Mikä se on se tämän ALE-ALEn todellinen funktio?
Kuka tässä pelissä korjaa potin ja kuka häviää? Ei
sitä tule miettineeksi, kun ryntää tiskille haalimaan.
Kuka tässä pelissä korjaa potin ja kuka häviää? Ei
sitä tule miettineeksi, kun ryntää tiskille haalimaan.
Hienoilla lupauksilla, argumenteillä ja kylteillä yllättävän
moni inminen sekoittaa päänsä ja ryntää ostoksille. Toki
asiasta löytyy heti hyviä puolia.
moni inminen sekoittaa päänsä ja ryntää ostoksille. Toki
asiasta löytyy heti hyviä puolia.
On se tietenkin viisautta olla ostamatta joulun alla
kalliilla samaa tavaraa jos sitä oikein todella tarvit-
see. Sehän näkyy suoraan kukkarossa. Sitä voidaan
sanoa jopa viisaaksi tai järkeväksi käytökseksi.
kalliilla samaa tavaraa jos sitä oikein todella tarvit-
see. Sehän näkyy suoraan kukkarossa. Sitä voidaan
sanoa jopa viisaaksi tai järkeväksi käytökseksi.
Pitäisi vain ViELÄ PYSÄHTYÄ miettimään liikkeen
ulkopuolella, että tarvitseeko todella! Siinä saattaa
säästää nekin €urot johonkin wielä tähellisempään.
ulkopuolella, että tarvitseeko todella! Siinä saattaa
säästää nekin €urot johonkin wielä tähellisempään.
Mutta mistä se johtuukaan sitten, kun nykypäivänä jo
jokainen iniminen tietää kustannusten kaatuvan vain ja
ainoastaan kuluttajan maksettavaksi niin kuin verojen-
kin, toisin sanoen yhteiskunnan, yhteisön eli inimisten
maksettavaksi ja kuitenkin on valmis vapaaehtoisesti
ottamaan niitä kannettavakseen?
Yritykset on lailla erotettu yhteiskunnan siitä osasta
joka kustantaa kaiken. Tämä johdattelu menee ehkä
jo niin lapsellisen helpoksi ettei se enää kiinnosta ke-
tään mutta siinä se vitsi piileekin.
joka kustantaa kaiken. Tämä johdattelu menee ehkä
jo niin lapsellisen helpoksi ettei se enää kiinnosta ke-
tään mutta siinä se vitsi piileekin.
Me heitämme vitsinä, että verot valtion maksettaviksi.
Nii-in! Pitäisikkö oikein istahtaa pohtimaan kutka mak-
sattavat veronsa ja maksunsa kuluttajalla, valtiolla?
Ei se kannata maksajan osaa miettiä. Se on valinta-
kysymys. Jos on halua, tyhmyttä ja varaa millä mak-
saa, niin siitä vaan, kunhan ei perästä päitten valita.
kysymys. Jos on halua, tyhmyttä ja varaa millä mak-
saa, niin siitä vaan, kunhan ei perästä päitten valita.
Jos on kuitenkin sen verta sosiaalista kanssakäymistä
elämänsä aikana harrastanut, että on saattanut maail-
maan omia jälkeläisiä, niin ehkäpä pikemminkin kannat-
taisi miettiä sitä, millä konstilla näitä yhäkin hupenevia
luonnonvaroja ei enää tuhlattaisi hullunlailla.
elämänsä aikana harrastanut, että on saattanut maail-
maan omia jälkeläisiä, niin ehkäpä pikemminkin kannat-
taisi miettiä sitä, millä konstilla näitä yhäkin hupenevia
luonnonvaroja ei enää tuhlattaisi hullunlailla.
Pitäisi miettiä sitä oikeutusta jonka muutamat roinan
ja romppeentuottajat ovat ottaneet omiin käsiinsä ja
sitä kautta kiihdyttäneet tyhjänpäiväisen kulutuksen
ja jätteentuottamisen äärimmilleen.
Kun heimo hymyssä suin ottaa kaupustelijoiden ALE-
tarjoukset vastaan, se samalla maksaa siitä että se
itse pääsee hävittämään loppukäyttäjänä tuotteet,
joilla ei ehkä ole mitään merkitystä inimisen elämisen
kannalta. Kaupustelija delegoi vastuun tyhmille.
tarjoukset vastaan, se samalla maksaa siitä että se
itse pääsee hävittämään loppukäyttäjänä tuotteet,
joilla ei ehkä ole mitään merkitystä inimisen elämisen
kannalta. Kaupustelija delegoi vastuun tyhmille.
Jos tuloksena on sekä kuluttajan ja että kaupustelijan
onnellinen hymy, niin toinen niistä perustuu silkkaan tyh-
myytteen ja toinen nokkeluuteen.
Kummalliselta vaikuttaa yksilön käyttäytyminen. Jos
toinen yksilö keksii sanoa tyhmäksi, siitä saattaa saa-
da jopa otsaan kuhmun. Jos kaupustelija pitää tyh-
mänä, niin siitä vielä hymyssä suin maksetaan. Outoa!
toinen yksilö keksii sanoa tyhmäksi, siitä saattaa saa-
da jopa otsaan kuhmun. Jos kaupustelija pitää tyh-
mänä, niin siitä vielä hymyssä suin maksetaan. Outoa!
Historia todistaa hyvinkin karusti, että keskimäärin
yhteisöjen toimintamallit ovat kestäneet pisimmillään
n. 400 vuotta. Sitten on koittanut romahdus.
yhteisöjen toimintamallit ovat kestäneet pisimmillään
n. 400 vuotta. Sitten on koittanut romahdus.
Tuossa ajassa keskimäärin on nomenklatuura saanut
pumpattua rupusakin taskut ja päät tyhjiksi. Tuloksia
voi lukea miltä mantereelta tahansa. Joskus toiminta
on toki kestänyt paljon lyhemmän aikaa. Suuria ajalli-
sia vaihteluja on.
Näihin aikoihin on kuitenkin ns. kolonialismin huipusta
jo reilusti yli 400 vuotta, ns. teollisen vallankumouk-
senkin alkamisesta tämän vuosisadan puolivälissä tuo
jo mainittu n. nelisensataa (400) vuotta.
jo reilusti yli 400 vuotta, ns. teollisen vallankumouk-
senkin alkamisesta tämän vuosisadan puolivälissä tuo
jo mainittu n. nelisensataa (400) vuotta.
Tämä hömppäkulutuksen kasvu näyttää vääjäämättö-
mästi johtavan jonkinlaiseen katastrofiin, ei siinä auta
pirukaan. Ei se hukkaa ehdi kovinkaan syvältä rinnasta
rouhaista, kunhan vain ilkeyksissäni kirjoittelen.
Laskin tuossa juuri oman ekologisen jalanjälkeni.
se on 0,3 hehtaaria 3 päivän keskiarvona. Ruoka,
nimenomaan liha kohottaa tuota alaa, mutta eipä
näillä näkyminen näköjään kannata olla siitä isom-
min huolissaan. Jatkan lihan syöntiä, ALEnnusta
tuntematta.
Tässä yksi laskuri:
se on 0,3 hehtaaria 3 päivän keskiarvona. Ruoka,
nimenomaan liha kohottaa tuota alaa, mutta eipä
näillä näkyminen näköjään kannata olla siitä isom-
min huolissaan. Jatkan lihan syöntiä, ALEnnusta
tuntematta.
Tässä yksi laskuri:
Kommentit