SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi  21. Luku
1265430.jpg

Lunta  sataa  hiljalleen. Tuulenpuoli  on luoteella,
ei ole vielä niinkään varmaa  tuleeko se kesä, vai
eikö se tule. Sillä on täysi vapaus sen suhteen.
Ei tarvitse pokkailla eikä pyllistää kenellekkään.

Niin inimiset  haaveilevat,  vapaasta elämästä omaan
vapaaseen tyyliin.  Niitä tyylejä vain on  niin Lemmon
paljon. Valitettavasti. Ei tule sellaisesta vapaudesta
mitään,  jossa kaikki  saavat huseerata  miten tahto-
vat. Pitää laatia säännöt ja ohjeet ja paragrafit.

No mikä se sellainen vapaus  on missä ei saa tehdä
niin kuin haluaa?  Ei se ainakaan ole vapaata mark-
kinataloutta. Sitä jossa saa toisen inimisen laskuun
pettää ja kiemurrella ja sutkata niin paljon suinkin
kuin vain lystää. 

1475249.jpg

Rudolf katsoi kämpän  akkunasta kun Riđhhu-Eđeléi
kamusi lähes maalle paljastuneen  rantteen yli pors-
tualle, puusylys tukevasti käsikoukussa. Ehätti auko-
maan ovea valmiiksi.

Šamaani vyörytti pilkkeet puulaatikkoon, kapisteli
roskat ja rinnukselle kertyneet puun perkeet irti.
Otti klapin  ja nakkasi sen takkaan.  Kipinöivä  pilvi
pölähti hormiin.

Riđhhu-Eđeléi laskeusi  takan eteen kelopölkylle.
Rudolfin silmään pisti heti tutut eleet ja vinkeet.
Mihinpä  se koira,  tai nyt tässä  tapauksessa siis
susi, karvoistaan pääsisi.

1475249.jpg

Sytytteli kiirehtimättä piippunsa,  veti pitkät
nautinnolliset  henkäykset  tuoksuvaa  savua
sisäänsä, rykäisi, katsahti Rudolfia päin sekä
aloitti:

"Tulipa tuossa rantteella  mieleeni hyvä Rudolf,  että
jos nyt ajattelemme tietäjää, siis meikäläistä, vähää-
kään  objektiivisesti,  ilman markkinahumua  ja muuta
asiaankuulumatonta krääsää ja krumeluuria, niin siinä
šamaanien näkemisessä voimme puhua  hyvin monesta
eri asiasta ja variaatiosta.

Yleisesti on sanottava, että täysipäinen šamaani
NÄKEE kyllä muuta ympäristöään paremmin.
Väitteeni perustuu siihen, että hänellä on opittu,
kouliintunut kyky  nähdä sekä  tehdä  havaintoja
ja sitä kautta  syntynyt kyky tehdä  myös johto-
päätöksiä. EI siis mikään yliluonnollinen kyky.

Hän siis osaa arvioida, mihin jokin tilanne
saattaa johtaa tai mitä siitä voi seurata.

Mutta se ei ole suinkaan ennustamista.

1475249.jpg

Myös tietäjät  näkevät UNIA,  luonnollisesti,  muiden
inimisten tapaan.  Ei heidän unensa sen merkillisempiä
ole taikka tärkeämpiä  kuin muidenkaan.  Jokainen ini-
minen asettaa omat unensa omaan tärkeys/merkitys-
järjestykseen.

Jotkut haluavat tietää mitä ne tarkoittavat tai
merkitsevät.  Unenselittäjiä löytyy,  halpoja ja
kalliita, hyviä ja vielä parempia. Kaikkiin tarpei-
siin.  Unia selitellään  kirjoissa ja  nykyään jopa
tietoverkoissa.

Periaatteessa unia voi niin halutessaan alkaa
selittämään kuka tahansa vastaantulija joka
hallitsee hieman draamaa ja pokerinaamaa.

Uniinsa selityksen haluava  näet uskoo lähes mihin
tahansa, kun vain riittävän uskottavat puitteet on
selittäjän ympärillä.

Johtoajatuksena näyttää olevan että mitä kalliimpi
tuntitaksa, sitä paremman selityksen saa.

1475249.jpg

Myös AAVISTUKSET liitetään  hyvinkin yleisesti
šamaaneihin ja tietäjiin.  Niistä on  hyvin runsaasti
kokemuksia myös ihmisillä jotka eivät ole kuulleet
ehkä šamaaneista iän kuuna päivänä.

Aavistuksissa on kuitenkin  kyse useimmiten jonkin
verran kyseenalaistetun ns. kuudennen aistin tuot-
tamasta tuntemuksesta.

Tämä VAISTOKSIkin sanottu kiistelty ”aisti” toimii
joillakin paremmin kuin toisilla.  Sitä käytetään hyvin
monimuotoisesti  pokerinpeluusta  osakesijoitteluun,
jopa sukupuolikumppanin valintaan.

Tätä kuudetta aistia on tutkittu ihan virallistenkin
tutkijoiden  johdolla.  Kysymykseen  saattaa tulla
ilmiönä  aika yleinen  ja normaali,  mutta inimisten
kesken epätasaisesti jakautunut aivotoiminto jota
kuitenkin  on tapauskohtaisesti  lähes mahdotonta
todistaa.

Siis hyvin yksinkertainen, automaattinen, eri aisteista
saatujen informaatioiden yhteenveto ja reflexiivinen
toiminto.

1475249.jpg

Eläimelläkin se on tunnistettu.  Maailmalla kiertää
metsästäjien keskuudessa lukemattomia tarinoita
siitä kuinka saalis juuri ratkaisevalla hetkellä loik-
kasi ja pelastui varmalta kuolemalta.

Myös sotaväenjutuissa vaistomaisilla pelastumisilla on
valtavan suuri osansa.  Vähäisiä eivät myöskään ole ne
kertomukset, joissa ihminen on saattanut pelastautua
jostakin onnettomuudesta tai kauheudesta ”vaistonsa”
avulla.

Mustakaavut antoivat sille hienoja nimityksiä:
Jumala, Herra, luoja, suojelusenkeli, Jeesus,
kohtalo, sattuma, sallimus, pyhähenki...

Kaikki nuo mainiot nimet  sopivat mitä oivallisimmin
siihen hallitsemiskuvioon jolla luku- ja kirjoitustai-
dotonta kansaa petkutettiin. Kai kauniimmin sanot-
tuna höynäytettiin.

1475249.jpg

Šamaanilla on siis tietenkin samalla lailla tuon
”kuudennen” aistin tuottamia tuntemuksia.
Siinä kun tavallisella riviheimolaisellakin.

Enemmänkin arvailla kuin aavistella, voi tietäjäkin
joskus heikkoina hetkinään. Yleensä ottaen sellai-
nen ei kuulu hänen työtapoihinsa, koska erehtymi-
nen tai pieleenmeno saattaa joissakin tapauksissa
laskea arvovaltaa heimon keskuudessa.

Edellä kerrotunlaiseen arvailuun ei itseään
kunnioittavalla šamaanilla ole varaa.

1475249.jpg

Nyrkkisääntönä  on pidettävä,  että  selvänäkyjä ei
nähdä selvinpäin. Tästä kuitenkin on pois suljettava
ns. valveunet tai kuka milläkin nimellä niitä kutsuu.
Täkäläiset  sanovat  ádjagas - ja tarkoittavat  sillä
juuri unen ja valveen rajatilaa.
Vahvimmin selvänäkyihin liitettyvät  juuri nuo valve-
unen tapaiset kokemukset.

Pois on  suljettava myös  mielensairauksiin
liittyvät näyt ja äänet tyystin.  Nämä näyt
ovat pikemminkin harhanäkyjä, samoin kuin
muut kemialliset tuotokset.
Niin aidoilta kuin ne toki saattavatkin koki-
jastaan tuntua ja vaikuttaa.

1475249.jpg

Ne tarinoissa kiertelevät jutut selvänäyistä on yleensä
ja useinmiten tuotettu jollakin alkoholilla taikka muulla
huumaavalla tuotteella tai hallusinogeeneillä.

Niitähän riittää.  Kasvi- ja sienikunnan  tuotteilla saa
oivallisen näppärästi päänsä sekaisin. Myös eläinkun-
nasta löytyy aineita joilla näyt saadaan näkymää.

Tämän lisäksi kemistit ovat tehneet todella hyvää
työtä kehitellessään synteettisten aineiden kirjoa
pään sekoittamiseksi.

Sivustoja selvänäkyjen harrastamisen aloittamiseksi
näkyy olevan netissä ihan selvällä suomen kielellä.
Joskin sellaisessa maissa, joissa päänsekoittamista ei
nähdä niin vaarallisena.

Hyvä lienee ihmisten tietää, että aivan yksilöllisin
ohjein varustettuja troppien reseptejä vaikutuk-
sineen löytyy niitä tarvitseville.

1475249.jpg

Aidon šamaanin tarkoituksena  tai haaveena ei liene
kuitenkaan jatkuva päänsä sekoittaminen, vaan ihan
asiallinen auttaminen ja neuvominen.

On siis lähdettävä aivan perustellusti siitä, että kaikki
tuntemiemme tai  kuulemiemme  tarinoiden  näyt ovat
peräisin huumaavienaineiden käytöstä, sairaudesta tai
valveunista  ja siinä mielessä ne on  sijoitettava niiden
aivan omaan kategoriaansa.

Siihen samaan kuuluvat myös uskontojen
ja pyhien kirjojen näyt ja kuulemiset.

Viimeisin väite tällä saralla kun kuuluu, että Mooses
oli akaasianpuunkuori-töpinöissään Jumalan puhutel-
lessa ja käskyjä sanellessa.
Oman heimonsa mies,  Benny Shannon, Israelilainen,
tätä tietoa levittää.

1475249.jpg

Tuosta kaikesta edellä mainitusta näkyihin liittyvästä
on POiS EROTETTAVA rummutuksella transsiin vai-
puminen sekä  muullakin itsesuggeroinnilla  tapahtuva
matkailu.

Šamaanin saavuttama transsitila on matka
jossa on kolme vaihetta;
Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluvat hyvin tyypillisesti
geometriaan liittyvät kuviot, jotka eivät suinkaan ole
mielivaltaisia.

Peruskuvioita ovat  mm. kaikkina  kulttuurisina käsi-
työnä tehdyissä  tarvekaluissakin  ilmenevät yhden-
suuntaiset ruudukot, viivastot, vinoneliöt sekä saha-
laitainen viiva.

Mahdollisuus kuvioihin on melko vakio  kaikissa kulttuu-
reissa koska kuvioiden muotoa  määrää ihmisen keskus-
hermoston fysiologia.  Samoja kuvioita on todettu esiin-
tyvän myös migreenikohtauksissa.

Toisessa vaihessa  aivot pukevat säännöllisen oloiset
kuviot kuviksi.  Tässä vaiheessa šamaani näkee usein
jokapäiväisiä tavallisia käyttöesineitä.  Tähän vaihee-
seen kuuluu useinkin  myös kokemuksia  ahtaan kolon
läpi tunkemisesta taikka pyörteessä olemista.

Joillekin ahtaankolon läpi kulkeminen saattaa olla
myös ihan unessa usein toistuva ilmiö ja tunne.

Transsin syvimpään vaiheeseen  kuuluu tyypillisesti
kokemukset lentämisistä, sukeltamisista, sekä var-
talon ulokkeiden  venymisestä,  kehon pistelyä sekä
aidon tuntuiset tuntemukset muodonmuutoksista.

1475249.jpg

Muinaisuudessa šamaani saattoi kokea muuttuvansa
huipentumassaan tyypillisesti joksikin eläimeksi.

Tänään voisi sanoa, että joissakin piireissä asiaa on
onnistuttu vääntämään  sille tolalle,  että šamaanin
sijaan transsiin saatetaan yleisö, joka näkee jonkin
viihdeteollisuuden luoman supersankarin jonakin ai-
van muuna kuin inimisenä, pikemminkin jumalana, eli
yliluonnollisena olentona.

1475249.jpg

Joku voimiensa tunnoissa oleva šamaani-renttu on
saattanutkin sortua ennustamiseen. Siihenhän tun-
tuvat syyllistyvän nykyisin kaikki,  mediasta politik-
koihin ja kaikki siltä väliltäkin.

Kuka milläkin tarkoitusperällä. Talous, valta ym.
statuksen kohottaminen  kuitenkin perimmiltään
on useimmilla tahoilla taka-ajatuksena.
Miksei siis šamaanikin?

Paljon heissä  kuitenkin oli ihan  tavallista viisautta
ja loogisen ajattelun mestaruutta.  Voi sanoa, että
vilpitön šamaani ei kyllä ehdottomasti sorru ennus-
tamiseen.  Siinä on liian  suuri riski  joutua heikoille
jäille.

1475249.jpg

Enteitä, eli tavallaan analyysejä nykykielellä, tietäjät
tekivät lähes  päivätyökseen.  Heille kuului luonnon ja
elettävän elämän tarkkailu.  Ja niistä johtopäätösten
tekeminen.  Metsästys, ruoanlaitto, vaatehuolto, läm-
mitys ja  majoitus  kuuluivat muulle  heimon väestölle.
Jokaiselle oli omat tehtävänsä.

Ennusmerkkejä olivat ne tapaukset ja sattumukset
joiden perusteella piti tehdä päätöksiä ja suunnitel-
mia, taktiikoita ja strategioita joilla koko heimo sel-
visi hengissä.

Yksinkertaisemmillaan kalenteri jossakin muodossa,
vuodenajat  ja säätilantutkailu taivaalta,  etanoista
ja sammakoista tms.
”Kuu kiurult kezzää.  Puolkuuta peipolt.  Wästäräkil
vähäze. A Piäskyselt ei päivääkää.

1475249.jpg

Eihän tässä  itseasiassa  mitään uutta ole,  näin
toimitaan nykyäänkin. Säätä ilmestyy jokaiseen
katsomaamme, kuulemaamme uutislähetykseen
selittämään vakavalla naamalla  alansa mestari,
sääprofeetta.
Ei siitä kukaan suurta hälyä nosta  jos paisteen
sijaan sataakin.

Toteutuneita lukuja  ja tapahtumia tutkitaan ja
analysoidaan valtaviin mittoihin  paisuneen tietä-
jäkoneiston avulla. Ja päätöksiä tehdään kansa-
kunnan hyväksi,  vallanlisäämiseksi  tai voittojen
maksimoimiseksi.

Ketäpä tuosta tekniikasta on kiittäminen?
Ei muita kuin šamaaneja.

1475249.jpg

Šamaanin erilaiset lmoitukset, päätökset,  suositukset,
esitykset, määräykset - kaikki ne jalostuivat joko loo-
gisen päättelykyvyn,  joissakin tapauksessa  jopa late-
raalisen (sivuttais) ajattelun keinoin.

Varsinkin lateraalisen tekniikan avulla saaduilla
ratkaisuilla saattoi tulla kyseeseen jonkinlainen
konstailu ja šamaanin arvovallan pönkittäminen.

Tämä taas on yhtä yleinen piirre niin šamaanissa
kuin tavallisessa ihmisessäkin.

Annappas siitä pöydältä se kuksa,
otan kohvetta!"

Siihen päättyi sen kertainen oppitunti, Rudolf mietti,
että tuon pureskelemiseen mene taas joitakin päiviä.
Mutta että kyllä se siitä, tässä vapaudessa kyllä so-
pii moisiakin asiota miettiä ihan perinpohjaisesti.

1475249.jpg

Ani-Opoi  siis elää  ja näyttääpä Rudolfkin  elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas  seuraa hyvin  erikoista  jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.

AUOSOTA.gif
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>