SUSi iNiMiSEKSi JA iNiMiNEN SUDEKSi 12. Luku
Siitä on jo aikaa toista kuukautta kun susi jolkutteli
Lapinlahden-Nilsiän rajamailla Savossa ja otti sitten
kunnon vauhdin ja loikkasi kurvissa raviin.
Lapinlahden-Nilsiän rajamailla Savossa ja otti sitten
kunnon vauhdin ja loikkasi kurvissa raviin.
Ja hylkäsi savakot ja muutkin Koljonvirran sissit
tulkitsemaan hakkapeliitan jälkiä ja valmistele-
maan susijahtia.
tulkitsemaan hakkapeliitan jälkiä ja valmistele-
maan susijahtia.
Siitä se silloin joulun alla oijusteli suunnitelmiensa
mukaan viteliköitä ja selkosia pitkin Kuusamon lie-
peille. Viivähti jonkun päivän Kitkajärvien maastos-
sa, kun oli muka kuulevinaan taas jotakin huohotus-
ta ja puuskutusta, risujen katkeilua ja rytinää.
mukaan viteliköitä ja selkosia pitkin Kuusamon lie-
peille. Viivähti jonkun päivän Kitkajärvien maastos-
sa, kun oli muka kuulevinaan taas jotakin huohotus-
ta ja puuskutusta, risujen katkeilua ja rytinää.
Kamusi Kuivasenvaaran laelle Purnun suunnalla, ulvaisi
muutaman kerran tiedotusluonteisesti että tulkaa vaan,
ei saatana omilla mailla pelota. Oli kuulleet Lompsissa
asti. Ulwonnan.
muutaman kerran tiedotusluonteisesti että tulkaa vaan,
ei saatana omilla mailla pelota. Oli kuulleet Lompsissa
asti. Ulwonnan.
Näitä ääniä se kai Rudolf siellä perässä rumutessaan
kuuli ja luuli kutsuksi, kunnes sitten hävitti jäljet siinä
Solehmaisen Inkerin mökkitien ristillä, Kuusamo-Oulu-
tiellä. Se juuri, se Inkeri joka sekoitti hameenhöyryillä
hetkeksi miehen pään tyystin. Se joka ei pitänyt käsiä
ristissä. Eikä jalkojakaan.
Hukka lähti niiltä seisoviltaan jolkuttamaan, kaarteli
seuraavana yönä Tolvan selän yli ja luoteisrantaa Pato-
niemen kautta Oulangan kansallispuistoon.
seuraavana yönä Tolvan selän yli ja luoteisrantaa Pato-
niemen kautta Oulangan kansallispuistoon.
Siellä viivähti muutaman päivän taukoa pitäen. Nappasi
vaiviutuneen peurahirvaan. Sarvi oli tökännyt sen lavan
alle kiistellessä ja siitä äkeytynyt niin että etumaisista
jaloista toinen oli joutunut viralta.
Hukka nappasi hirvaan, sai sen raahattua syrjemmälle,
näreitten suojaan, riutoilta suojaan. Alkoi sitten susien
perinteiseen tapaan einehtiä. Maha niin täyteen, että
soi. Pinkeänä kuin rantapallo ja sitten ruumiin viereen
maate, kuolemaa lainkaan kammoten.
Siinä sitä on aikaa mietiskellä tätä elämänmenoa.
näreitten suojaan, riutoilta suojaan. Alkoi sitten susien
perinteiseen tapaan einehtiä. Maha niin täyteen, että
soi. Pinkeänä kuin rantapallo ja sitten ruumiin viereen
maate, kuolemaa lainkaan kammoten.
Siinä sitä on aikaa mietiskellä tätä elämänmenoa.
Se on susien tapa, syödä napa täyteen ja sitten huilata
täysillä. Pöty-pötyä ovat ne höpöpuheet, susi muka himo-
tappaja. Kuka saatana se viitsii koko ajan listiä hengiltä,
kun on parempaakin tekemistä. Kuten vermistelyä ynnä
muuta loikoilua ja joutavanpäivästä puuhaa.
täysillä. Pöty-pötyä ovat ne höpöpuheet, susi muka himo-
tappaja. Kuka saatana se viitsii koko ajan listiä hengiltä,
kun on parempaakin tekemistä. Kuten vermistelyä ynnä
muuta loikoilua ja joutavanpäivästä puuhaa.
Toisaalta selityshän sille anhittomalle tappamisellekkin
olisi, jos vain joku viitsisi sen kuunnella. Asiahan on sil-
läviissiin nimittäin, että jossain vaihessa on pysähdyttä-
vä eines ottamaan. Kun sinä sitten olet aloittelemassa,
niin heti siihen saatana poromies pörrää Linksillään ja
suoltaa susihaulia kylkiin. Kokeilkaapa itse syödä sem-
moisessa metelissä ja paukkeessa.
Pakkohan siitä on liueta livohkaan, ottaa seuraava
eines ja kun sitä aloitat, niin jo kohta saatana taas
joku ukko möyrii koneensa kanssa perässä. Tuli-
luikkuineen.
eines ja kun sitä aloitat, niin jo kohta saatana taas
joku ukko möyrii koneensa kanssa perässä. Tuli-
luikkuineen.
Kyllä sitä nälkäänsä tappaa, ei siinä pirukaan auta.
Syötävä on. Ei se tuo poromieskään ymmärrä että
meillä susilla on nyt isompi piikki auki €U'n puoles-
ta, antaisi einehtiä rauhassa ja tyytyisi muhevaan
setelitukkoon. Niinpä se tekee lammaspaimenkin
Kreikanmaalla ja Epsanjassa. Rahana ottavat.
Syleksivät aamulla kattoon, väistelevät ehtoolla.
Syötävä on. Ei se tuo poromieskään ymmärrä että
meillä susilla on nyt isompi piikki auki €U'n puoles-
ta, antaisi einehtiä rauhassa ja tyytyisi muhevaan
setelitukkoon. Niinpä se tekee lammaspaimenkin
Kreikanmaalla ja Epsanjassa. Rahana ottavat.
Syleksivät aamulla kattoon, väistelevät ehtoolla.
Tuumii hukka, venyttelee, vanuttelee, syö napansa
täyteen jo kolmatta kertaa, vaipuu taas levolle, las-
kee silmänsä kiinni. Väkevät lihapierut myrkyttävät
kuusen persiistä. Pari lapintiaista pyörtyy ja tipah-
taa kuin jälkiruoaksi suuhun.
täyteen jo kolmatta kertaa, vaipuu taas levolle, las-
kee silmänsä kiinni. Väkevät lihapierut myrkyttävät
kuusen persiistä. Pari lapintiaista pyörtyy ja tipah-
taa kuin jälkiruoaksi suuhun.
Neljäntenä päivänä pierut houkuttelevat paikalle
korpit, pian saapuvat närhet ja sitten kuukkelit.
Ketun naamakin vilahtaa vitelikössä.
korpit, pian saapuvat närhet ja sitten kuukkelit.
Ketun naamakin vilahtaa vitelikössä.
Hukka kavahtaa jaloilleen, viruttelee keulan ja perän.
Varistaa turkin, katsoo vielä haaskaan ja päättää läh-
teä oijustamaan Viimatunturin yli suoraan Savukosken
suuntaan. Sieltä Värriön kautta Seitajärvelle ja sitten
lopulta kai Vintiläkairan ja Painopään maastoon.
Siellä on jo niin wittumaista rakkaa ja kivikkoa, pirun-
peltoa, että siellä ei kelkalla pääse, eikä oikein millään
muullakaan konstilla.
Ja lähtee hyvästejä jättämättä. Katoaa witelikköön.
Kuin varjo yhtyy toiseen varjoon.
peltoa, että siellä ei kelkalla pääse, eikä oikein millään
muullakaan konstilla.
Ja lähtee hyvästejä jättämättä. Katoaa witelikköön.
Kuin varjo yhtyy toiseen varjoon.
Värriön tienoille osuu yöaikaan, nappaa hölmistyneen
jäneksen sillankorvasta, hotkaisee kitaansa ja päättää
jatkaa aurattua tietä pitkin Seitajärvelle. Ei siellä osaa
ketään yöllä vastaan tulla. Hyppää metsäuralle ja suun-
taa Kuivapäälle, siitä Vintiläkairaan. Siinä jää Pohjosen
Veli, Värriön äänikin morjestamatta. Nukkuu kai sekin
yösyömmellä jonkun tunnin, vaikka kuinka luontomiehiä
onkin.
jäneksen sillankorvasta, hotkaisee kitaansa ja päättää
jatkaa aurattua tietä pitkin Seitajärvelle. Ei siellä osaa
ketään yöllä vastaan tulla. Hyppää metsäuralle ja suun-
taa Kuivapäälle, siitä Vintiläkairaan. Siinä jää Pohjosen
Veli, Värriön äänikin morjestamatta. Nukkuu kai sekin
yösyömmellä jonkun tunnin, vaikka kuinka luontomiehiä
onkin.
Kamuaa aamuhämärissä Vintilätunturin luoteiskulmalle
taukoamaan ja alkaa katsella maisemia. Samassa huu-
let jo kiristyvät. Katse tarkkoo Pirttivaaran suuntaan.
Saatanansaatana! Pottukämpän piisistä nousee savu!
Susi tietää että siinä likellä on kyllä vanha Vintilän
erotusalue, olisikkohan poromiehet tänne saakka
ehättäneet? Tulleet tänne akkojaan pakoon, wiinan
juontiin vaikka.
erotusalue, olisikkohan poromiehet tänne saakka
ehättäneet? Tulleet tänne akkojaan pakoon, wiinan
juontiin vaikka.
Joka tapauksessa tässä on nyt päivä vahdittava
mitä liikettä siellä näkyy. Kelkkoja ei kyllä näy,
olisivatko ne kämpän takana? Se tuumii ja kurot-
telee. Nousee iltapäivällä ja oijustaa kämpän luo
Vilhelminharjun laelle. On sen verran ylempänä,
että jos koiria on rantteella, eivät saa vainua.
mitä liikettä siellä näkyy. Kelkkoja ei kyllä näy,
olisivatko ne kämpän takana? Se tuumii ja kurot-
telee. Nousee iltapäivällä ja oijustaa kämpän luo
Vilhelminharjun laelle. On sen verran ylempänä,
että jos koiria on rantteella, eivät saa vainua.
Hämärissä valpastuu. Kämpän ovi raottuu. Ulos
kirmaa neljää suurta koiraa. Lempolainen! Susia
ovat, kyllä susi hukan tuntee. Ulos kamuaa ukko,
kirjavissa vaatteissaan.
kirmaa neljää suurta koiraa. Lempolainen! Susia
ovat, kyllä susi hukan tuntee. Ulos kamuaa ukko,
kirjavissa vaatteissaan.
Nahkapaita ulottuu polviin, peurannahkahousut näkyy
olevan, musta pitkä tukka ja kahdella letillä, hiuksissa
nauhaa ja sulkia. Kaulasta roikkuu nahkanyörissä luita
sekä jotain muuta sälää. Ukko komentaa susia, äkisee
niille. Sudet asettuvat ukon ympärille kuuntelemaan.
olevan, musta pitkä tukka ja kahdella letillä, hiuksissa
nauhaa ja sulkia. Kaulasta roikkuu nahkanyörissä luita
sekä jotain muuta sälää. Ukko komentaa susia, äkisee
niille. Sudet asettuvat ukon ympärille kuuntelemaan.
Yht'äkkiä Ettisselän suunnalta lähenevä surina
keskeyttää palaverin. Pihaan kaartelee kelkka-
mies Linksillä. Perässään reki ja reessä välly-
jen alla ukko. Tai mies paremminkin, susi näkee
harjunpäältä. Sänkipartainen mies.
keskeyttää palaverin. Pihaan kaartelee kelkka-
mies Linksillä. Perässään reki ja reessä välly-
jen alla ukko. Tai mies paremminkin, susi näkee
harjunpäältä. Sänkipartainen mies.
Mies kaivaa perperin taskusta jotain ja ojentaa sen
kelkkamiehelle joka nyökkää, tukkii sen poveensa ja
painaa kaasua ja kohta kuuluu enää vaimeneva surina
tulojälkien suunnasta.
kelkkamiehelle joka nyökkää, tukkii sen poveensa ja
painaa kaasua ja kohta kuuluu enää vaimeneva surina
tulojälkien suunnasta.
Susi miettii - jotain kumman tuttua tuossa on, tuossa
ukulissa. Ja tuokin kämpästä ulos astunut, jotakin on
siinäkin semmoista, että tuntuu kuin se pitäisi tietää.
Ei vain nyt pakkaa päähän.
ukulissa. Ja tuokin kämpästä ulos astunut, jotakin on
siinäkin semmoista, että tuntuu kuin se pitäisi tietää.
Ei vain nyt pakkaa päähän.
Asettautuu makuulle ja päättää, että hämärän tultua
lähtee tutkimaan tilannetta lähempää. Susia kun ker-
ran ovat - Nouproblem! Homma hoituu, teen heimon
virallisen lähestymisen, ei siinä sen kummenpaa. Asia
on sillä selvä.
Hämärissä nousee makuuksiltaan ja lähtee varovasti
laskeutumaan harjulta kämpän suuntaan. Vikisee siltä
varalta että joku susista on vartiossa. Kuulee jonkun
kaltaisensa olevan tulossa. Vikinä on susien kieltä, se
merkitsee samaa kuin tunnussana inimisillä.
laskeutumaan harjulta kämpän suuntaan. Vikisee siltä
varalta että joku susista on vartiossa. Kuulee jonkun
kaltaisensa olevan tulossa. Vikinä on susien kieltä, se
merkitsee samaa kuin tunnussana inimisillä.
Pian se kuulee tassutusta ja kymmenen
metrin päähän pysähtyy koko lauma, ne
olivat kaikki kuulleet lähestymisen.
metrin päähän pysähtyy koko lauma, ne
olivat kaikki kuulleet lähestymisen.
Vaikka on hämärää, se katselee hieman niiden ohi,
merkiksi, että se ei ole tullut haastamaan niitä.
Korvat ovat sivulla, koska se ei tiedä vielä mikä on
homman nimi. Häntä selvästi peräpäätä alempana,
viestittämässä, että ystävänä tässä tullaan.
merkiksi, että se ei ole tullut haastamaan niitä.
Korvat ovat sivulla, koska se ei tiedä vielä mikä on
homman nimi. Häntä selvästi peräpäätä alempana,
viestittämässä, että ystävänä tässä tullaan.
Mitään dramatiikkaa ei mahdu kohtaamiseen. Haistellaan
peräpäät ja mahanaluset sekä nuolaistaan posket. Tode-
taan, että isompaan riitaan ei näillä näkymin ole mitään
erikoisempaa aihetta. Tämä on tutustumisesittely susien
malliin ja vastaa suurinpiirtein sitä samaa löpinää mitä
inimisetkin kokkareilla puuhastelevat. Elikkä kuka mitäin
juo, joku maitoa, joku kurria, joku wain linnunmaitoa eli
wiinaa.
Tosin sillä erotuksella, että joutavanpäivästä juoruilua
ja tekopyhää paskan puhumista susien tapaamisissa koe-
tetaan vältellä viimeiseen asti. Se kun vaikuttaa niin kovin
typerältä.
ja tekopyhää paskan puhumista susien tapaamisissa koe-
tetaan vältellä viimeiseen asti. Se kun vaikuttaa niin kovin
typerältä.
Lopulta pääsevät suupuheille. Tarinan susi esittelee
itsensä Ani-Opoiksi, onnettomaksi, mutta kutakuinkin
viralliseksi sudeksi jonka kohtalon Kohtalo otti omien
keppostensa kohteeksi.
itsensä Ani-Opoiksi, onnettomaksi, mutta kutakuinkin
viralliseksi sudeksi jonka kohtalon Kohtalo otti omien
keppostensa kohteeksi.
Toiset esittelevät myös: Kookkain, tummahko uros on
Jamano ja toiset sen sisaria: Savane - vanhin, Ajuni -
vaalein ja Orka - pienin, keskiharmaa.
Jamano ja toiset sen sisaria: Savane - vanhin, Ajuni -
vaalein ja Orka - pienin, keskiharmaa.
Heti kättelyssä sopivat että Ani-Opoi otetaan remmiin.
ja käskytyksessä Jamanon ja Savanen jälkeen seuraa-
vaksi. Ajuni ja Orka ovat sitten.
Ani-Opoi paloi halusta päästä kuulustelemaan.
Mikä on koko tämän savotan nimi? Mikä ihme
on tämä homma?
Mikä on koko tämän savotan nimi? Mikä ihme
on tämä homma?
Jamono kertoi että he olivat kaikki kuuluisan nenetsi-
Šamaanin, Riđhhu-Eđeléin palveluksessa. Suorittivat
vartiointi, partiointi ja metsästyshommia. Ja toimivat
viimekädessä hänen henkivartijoinaan.
Šamaanin, Riđhhu-Eđeléin palveluksessa. Suorittivat
vartiointi, partiointi ja metsästyshommia. Ja toimivat
viimekädessä hänen henkivartijoinaan.
Ne pyysivät Ani-Opoita mukaansa kämppään, sanoivat
että Riđhhu-Eđeléi kyllä kertoo mitä, missä ja miksi.
Että turhaan hänelle ei silloin lapsena annettu nimeä
Labuta, "poika joka puhuu paljon..."
Susi siis elää ja näyttääpä Rudolfkin elävän yhä.
Jos Ukko ylijumala suo ja Riđhhu-Eđeléi, niin nyt
seuraakin hyvin erikoista jatkoa tästä eteenpäin
tällä osastolla.
Jos Ukko ylijumala suo ja Riđhhu-Eđeléi, niin nyt
seuraakin hyvin erikoista jatkoa tästä eteenpäin
tällä osastolla.
Warhemmat osat löytyvät tuosta OIKEALTA! >>>>
Kommentit