SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 15. Luku
Eriasia lienee sitten meneekö tieto Rudolfin humeettiin
sillä tavoin että se sen käsittää tai että siitä on hyötyä
jotenkin.
Riđhhu-Eđeléi pyytää Rudolfia kaverikseen. Yhdessä
haalaavat liiteristä pari kolmemetristä kelopölkkyä,
semmosta kymmentuumaista jötikkää kämpän pihaan
kasatun laavun eteen.
Riđhhu-Eđeléi rykii ja aloittaa:
Niin - khöm! Mihinkäs minä viimeksi jäinkään?
Joo, sana šamaani on tullut tänne länsimaihin Siperian
tunguuseilta (evenkeiltä), joiden kielessä se tarkoit-
taa "hän joka tietää". Samaan tapaan kuin täällä Suo-
messa šamaania kutsutaan tietäjäksi...
Se että joku muu - sivullinen, vetää herneen nokkaansa
ajatuksistani ja mielipiteistäni, johtuu etupäässä siitä,
että hän huomaa aiemmin itseään huijatun. Se on kipeä
paikka kenelle tahansa ihmiselle. Olisi itsellenikin.
Ajatuksiani onkin pidettävä samoista asioista tehtyinä
ERILAISINA johtopäätöksinä. Erilaisina siksi, että ne
paljastavat yksilön näkökulman - valtaa nuoleskelevan
yhteisön palvelijoiden näkökulman sijaan.
Tuosta joukosta on pois luettava tietenkin fundamen-
talistit sekä ordotoksit (oikeaoppiset) jotka vahtivat
jokaista tulosta ja saavutusta ja päättävät lopulta nii-
den julkaisemisesta.
Totuutta on olemassa, sen kertomisesta vain päättää
hyvin pieni piiri voidakseen pitää heimon tyhmyyksissä
luovuttamansa vallan itsellään.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Maaliskuu jo aluillaan. Rudolf sekä Riđhhu-Eđeléi
keskustelevat tuhkatiheään. Tarkkasilmäinen kul-
kija saataisi huomata että luonto on kohoamassa.
kyynärpäilleen, valmistuu kevään vastaanottoon.
keskustelevat tuhkatiheään. Tarkkasilmäinen kul-
kija saataisi huomata että luonto on kohoamassa.
kyynärpäilleen, valmistuu kevään vastaanottoon.
Susilauma höristelee vähän väliä korviaan ja seuraa
kuinka ikiaikainen tieto siirtyy uudelle polvella. Joku
nuoremmista käy tekemässä silloin tälloin lenkuran
lähi tanhualle, napaten vitelikköön harhautuneen pu-
pujussin. Kyllä tuore, verenmakuinen jänes väliin te-
kee hyvää, vaikka Riđhhu-Eđeléi ruokkiikin hukkansa
poromiehiltä ostamillaan poronruhoilla.
kuinka ikiaikainen tieto siirtyy uudelle polvella. Joku
nuoremmista käy tekemässä silloin tälloin lenkuran
lähi tanhualle, napaten vitelikköön harhautuneen pu-
pujussin. Kyllä tuore, verenmakuinen jänes väliin te-
kee hyvää, vaikka Riđhhu-Eđeléi ruokkiikin hukkansa
poromiehiltä ostamillaan poronruhoilla.
Eriasia lienee sitten meneekö tieto Rudolfin humeettiin
sillä tavoin että se sen käsittää tai että siitä on hyötyä
jotenkin.
Pottukämpällä ja ympäristössä vietetään
nyt sitä kovinkin aktuellia laatuaikaa.
nyt sitä kovinkin aktuellia laatuaikaa.
Koko kaira huokuu tyyneyttä ja levollisuutta.
Riđhhu-Eđeléi pyytää Rudolfia kaverikseen. Yhdessä
haalaavat liiteristä pari kolmemetristä kelopölkkyä,
semmosta kymmentuumaista jötikkää kämpän pihaan
kasatun laavun eteen.
Yhdessä miehet veistelevät ja kammitsoivat rako-
tuliasennon ja kun illan hämy saa otteen elämästä,
sytyttävät rakotulen, nostelevat porontaljoja laa-
vun suulle ja köllähtävät siihen könölleen.
tuliasennon ja kun illan hämy saa otteen elämästä,
sytyttävät rakotulen, nostelevat porontaljoja laa-
vun suulle ja köllähtävät siihen könölleen.
Susilauma asettuu lähietäisyydelle, kuuntelumatkan
päähän. Anu-Opoi ja Ajuni kylki kylkeen vierekkäin.
Ukot asettelevat kämpästä varaamansa poronpaisti
suikaleet tikkujen nokkaan ja tulen liki kypsymään.
Aurinko luovuttaa, aloittaa liukumisen tievan taa.
päähän. Anu-Opoi ja Ajuni kylki kylkeen vierekkäin.
Ukot asettelevat kämpästä varaamansa poronpaisti
suikaleet tikkujen nokkaan ja tulen liki kypsymään.
Aurinko luovuttaa, aloittaa liukumisen tievan taa.
Riđhhu-Eđeléi rykii ja aloittaa:
Niin - khöm! Mihinkäs minä viimeksi jäinkään?
Joo, sana šamaani on tullut tänne länsimaihin Siperian
tunguuseilta (evenkeiltä), joiden kielessä se tarkoit-
taa "hän joka tietää". Samaan tapaan kuin täällä Suo-
messa šamaania kutsutaan tietäjäksi...
Palaan vielä siihen miksi toimin näin kuin toimin, vaikka
johan se teille on tullut osittain selväksi. Haluan kui-
tekin olla varma, että väärinkäsityksiä tulee mahdolli-
simman vähän.
johan se teille on tullut osittain selväksi. Haluan kui-
tekin olla varma, että väärinkäsityksiä tulee mahdolli-
simman vähän.
Järjestelin teidät yhteen siksi, että tunsin
ja havaitsin tuon vääryyden jota šamanismiin
kohdistuu. Tahallisesti tahi tahattomasti.
ja havaitsin tuon vääryyden jota šamanismiin
kohdistuu. Tahallisesti tahi tahattomasti.
Siksi on tärkeää tuoda esille šamanismiin liittyvää
oikeaa tietoa. Saattaapa olla, että joku voisi kiinnos-
tua asiasta niin että aloittaisi toimimisen šamaanina.
No ainakin suunnittelisi ja aprikoisi sitä kyllin paina-
vin perustein.
oikeaa tietoa. Saattaapa olla, että joku voisi kiinnos-
tua asiasta niin että aloittaisi toimimisen šamaanina.
No ainakin suunnittelisi ja aprikoisi sitä kyllin paina-
vin perustein.
Olen pari vuotta jo järjestellyt päätäni ja päässäni
näitä tietoja jotka minuun on tarttuneet tavalla tai
toisella, kokemalla, oppimalla, havannoimalla jne.
näitä tietoja jotka minuun on tarttuneet tavalla tai
toisella, kokemalla, oppimalla, havannoimalla jne.
Ajattelin, että siitä olisi hyvä sinun Rudolf aloittaa
ja jota voisit tulevaisuudessa päivittää ja täyden-
tää itse omien kokemustesi ja saamasi lisätiedon
pohjalta. Ja kyllä tämä on hyvä Ani-Opoinkin vielä
tietoonsa saada, vaikka ajatukset ei nyt näytä ole-
van sillä tolalla, että nämä MINUN asiani kiinnos-
taa eniten.
ja jota voisit tulevaisuudessa päivittää ja täyden-
tää itse omien kokemustesi ja saamasi lisätiedon
pohjalta. Ja kyllä tämä on hyvä Ani-Opoinkin vielä
tietoonsa saada, vaikka ajatukset ei nyt näytä ole-
van sillä tolalla, että nämä MINUN asiani kiinnos-
taa eniten.
Se että joku muu - sivullinen, vetää herneen nokkaansa
ajatuksistani ja mielipiteistäni, johtuu etupäässä siitä,
että hän huomaa aiemmin itseään huijatun. Se on kipeä
paikka kenelle tahansa ihmiselle. Olisi itsellenikin.
Siispä, se mitä kristinuskosta ja mustakaapujen toimin-
nasta olen jo aiemmin maininnut, perustuu julkiseen tie-
toon, siihen samaan jota esim yliopistojen teologisen tie-
dekunnan johtavat tutkijat käsittelevät. Sekä muuhun
yleisesti saatavilla olevaan tutkimus ja historiatietoon.
nasta olen jo aiemmin maininnut, perustuu julkiseen tie-
toon, siihen samaan jota esim yliopistojen teologisen tie-
dekunnan johtavat tutkijat käsittelevät. Sekä muuhun
yleisesti saatavilla olevaan tutkimus ja historiatietoon.
Ajatuksiani onkin pidettävä samoista asioista tehtyinä
ERILAISINA johtopäätöksinä. Erilaisina siksi, että ne
paljastavat yksilön näkökulman - valtaa nuoleskelevan
yhteisön palvelijoiden näkökulman sijaan.
Minusta on surullista, että hyvin suuri joukko päteviä,
tekeviä ja ammattitaitoisia tutkijoita tekee lojaalisuut-
taan isäntäänsä kohtaan työtä joka yhä tänä päivänäkin
vääristää todellisuutta.
tekeviä ja ammattitaitoisia tutkijoita tekee lojaalisuut-
taan isäntäänsä kohtaan työtä joka yhä tänä päivänäkin
vääristää todellisuutta.
Tuosta joukosta on pois luettava tietenkin fundamen-
talistit sekä ordotoksit (oikeaoppiset) jotka vahtivat
jokaista tulosta ja saavutusta ja päättävät lopulta nii-
den julkaisemisesta.
Erityisesti tulosten tulkitsemista nämä piirit
harrastavat itse. Itse ensin tuomitsemiensa
ennustajaeukkojen tapaan.
harrastavat itse. Itse ensin tuomitsemiensa
ennustajaeukkojen tapaan.
Tällaiseen nykymaailmaan me olemme kasvaneet ja
meidän on elettävä ja koetettava ymmärtää olemis-
tamme näissä puitteissa.
meidän on elettävä ja koetettava ymmärtää olemis-
tamme näissä puitteissa.
Totuutta on olemassa, sen kertomisesta vain päättää
hyvin pieni piiri voidakseen pitää heimon tyhmyyksissä
luovuttamansa vallan itsellään.
Niin pitkään kuin iniminen katsoo maailmaansa lehvien
läpi, vai sanoisinko että tänä päivänä ruusunpunaisten
lasien läpi, hän ei näe mitä inimiskunnalle on tapahtu-
massa.
läpi, vai sanoisinko että tänä päivänä ruusunpunaisten
lasien läpi, hän ei näe mitä inimiskunnalle on tapahtu-
massa.
Ensisijaisesti tärkeinpänä minä pidän sitä cheyenne-
kansan viisautta, että inimisen on ensin opittava nä-
kemään se minkä silmät näkevät.
kansan viisautta, että inimisen on ensin opittava nä-
kemään se minkä silmät näkevät.
Sitten on vielä kyettävä hyväksymään näkemänsä.
Sekä omaksumaan. Se tuntuu helpolta, mutta onkin
vaikeampaa kuin uskoisi.
Sekä omaksumaan. Se tuntuu helpolta, mutta onkin
vaikeampaa kuin uskoisi.
No niin, nytpä nuo lihat tuossa jo mahtoivat kypsyä
sulle poristessa. Nostappa Rudolf tuo pikiposki tu-
len nuoleskeltavaksi, niin saamma kunnon porokahvit
jälkipalaksi ja kyytipojaksi.
sulle poristessa. Nostappa Rudolf tuo pikiposki tu-
len nuoleskeltavaksi, niin saamma kunnon porokahvit
jälkipalaksi ja kyytipojaksi.
Sudet katselivat vesikielelle herahtaen miesten
ruokailua, nielaisivat samaan tahtiin tyhjää nie-
luaan kuin syöjätkin.
luaan kuin syöjätkin.
Rakotuli loimuaa ja hohkaa lämmintä laavuun ja miesten
kasvoille. Nokikyljen nektaria maisteltuaan ja maha kyl-
läisenä poronpaistista vaipuvat köntsälleen, hiipivät het-
keksi Höyhensaarille, aurinko laskee laskemistaan, teh-
den tilaa tummuvalle yölle. Jostakin kauempaa saattaa
kuulua vieraan suden kaihoisa laulu. Jos oikein tarkkaan
korviaan viitsii höristää......
kasvoille. Nokikyljen nektaria maisteltuaan ja maha kyl-
läisenä poronpaistista vaipuvat köntsälleen, hiipivät het-
keksi Höyhensaarille, aurinko laskee laskemistaan, teh-
den tilaa tummuvalle yölle. Jostakin kauempaa saattaa
kuulua vieraan suden kaihoisa laulu. Jos oikein tarkkaan
korviaan viitsii höristää......
Ani-Opoi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Jos kerran Ukko ylijumala suo, niin miksei siis Riđhhu-
Eđeléikin, joten taas seuraa hyvin erikoista jatkoa
tästä eteenpäin tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit