SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 15. Luku
1265430.jpg

Maaliskuu jo aluillaan.  Rudolf sekä Riđhhu-Eđeléi
keskustelevat tuhkatiheään. Tarkkasilmäinen kul-
kija saataisi  huomata että luonto  on kohoamassa.
kyynärpäilleen, valmistuu kevään vastaanottoon.

Susilauma höristelee vähän väliä korviaan  ja seuraa
kuinka ikiaikainen tieto siirtyy uudelle polvella. Joku
nuoremmista käy  tekemässä silloin  tälloin lenkuran
lähi tanhualle, napaten vitelikköön harhautuneen pu-
pujussin. Kyllä tuore, verenmakuinen jänes väliin te-
kee hyvää, vaikka Riđhhu-Eđeléi ruokkiikin hukkansa
poromiehiltä ostamillaan poronruhoilla.

Eriasia lienee sitten meneekö tieto Rudolfin humeettiin
sillä tavoin että se sen käsittää tai että siitä on hyötyä
jotenkin.

Pottukämpällä ja ympäristössä vietetään
nyt sitä kovinkin aktuellia laatuaikaa.

Koko kaira huokuu tyyneyttä ja levollisuutta.


Riđhhu-Eđeléi pyytää Rudolfia kaverikseen. Yhdessä
haalaavat liiteristä pari  kolmemetristä  kelopölkkyä,
semmosta kymmentuumaista jötikkää kämpän  pihaan
kasatun laavun eteen.

Yhdessä miehet veistelevät ja kammitsoivat rako-
tuliasennon  ja kun illan hämy saa otteen elämästä,
sytyttävät rakotulen, nostelevat porontaljoja laa-
vun suulle ja köllähtävät siihen könölleen.

Susilauma asettuu lähietäisyydelle, kuuntelumatkan
päähän.  Anu-Opoi ja Ajuni kylki kylkeen vierekkäin.
Ukot asettelevat kämpästä varaamansa poronpaisti
suikaleet  tikkujen nokkaan  ja tulen liki kypsymään.
Aurinko luovuttaa, aloittaa liukumisen tievan taa.


Riđhhu-Eđeléi rykii ja aloittaa:
Niin - khöm! Mihinkäs minä viimeksi jäinkään?
Joo, sana šamaani on tullut tänne länsimaihin Siperian
tunguuseilta (evenkeiltä), joiden kielessä se tarkoit-
taa "hän joka tietää". Samaan tapaan kuin täällä Suo-
messa šamaania kutsutaan tietäjäksi...

Palaan vielä siihen miksi toimin  näin kuin toimin, vaikka
johan se  teille on tullut  osittain selväksi.  Haluan kui-
tekin olla varma, että väärinkäsityksiä tulee mahdolli-
simman vähän.

Järjestelin teidät  yhteen siksi,  että tunsin
ja havaitsin tuon vääryyden jota šamanismiin
kohdistuu. Tahallisesti tahi tahattomasti.

Siksi on tärkeää  tuoda esille  šamanismiin  liittyvää
oikeaa tietoa. Saattaapa olla, että joku voisi kiinnos-
tua asiasta niin että aloittaisi  toimimisen šamaanina.
No ainakin suunnittelisi ja aprikoisi  sitä kyllin paina-
vin perustein.


Olen pari vuotta jo järjestellyt päätäni ja päässäni
näitä tietoja jotka minuun  on tarttuneet tavalla tai
toisella, kokemalla, oppimalla, havannoimalla jne.

Ajattelin, että siitä olisi hyvä sinun Rudolf aloittaa
ja jota voisit  tulevaisuudessa päivittää ja täyden-
tää itse  omien kokemustesi  ja saamasi  lisätiedon
pohjalta.  Ja kyllä tämä on hyvä  Ani-Opoinkin vielä
tietoonsa saada, vaikka ajatukset ei nyt näytä ole-
van sillä tolalla,  että nämä MINUN asiani kiinnos-
taa eniten.

Se että joku muu - sivullinen, vetää herneen nokkaansa
ajatuksistani  ja mielipiteistäni,  johtuu etupäässä  siitä,
että hän huomaa aiemmin itseään huijatun.  Se on kipeä
paikka kenelle tahansa ihmiselle. Olisi itsellenikin.

Siispä,  se mitä kristinuskosta ja mustakaapujen toimin-
nasta olen jo aiemmin maininnut,  perustuu julkiseen tie-
toon, siihen samaan jota esim yliopistojen teologisen tie-
dekunnan  johtavat  tutkijat käsittelevät.  Sekä muuhun
yleisesti saatavilla olevaan tutkimus ja historiatietoon.

Ajatuksiani onkin pidettävä  samoista asioista tehtyinä
ERILAISINA johtopäätöksinä. Erilaisina siksi, että ne
paljastavat  yksilön näkökulman - valtaa nuoleskelevan
yhteisön palvelijoiden näkökulman sijaan.

Minusta on  surullista,  että hyvin suuri  joukko päteviä,
tekeviä ja ammattitaitoisia tutkijoita tekee lojaalisuut-
taan isäntäänsä kohtaan työtä joka yhä tänä päivänäkin
vääristää todellisuutta.

Tuosta joukosta on pois luettava tietenkin fundamen-
talistit sekä  ordotoksit (oikeaoppiset) jotka vahtivat
jokaista tulosta ja saavutusta ja päättävät lopulta nii-
den julkaisemisesta.

Erityisesti tulosten tulkitsemista nämä piirit
harrastavat itse.  Itse ensin tuomitsemiensa
ennustajaeukkojen tapaan.


Tällaiseen nykymaailmaan  me olemme kasvaneet ja
meidän on elettävä ja koetettava ymmärtää olemis-
tamme näissä puitteissa.

Totuutta on olemassa, sen kertomisesta vain päättää
hyvin pieni piiri voidakseen pitää heimon tyhmyyksissä
luovuttamansa vallan itsellään.

Niin pitkään kuin iniminen katsoo maailmaansa lehvien
läpi, vai sanoisinko että tänä päivänä ruusunpunaisten
lasien läpi,  hän ei näe mitä inimiskunnalle on tapahtu-
massa.

Ensisijaisesti tärkeinpänä minä pidän sitä cheyenne-
kansan viisautta,  että inimisen on ensin opittava nä-
kemään se minkä silmät näkevät.

Sitten on vielä kyettävä  hyväksymään näkemänsä.
Sekä omaksumaan. Se tuntuu helpolta, mutta onkin
vaikeampaa kuin uskoisi.


No niin,  nytpä nuo lihat tuossa  jo mahtoivat kypsyä
sulle poristessa.  Nostappa Rudolf tuo pikiposki tu-
len nuoleskeltavaksi, niin saamma kunnon porokahvit
jälkipalaksi ja kyytipojaksi.

Sudet katselivat vesikielelle herahtaen miesten
ruokailua,  nielaisivat samaan  tahtiin tyhjää nie-
luaan kuin syöjätkin.

Rakotuli loimuaa ja hohkaa lämmintä  laavuun ja miesten
kasvoille. Nokikyljen nektaria maisteltuaan ja maha kyl-
läisenä poronpaistista vaipuvat köntsälleen, hiipivät het-
keksi Höyhensaarille, aurinko laskee laskemistaan, teh-
den tilaa tummuvalle yölle.  Jostakin kauempaa saattaa
kuulua vieraan suden kaihoisa laulu. Jos oikein tarkkaan
korviaan viitsii höristää......

walkwolfani.gif

Ani-Opoi siis  elää ja  näyttääpä  Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.

1067890.jpg  
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>