on niin Lemmon
paljon. Valitettavasti. Ei tule sellaisesta vapaudesta
mitään, jossa kaikki saavat huseerata miten tahto-
vat. Pitää laatia säännöt ja ohjeet ja paragrafit.
No mikä se sellainen vapaus on missä ei saa tehdä
niin kuin haluaa? Ei se ainakaan ole vapaata mark-
kinataloutta. Sitä jossa saa toisen inimisen laskuun
pettää ja kiemurrella ja sutkata niin paljon suinkin
kuin vain lystää.
niin kuin haluaa? Ei se ainakaan ole vapaata mark-
kinataloutta. Sitä jossa saa toisen inimisen laskuun
pettää ja kiemurrella ja sutkata niin paljon suinkin
kuin vain lystää.
Rudolf katsoi kämpän akkunasta kun Riđhhu-Eđeléi
kamusi lähes maalle paljastuneen rantteen yli pors-
tualle, puusylys tukevasti käsikoukussa. Ehätti auko-
maan ovea valmiiksi.
Šamaani vyörytti pilkkeet puulaatikkoon, kapisteli
roskat ja rinnukselle kertyneet puun perkeet irti.
Otti klapin ja nakkasi sen takkaan. Kipinöivä pilvi
pölähti hormiin.
roskat ja rinnukselle kertyneet puun perkeet irti.
Otti klapin ja nakkasi sen takkaan. Kipinöivä pilvi
pölähti hormiin.
Riđhhu-Eđeléi laskeusi takan eteen kelopölkylle.
Rudolfin silmään pisti heti tutut eleet ja vinkeet.
Mihinpä se koira, tai nyt tässä tapauksessa siis
susi, karvoistaan pääsisi.
Rudolfin silmään pisti heti tutut eleet ja vinkeet.
Mihinpä se koira, tai nyt tässä tapauksessa siis
susi, karvoistaan pääsisi.
Sytytteli kiirehtimättä piippunsa, veti pitkät
nautinnolliset henkäykset tuoksuvaa savua
sisäänsä, rykäisi, katsahti Rudolfia päin sekä
aloitti:
nautinnolliset henkäykset tuoksuvaa savua
sisäänsä, rykäisi, katsahti Rudolfia päin sekä
aloitti:
"Tulipa tuossa rantteella mieleeni hyvä Rudolf, että
jos nyt ajattelemme tietäjää, siis meikäläistä, vähää-
kään objektiivisesti, ilman markkinahumua ja muuta
asiaankuulumatonta krääsää ja krumeluuria, niin siinä
šamaanien näkemisessä voimme puhua hyvin monesta
eri asiasta ja variaatiosta.
jos nyt ajattelemme tietäjää, siis meikäläistä, vähää-
kään objektiivisesti, ilman markkinahumua ja muuta
asiaankuulumatonta krääsää ja krumeluuria, niin siinä
šamaanien näkemisessä voimme puhua hyvin monesta
eri asiasta ja variaatiosta.
Yleisesti on sanottava, että täysipäinen šamaani
NÄKEE kyllä muuta ympäristöään paremmin.
Väitteeni perustuu siihen, että hänellä on opittu,
kouliintunut kyky nähdä sekä tehdä havaintoja
ja sitä kautta syntynyt kyky tehdä myös johto-
päätöksiä. EI siis mikään yliluonnollinen kyky.
NÄKEE kyllä muuta ympäristöään paremmin.
Väitteeni perustuu siihen, että hänellä on opittu,
kouliintunut kyky nähdä sekä tehdä havaintoja
ja sitä kautta syntynyt kyky tehdä myös johto-
päätöksiä. EI siis mikään yliluonnollinen kyky.
Hän siis osaa arvioida, mihin jokin tilanne
saattaa johtaa tai mitä siitä voi seurata.
saattaa johtaa tai mitä siitä voi seurata.
Mutta se ei ole suinkaan ennustamista.
Myös tietäjät näkevät UNIA, luonnollisesti, muiden
inimisten tapaan. Ei heidän unensa sen merkillisempiä
ole taikka tärkeämpiä kuin muidenkaan. Jokainen ini-
minen asettaa omat unensa omaan tärkeys/merkitys-
järjestykseen.
Jotkut haluavat tietää mitä ne tarkoittavat tai
merkitsevät. Unenselittäjiä löytyy, halpoja ja
kalliita, hyviä ja vielä parempia. Kaikkiin tarpei-
siin. Unia selitellään kirjoissa ja nykyään jopa
tietoverkoissa.
merkitsevät. Unenselittäjiä löytyy, halpoja ja
kalliita, hyviä ja vielä parempia. Kaikkiin tarpei-
siin. Unia selitellään kirjoissa ja nykyään jopa
tietoverkoissa.
Periaatteessa unia voi niin halutessaan alkaa
selittämään kuka tahansa vastaantulija joka
hallitsee hieman draamaa ja pokerinaamaa.
selittämään kuka tahansa vastaantulija joka
hallitsee hieman draamaa ja pokerinaamaa.
Uniinsa selityksen haluava näet uskoo lähes mihin
tahansa, kun vain riittävän uskottavat puitteet on
selittäjän ympärillä.
tahansa, kun vain riittävän uskottavat puitteet on
selittäjän ympärillä.
Johtoajatuksena näyttää olevan että mitä kalliimpi
tuntitaksa, sitä paremman selityksen saa.
tuntitaksa, sitä paremman selityksen saa.
Myös AAVISTUKSET liitetään hyvinkin yleisesti
šamaaneihin ja tietäjiin. Niistä on hyvin runsaasti
kokemuksia myös ihmisillä jotka eivät ole kuulleet
ehkä šamaaneista iän kuuna päivänä.
šamaaneihin ja tietäjiin. Niistä on hyvin runsaasti
kokemuksia myös ihmisillä jotka eivät ole kuulleet
ehkä šamaaneista iän kuuna päivänä.
Aavistuksissa on kuitenkin kyse useimmiten jonkin
verran kyseenalaistetun ns. kuudennen aistin tuot-
tamasta tuntemuksesta.
verran kyseenalaistetun ns. kuudennen aistin tuot-
tamasta tuntemuksesta.
Tämä VAISTOKSIkin sanottu kiistelty ”aisti” toimii
joillakin paremmin kuin toisilla. Sitä käytetään hyvin
monimuotoisesti pokerinpeluusta osakesijoitteluun,
jopa sukupuolikumppanin valintaan.
Tätä kuudetta aistia on tutkittu ihan virallistenkin
tutkijoiden johdolla. Kysymykseen saattaa tulla
ilmiönä aika yleinen ja normaali, mutta inimisten
kesken epätasaisesti jakautunut aivotoiminto jota
kuitenkin on tapauskohtaisesti lähes mahdotonta
todistaa.
tutkijoiden johdolla. Kysymykseen saattaa tulla
ilmiönä aika yleinen ja normaali, mutta inimisten
kesken epätasaisesti jakautunut aivotoiminto jota
kuitenkin on tapauskohtaisesti lähes mahdotonta
todistaa.
Siis hyvin yksinkertainen, automaattinen, eri aisteista
saatujen informaatioiden yhteenveto ja reflexiivinen
toiminto.
saatujen informaatioiden yhteenveto ja reflexiivinen
toiminto.
Eläimelläkin se on tunnistettu. Maailmalla kiertää
metsästäjien keskuudessa lukemattomia tarinoita
siitä kuinka saalis juuri ratkaisevalla hetkellä loik-
kasi ja pelastui varmalta kuolemalta.
metsästäjien keskuudessa lukemattomia tarinoita
siitä kuinka saalis juuri ratkaisevalla hetkellä loik-
kasi ja pelastui varmalta kuolemalta.
Myös sotaväenjutuissa vaistomaisilla pelastumisilla on
valtavan suuri osansa. Vähäisiä eivät myöskään ole ne
kertomukset, joissa ihminen on saattanut pelastautua
jostakin onnettomuudesta tai kauheudesta ”vaistonsa”
avulla.
Mustakaavut antoivat sille hienoja nimityksiä:
Jumala, Herra, luoja, suojelusenkeli, Jeesus,
kohtalo, sattuma, sallimus, pyhähenki...
Jumala, Herra, luoja, suojelusenkeli, Jeesus,
kohtalo, sattuma, sallimus, pyhähenki...
Kaikki nuo mainiot nimet sopivat mitä oivallisimmin
siihen hallitsemiskuvioon jolla luku- ja kirjoitustai-
dotonta kansaa petkutettiin. Kai kauniimmin sanot-
tuna höynäytettiin.
siihen hallitsemiskuvioon jolla luku- ja kirjoitustai-
dotonta kansaa petkutettiin. Kai kauniimmin sanot-
tuna höynäytettiin.
Šamaanilla on siis tietenkin samalla lailla tuon
”kuudennen” aistin tuottamia tuntemuksia.
Siinä kun tavallisella riviheimolaisellakin.
”kuudennen” aistin tuottamia tuntemuksia.
Siinä kun tavallisella riviheimolaisellakin.
Enemmänkin arvailla kuin aavistella, voi tietäjäkin
joskus heikkoina hetkinään. Yleensä ottaen sellai-
nen ei kuulu hänen työtapoihinsa, koska erehtymi-
nen tai pieleenmeno saattaa joissakin tapauksissa
laskea arvovaltaa heimon keskuudessa.
joskus heikkoina hetkinään. Yleensä ottaen sellai-
nen ei kuulu hänen työtapoihinsa, koska erehtymi-
nen tai pieleenmeno saattaa joissakin tapauksissa
laskea arvovaltaa heimon keskuudessa.
Edellä kerrotunlaiseen arvailuun ei itseään
kunnioittavalla šamaanilla ole varaa.
kunnioittavalla šamaanilla ole varaa.
Nyrkkisääntönä on pidettävä, että selvänäkyjä ei
nähdä selvinpäin. Tästä kuitenkin on pois suljettava
ns. valveunet tai kuka milläkin nimellä niitä kutsuu.
Täkäläiset sanovat ádjagas - ja tarkoittavat sillä
juuri unen ja valveen rajatilaa.
Vahvimmin selvänäkyihin liitettyvät juuri nuo valve-
unen tapaiset kokemukset.
nähdä selvinpäin. Tästä kuitenkin on pois suljettava
ns. valveunet tai kuka milläkin nimellä niitä kutsuu.
Täkäläiset sanovat ádjagas - ja tarkoittavat sillä
juuri unen ja valveen rajatilaa.
Vahvimmin selvänäkyihin liitettyvät juuri nuo valve-
unen tapaiset kokemukset.
Pois on suljettava myös mielensairauksiin
liittyvät näyt ja äänet tyystin. Nämä näyt
ovat pikemminkin harhanäkyjä, samoin kuin
muut kemialliset tuotokset.
Niin aidoilta kuin ne toki saattavatkin koki-
jastaan tuntua ja vaikuttaa.
liittyvät näyt ja äänet tyystin. Nämä näyt
ovat pikemminkin harhanäkyjä, samoin kuin
muut kemialliset tuotokset.
Niin aidoilta kuin ne toki saattavatkin koki-
jastaan tuntua ja vaikuttaa.
Ne tarinoissa kiertelevät jutut selvänäyistä on yleensä
ja useinmiten tuotettu jollakin alkoholilla taikka muulla
huumaavalla tuotteella tai hallusinogeeneillä.
Niitähän riittää. Kasvi- ja sienikunnan tuotteilla saa
oivallisen näppärästi päänsä sekaisin. Myös eläinkun-
nasta löytyy aineita joilla näyt saadaan näkymää.
oivallisen näppärästi päänsä sekaisin. Myös eläinkun-
nasta löytyy aineita joilla näyt saadaan näkymää.
Tämän lisäksi kemistit ovat tehneet todella hyvää
työtä kehitellessään synteettisten aineiden kirjoa
pään sekoittamiseksi.
Sivustoja selvänäkyjen harrastamisen aloittamiseksi
näkyy olevan netissä ihan selvällä suomen kielellä.
Joskin sellaisessa maissa, joissa päänsekoittamista ei
nähdä niin vaarallisena.
näkyy olevan netissä ihan selvällä suomen kielellä.
Joskin sellaisessa maissa, joissa päänsekoittamista ei
nähdä niin vaarallisena.
Hyvä lienee ihmisten tietää, että aivan yksilöllisin
ohjein varustettuja troppien reseptejä vaikutuk-
sineen löytyy niitä tarvitseville.
ohjein varustettuja troppien reseptejä vaikutuk-
sineen löytyy niitä tarvitseville.
Aidon šamaanin tarkoituksena tai haaveena ei liene
kuitenkaan jatkuva päänsä sekoittaminen, vaan ihan
asiallinen auttaminen ja neuvominen.
kuitenkaan jatkuva päänsä sekoittaminen, vaan ihan
asiallinen auttaminen ja neuvominen.
On siis lähdettävä aivan perustellusti siitä, että kaikki
tuntemiemme tai kuulemiemme tarinoiden näyt ovat
peräisin huumaavienaineiden käytöstä, sairaudesta tai
valveunista ja siinä mielessä ne on sijoitettava niiden
aivan omaan kategoriaansa.
Siihen samaan kuuluvat myös uskontojen
ja pyhien kirjojen näyt ja kuulemiset.
ja pyhien kirjojen näyt ja kuulemiset.
Viimeisin väite tällä saralla kun kuuluu, että Mooses
oli akaasianpuunkuori-töpinöissään Jumalan puhutel-
lessa ja käskyjä sanellessa.
Oman heimonsa mies, Benny Shannon, Israelilainen,
tätä tietoa levittää.
oli akaasianpuunkuori-töpinöissään Jumalan puhutel-
lessa ja käskyjä sanellessa.
Oman heimonsa mies, Benny Shannon, Israelilainen,
tätä tietoa levittää.
Tuosta kaikesta edellä mainitusta näkyihin liittyvästä
on POiS EROTETTAVA rummutuksella transsiin vai-
puminen sekä muullakin itsesuggeroinnilla tapahtuva
matkailu.
on POiS EROTETTAVA rummutuksella transsiin vai-
puminen sekä muullakin itsesuggeroinnilla tapahtuva
matkailu.
Šamaanin saavuttama transsitila on matka
jossa on kolme vaihetta;
Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluvat hyvin tyypillisesti
geometriaan liittyvät kuviot, jotka eivät suinkaan ole
mielivaltaisia.
jossa on kolme vaihetta;
Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluvat hyvin tyypillisesti
geometriaan liittyvät kuviot, jotka eivät suinkaan ole
mielivaltaisia.
Peruskuvioita ovat mm. kaikkina kulttuurisina käsi-
työnä tehdyissä tarvekaluissakin ilmenevät yhden-
suuntaiset ruudukot, viivastot, vinoneliöt sekä saha-
laitainen viiva.
työnä tehdyissä tarvekaluissakin ilmenevät yhden-
suuntaiset ruudukot, viivastot, vinoneliöt sekä saha-
laitainen viiva.
Mahdollisuus kuvioihin on melko vakio kaikissa kulttuu-
reissa koska kuvioiden muotoa määrää ihmisen keskus-
hermoston fysiologia. Samoja kuvioita on todettu esiin-
tyvän myös migreenikohtauksissa.
reissa koska kuvioiden muotoa määrää ihmisen keskus-
hermoston fysiologia. Samoja kuvioita on todettu esiin-
tyvän myös migreenikohtauksissa.
Toisessa vaihessa aivot pukevat säännöllisen oloiset
kuviot kuviksi. Tässä vaiheessa šamaani näkee usein
jokapäiväisiä tavallisia käyttöesineitä. Tähän vaihee-
seen kuuluu useinkin myös kokemuksia ahtaan kolon
läpi tunkemisesta taikka pyörteessä olemista.
kuviot kuviksi. Tässä vaiheessa šamaani näkee usein
jokapäiväisiä tavallisia käyttöesineitä. Tähän vaihee-
seen kuuluu useinkin myös kokemuksia ahtaan kolon
läpi tunkemisesta taikka pyörteessä olemista.
Joillekin ahtaankolon läpi kulkeminen saattaa olla
myös ihan unessa usein toistuva ilmiö ja tunne.
myös ihan unessa usein toistuva ilmiö ja tunne.
Transsin syvimpään vaiheeseen kuuluu tyypillisesti
kokemukset lentämisistä, sukeltamisista, sekä var-
talon ulokkeiden venymisestä, kehon pistelyä sekä
aidon tuntuiset tuntemukset muodonmuutoksista.
kokemukset lentämisistä, sukeltamisista, sekä var-
talon ulokkeiden venymisestä, kehon pistelyä sekä
aidon tuntuiset tuntemukset muodonmuutoksista.
Muinaisuudessa šamaani saattoi kokea muuttuvansa
huipentumassaan tyypillisesti joksikin eläimeksi.
huipentumassaan tyypillisesti joksikin eläimeksi.
Tänään voisi sanoa, että joissakin piireissä asiaa on
onnistuttu vääntämään sille tolalle, että šamaanin
sijaan transsiin saatetaan yleisö, joka näkee jonkin
viihdeteollisuuden luoman supersankarin jonakin ai-
van muuna kuin inimisenä, pikemminkin jumalana, eli
yliluonnollisena olentona.
onnistuttu vääntämään sille tolalle, että šamaanin
sijaan transsiin saatetaan yleisö, joka näkee jonkin
viihdeteollisuuden luoman supersankarin jonakin ai-
van muuna kuin inimisenä, pikemminkin jumalana, eli
yliluonnollisena olentona.
Joku voimiensa tunnoissa oleva šamaani-renttu on
saattanutkin sortua ennustamiseen. Siihenhän tun-
tuvat syyllistyvän nykyisin kaikki, mediasta politik-
koihin ja kaikki siltä väliltäkin.
saattanutkin sortua ennustamiseen. Siihenhän tun-
tuvat syyllistyvän nykyisin kaikki, mediasta politik-
koihin ja kaikki siltä väliltäkin.
Kuka milläkin tarkoitusperällä. Talous, valta ym.
statuksen kohottaminen kuitenkin perimmiltään
on useimmilla tahoilla taka-ajatuksena.
Miksei siis šamaanikin?
statuksen kohottaminen kuitenkin perimmiltään
on useimmilla tahoilla taka-ajatuksena.
Miksei siis šamaanikin?
Paljon heissä kuitenkin oli ihan tavallista viisautta
ja loogisen ajattelun mestaruutta. Voi sanoa, että
vilpitön šamaani ei kyllä ehdottomasti sorru ennus-
tamiseen. Siinä on liian suuri riski joutua heikoille
jäille.
ja loogisen ajattelun mestaruutta. Voi sanoa, että
vilpitön šamaani ei kyllä ehdottomasti sorru ennus-
tamiseen. Siinä on liian suuri riski joutua heikoille
jäille.
Enteitä, eli tavallaan analyysejä nykykielellä, tietäjät
tekivät lähes päivätyökseen. Heille kuului luonnon ja
elettävän elämän tarkkailu. Ja niistä johtopäätösten
tekeminen. Metsästys, ruoanlaitto, vaatehuolto, läm-
mitys ja majoitus kuuluivat muulle heimon väestölle.
Jokaiselle oli omat tehtävänsä.
tekivät lähes päivätyökseen. Heille kuului luonnon ja
elettävän elämän tarkkailu. Ja niistä johtopäätösten
tekeminen. Metsästys, ruoanlaitto, vaatehuolto, läm-
mitys ja majoitus kuuluivat muulle heimon väestölle.
Jokaiselle oli omat tehtävänsä.
Ennusmerkkejä olivat ne tapaukset ja sattumukset
joiden perusteella piti tehdä päätöksiä ja suunnitel-
mia, taktiikoita ja strategioita joilla koko heimo sel-
visi hengissä.
joiden perusteella piti tehdä päätöksiä ja suunnitel-
mia, taktiikoita ja strategioita joilla koko heimo sel-
visi hengissä.
Yksinkertaisemmillaan kalenteri jossakin muodossa,
vuodenajat ja säätilantutkailu taivaalta, etanoista
ja sammakoista tms.
”Kuu kiurult kezzää. Puolkuuta peipolt. Wästäräkil
vähäze. A Piäskyselt ei päivääkää.
vuodenajat ja säätilantutkailu taivaalta, etanoista
ja sammakoista tms.
”Kuu kiurult kezzää. Puolkuuta peipolt. Wästäräkil
vähäze. A Piäskyselt ei päivääkää.
Eihän tässä itseasiassa mitään uutta ole, näin
toimitaan nykyäänkin. Säätä ilmestyy jokaiseen
katsomaamme, kuulemaamme uutislähetykseen
selittämään vakavalla naamalla alansa mestari,
sääprofeetta.
Ei siitä kukaan suurta hälyä nosta jos paisteen
sijaan sataakin.
toimitaan nykyäänkin. Säätä ilmestyy jokaiseen
katsomaamme, kuulemaamme uutislähetykseen
selittämään vakavalla naamalla alansa mestari,
sääprofeetta.
Ei siitä kukaan suurta hälyä nosta jos paisteen
sijaan sataakin.
Toteutuneita lukuja ja tapahtumia tutkitaan ja
analysoidaan valtaviin mittoihin paisuneen tietä-
jäkoneiston avulla. Ja päätöksiä tehdään kansa-
kunnan hyväksi, vallanlisäämiseksi tai voittojen
maksimoimiseksi.
analysoidaan valtaviin mittoihin paisuneen tietä-
jäkoneiston avulla. Ja päätöksiä tehdään kansa-
kunnan hyväksi, vallanlisäämiseksi tai voittojen
maksimoimiseksi.
Ketäpä tuosta tekniikasta on kiittäminen?
Ei muita kuin šamaaneja.
Ei muita kuin šamaaneja.
Šamaanin erilaiset lmoitukset, päätökset, suositukset,
esitykset, määräykset - kaikki ne jalostuivat joko loo-
gisen päättelykyvyn, joissakin tapauksessa jopa late-
raalisen (sivuttais) ajattelun keinoin.
esitykset, määräykset - kaikki ne jalostuivat joko loo-
gisen päättelykyvyn, joissakin tapauksessa jopa late-
raalisen (sivuttais) ajattelun keinoin.
Varsinkin lateraalisen tekniikan avulla saaduilla
ratkaisuilla saattoi tulla kyseeseen jonkinlainen
konstailu ja šamaanin arvovallan pönkittäminen.
ratkaisuilla saattoi tulla kyseeseen jonkinlainen
konstailu ja šamaanin arvovallan pönkittäminen.
Tämä taas on yhtä yleinen piirre niin šamaanissa
kuin tavallisessa ihmisessäkin.
kuin tavallisessa ihmisessäkin.
Annappas siitä pöydältä se kuksa,
otan kohvetta!"
otan kohvetta!"
Siihen päättyi sen kertainen oppitunti, Rudolf mietti,
että tuon pureskelemiseen mene taas joitakin päiviä.
Mutta että kyllä se siitä, tässä vapaudessa kyllä so-
pii moisiakin asiota miettiä ihan perinpohjaisesti.
että tuon pureskelemiseen mene taas joitakin päiviä.
Mutta että kyllä se siitä, tässä vapaudessa kyllä so-
pii moisiakin asiota miettiä ihan perinpohjaisesti.
Ani-Opoi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit